• Äldre 16 Sep 10:37
    3091 visningar
    8 svar
    8
    3091

    Förskoleklass,ledsen vid lämning

    Hej ni som har eller har haft barn i förskoleklass.
    Vår äldsta har nyligen börjat förskoleklass o allt har gått toppen o hon trivs o vill gå dit.Så sa hon igår:mamma jag längtade efter dej idag. men hon sa inget om att hon var ledsen.
    Men så imorse pratade hon hemma om magont o jag frågade om det var toa hon behövde gå på men nejdå. O inte ett ljud om att hon ville till skolan,sen inget mer o så åker vi o allt är bra o vi går in,inget då heller, förrän hon vid sin plats ska hänga av sig.Då kommer tårarna. "mamma jag vill att du ska vara här, jag vill inte att du ska gå"
    Haffar fröken som säger det är SÅÅÅÅ vanligt detta, allt börjar bra men så kommer en nerperiod.O så säger fröken att hon längtade lite igår men att det snabbt gick över strax efter det att jag gått o sen inget mer. Dottern står bredvid ledsen o vill inte vara där utan mig...fröken börjar prata pos om dagen o säger hon kan få vara med henne tills det ringer in o frågar sen om hon vill bli hämtad tidigare, helst vill hon med mig hem säger hon...Fröken säger till mig att det är bara att gå strax, att dottern ska vara kvar. Så poängterar hon för dottern att det bara är idag hon får gå hem tidigare.Annars missar hon massor i skolan. Så vi kommer överens om att jag ska hämta tidigare(jag är föräldraledig) Jag frågade dottern innan vi haffade fröken om ngt hänt i skolan,men icke...
    Så kan jag känna, jobbigt om hon pratar om magont varje dag,då kan det vara svårt att veta den dan hon verkligen är sjuk med magont...
    Känner ni igen er??
    Hur lång kan en sån här period vara?
    Hur ska vi bäst stötta dottern i detta??
    hälsn Ledsen mamma...

  • Svar på tråden Förskoleklass,ledsen vid lämning
  • Äldre 16 Sep 11:03
    #1

    Min äldsta dotter har detta också nån form av "separationsångest" mamma/pappa är tryggheten som lämnar dom på ett nytt ställe med nya människor. Inget är likt från trygga dagis.. för mig är det lika jobbigt varje gång :( Vissa dagar bättre än andra men detta är ju verkar ju förekomma bland andra barn också. Brukar vara den första timmen som dom är ledsna sen blir det bättre...

  • Äldre 16 Sep 11:07
    #2

    Försök att prata med din dotter om hur det är i skolan/förskoleklass. Barn är ju väldigt bokstavliga. Att inget har hänt måste ju inte betyda att allt är frid och fröjd. Man kan hamna utanför kompisgrupp utan att något bokstavligen hänt. Det kan vara allmänt högljutt/oroligt som inte heller uppfattas som att "något har hänt" men som gör att miljön känns otrygg och jobbig. Hur är det med personalnärvaro på rasterna. Händer mycket där och många barn (ofta) etc etc.

    Vara med någon dag? 

  • Äldre 16 Sep 11:13
    #3

    Vi pratar en del om  skolan, nu ska vi på samtal idag,inplanerat som fröken vill ha med alla föräldrar så inför det har jag pratat extra mkt med dottern om hur det är i skolan o innan har hon sagt att det inte varit matro o det togs upp på f-möte, fler hade klagat o bambatiden har ändrats. Bättre nu säger dottern. Så har hon sagt det är lite högljutt i klassen men enl dottern är det oxå bättre. Hon har 2 goa o nära kompisar hon leker med o enl henne o de vuxna finns vuxna ute.
    Ja vara med kanske är en toppenbra idé.
    Känns bara ledsamt om det ska vara så här på morgonen...Varit så i perioder på förskolan oxå,men då var hon mindre sen när hon blev större gick det bra där att lämna.
    Ska hämta om en timme idag, får se vad hon säger då. O som sagt även om fröken säger det är vanligt vill man ändå höra andra här, är det så vanligt?? O hur gör ni? Hur stöttar ni som sagt?

  • Äldre 17 Sep 10:56
    #4

    Pratade mer med dottern igår o allt är bra i skolan o hon trivs. Hon höll med om att det ledsna snabbt gått över o att hon haft kul i skolan . Imorse blev hon ledsen redan hemma....Hon ville inte gå...Vi pratade o hon var lugn när vi åkte,väl där ledsen igen,jag var kvar tills de skulle in, fröken pratade med henne o tog hand om henne men hon var ledsen o ville inte jag skulle gå. lider så med henne....
    Fröken tyckte jag skulle hämta tidigare idag oxå, så det ska jag göra.
    Mötte en mamma på väg till bilen som sa att hennes dotter oxå är ledsen på morgon o inte vill gå, att mamman då säger typ: nu är det så att skolan måste man gå, så länge man är frisk. man kan inte välja o man kan inte vara hemma bara för att man vill.
    Rätt eller fel att säga så, jag vet inte. Jag känner bara att det blir jobbigt på morgon för att jag lider med dottern...Har ni några andra tips på hur man bäst stöttar????

  • Äldre 17 Sep 12:28
    #5

    Min dotter går nu i åk 1 och vissa dagar är det lite tårar och en önskan om att få vara med mig. I fsk-klass gick ju det bra att "skolka" ibland, men inte längre. Det är en flicka i klassen som gråter varje morgon ännu och klänger fast vid sin mamma så du är inte ensam om detta ts.
    Jag tror att det kommer att gå över, fortsätt prata om det.

  • Äldre 15 Oct 11:32
    #6

    Min dotter är också så. Hon hade jobbiga 3 första veckor med grining varje morgon när jag skulle gå. Nu har det varit bättre en stund (bank bank).. jag är fortfarande tvungen att vara på skolgården tills det ringer och följa med in i garderoben. När dom så ska gå in i klassrummet säger hon Hej då utan att grina.. dock dröjer hon kvar lite så hon går in sist. Personalen och jag ser att hon är osäker och otrygg, och personalen har varit väldigt duktiga med henne så hon har fått några trygga vuxna som följer med på henne lite extra.. Hon säger att hon saknar oss så mycket under dagen! Mitt mål har hela tiden varit att hon kan säga Hej då utan att grina... men nu skall vi försöka på nästa mål: att hon säger Hejdå när skolklockan ringer in!!!
    tänker det tar lika lång tid för att få till det också!! Men jag har tid på morgonen, så så länge det får min dotter att känna sig trygg så står jag där! Glad
    Lycka till! Vi är inte ensamma om att ha det så!


  • Äldre 15 Oct 14:40
    #7

    Min dotter blir också leden ibland då jag lämnar henne men fick rådet att ge henne något som var mitt som hon kunde ta fram om hon saknade mig och efter det har det funkat bättre. Jag brukar lämna min sjal och om jag ej har någon på mig så lämnar jag typ mitt armband eller ring som hon kan ha i fickan.


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Äldre 24 Oct 19:04
    #8

    Tack alla för svar! Nu har hon på sistone inte varit ledsen men jag måste vara kvar tills det ringer in...som ngn annan skrev o jag är nu bara glad att hon inte är ledsen o hoppas det from nu blir bättre o bättre för hennes del.Ska prata med henne om att ha ngt från mig med till skolan.
    Tack för det tipset.
    /L

Svar på tråden Förskoleklass,ledsen vid lämning