• CFJ

    vänja orädd katt att vara ute

    Hej
    Vi fick en hankatt för en månad sedan. Den var då 13 veckor gammal när vi fick den. Han är uppvuxen både inomhus och utomhus men när vi fick honom tog vi in honom pga erfarenheten att den måste lära sig vart den bor nu och även pga tips vi fått av en veterinär.
    Problemet nu är att han inte är rädd för att vara ute, och vi är rädda att han ska springa bort sig bland husen där vi bor. Det fungerar med andra ord inte att öppna dörren och låta honom vänja sig steg för steg så som vi gjort förr. För han är på gården i 10 minuter och sen är han hos grannarna och utforskar.
    Hur tror ni att vi ska göra?
    Kommer han att komma hem igen tror ni om vi släpper honom eller hur ska vi gå till väga?

  • Svar på tråden vänja orädd katt att vara ute
  • hjulbent

    Hej. Vi har två hankatter som både varit innekatter och utekatter. När vi bodde i lägenhet ett år så fick dom helt enkelt vara inne. Och nu har vi precis flyttat till landet, och vi väntade ungefär en vecka innan vi släppte ut dom igen. Så dom ska känna igen lukter osv. Och det funkar galant! Dom kommer tillbaka :) katter brukar vara rätt bra på detdär!

    Det jag skulle akta mig för dock är att släppa ut den redan, då den verka vara ganska liten. Finns annat folk som matar katter, och framförallt en söt liten kattunge :)

  • Litet My

    Man släpper inte ut en så ung och dessutom kastrerad katt. Ta ut den i koppel istället.

  • kasovi

    Man bör vänta med att släppa ut katten tills den är runt året. Då är den stor nog att klara av eventuella faror, som andra djur till exempel. Köp en kattsele och en lång lina som sträcker sig över tomten, eventuellt gå ut med katten i koppel till att börja med

  • EnGladPingvin

    Vänta att släppa ut kattens tills den är kastrerad eller ännu hellre tills den är 1 år gammal. Börja redan nu att prägla den på en bjällra eller liknande. Samtidigt som ni ger den något extra gott slår ni bjällran så lär den sig komma när ni kallar på den med bjällran. Börja med att vara ute med katten när ni sen släpper ut den. Gärna i koppel till en början.

  • kasovi
    EnGladPingvin skrev 2014-09-16 13:22:00 följande:

    Vänta att släppa ut kattens tills den är kastrerad eller ännu hellre tills den är 1 år gammal. Börja redan nu att prägla den på en bjällra eller liknande. Samtidigt som ni ger den något extra gott slår ni bjällran så lär den sig komma när ni kallar på den med bjällran. Börja med att vara ute med katten när ni sen släpper ut den. Gärna i koppel till en början.


    Jag brukade klappa händerna när jag matade mina kattungar. Gör man det ett tag så kopplar katten ljudet till maten, och det funkar skitbra som inkallning på kvällarna. Precis samma som du beskrev, fast man slipper oroa sig för att tappa bort bjällran :)
  • nemo1

    Och man har inte utekatter om man inte bor långt ut på landet. Katten ska vara kastrerad, vaccinerad, idmärkt, försäkrad och runt året då de har en mer mental mognad.

Svar på tråden vänja orädd katt att vara ute