• Anonym (rädd)

    Livrädd för att ha fått HIV..

    Träffade en kille för 4 veckor sen. Hade oskyddat sex 3 ggr under 1,5 vecka. Jag hade skaffat kondomer som jag sa att vi skulle använda, men han vägrade. Han hade gjort vasektomi och dessutom var han blodgivare sa han. Kåt och dum lyssnade jag på honom och struntade i skydd. Han visade sig snart inte vara världens mest pålitliga människa, vet dock inte om han ljög om att han var blodgivare. Nu har jag fått ont i kroppen, extrem trötthet, lite ont i halsen och tycker mina lymfkörtlar på halsen är svullna (tror jag, brukar inte va där och känna annars). Är livrädd för att denna människa gett mig HIV. Jag kommer ALDRIG ha oskyddat sex igen, denna oro är enorm... Är det alldeles för tidigt att gå och testa sig? Finns det nåt att göra för att lugna sig lite? Denna ångest håller på att äta upp mig... :(

  • Svar på tråden Livrädd för att ha fått HIV..
  • Bella 89

    Du kan testa dig redan nu men du bör göra ett test om ytterligare 8 veckor igen för att vara helt på den säkra sidan då det är antikroppar de letar efter och kroppen börjar inte tillverka dem direkt. På mottagningarna finns det även kuratorer du kan få prata med så länge. 

  • Fia 28

    Tänk på att om han har HIV och får behandling för det, så är risken väldigt liten att du blir smittad. Här finns massa fakta.

  • Anonym (Liten risk!)

    Jag förstår fin oro, men risken är extremt liten! Jag var själv i samma sits för många år sen o hade oskyddat sex med en tillfällig relation. Fick precis som du, en infektion med körtlar stora som golfbollar efter några veckor. Har varken haft så innan el efter o tänkte såklart att jag fått HIV. Men det hade jag ju inte. Testa dig o vänta inte, så slipper du oron.

  • Anonym (rädd)

    Tack för era svar!! Kan inte tänka på nåt annat just nu, har bara en sån jävla ångest. Funderar på att ringa VC när de öppnar efter lunch och be att få göra ett test..men när jag googlar står det ju att man bör vänta 3 månader innan man tester.. vet inte om jag orkar vänta så länge :(

  • Zerafina
    Anonym (rädd) skrev 2014-09-16 12:03:46 följande:

    Tack för era svar!! Kan inte tänka på nåt annat just nu, har bara en sån jävla ångest. Funderar på att ringa VC när de öppnar efter lunch och be att få göra ett test..men när jag googlar står det ju att man bör vänta 3 månader innan man tester.. vet inte om jag orkar vänta så länge :(


    Vet inte var du bor men i Sthlm så finns Noaks ark där du kan testa efter 8 (?) veckor och få ett hyfsat säkert svar. Att man ska vänta 3 månader är ändrat. Ta kontakt med dem så kan de nog hjälpa dig. Lycka till!
  • Anonym (df)

    Chansen är ju nästan noll, va inte orolig! Men lika bra att du testar dig men tycker inte att du ska oroa dig så där. Du har väl förmodligen fått en släng av influensa eller en vanlig förkylning.

  • Anonym (rädd)
    Zerafina skrev 2014-09-16 12:13:56 följande:
    Vet inte var du bor men i Sthlm så finns Noaks ark där du kan testa efter 8 (?) veckor och få ett hyfsat säkert svar. Att man ska vänta 3 månader är ändrat. Ta kontakt med dem så kan de nog hjälpa dig. Lycka till!
    Bor i en liten stad i Värmland, finns bara en vårdcentral här..:/
  • Anonym (rädd)
    Anonym (df) skrev 2014-09-16 12:24:09 följande:

    Chansen är ju nästan noll, va inte orolig! Men lika bra att du testar dig men tycker inte att du ska oroa dig så där. Du har väl förmodligen fått en släng av influensa eller en vanlig förkylning.


    Tack..hoppas verkligen du har rätt..
  • Zerafina
    Anonym (rädd) skrev 2014-09-16 12:26:49 följande:
    Bor i en liten stad i Värmland, finns bara en vårdcentral här..:/
    Ok. Men som sagt; det är nog inget att oroa sig för. Tycker ändå att du ska kontakta Noaks ark, kanske kan de slussa dig rätt?
  • Anonym (R)

    chansen är försvinnande liten, men visst finns den. Men då bara OM han bär på viruset själv. Och den chansen är ju endast större om han nu kommer från ett land där hiv och aids är väldigt utbrett.

  • Anonym (Liten risk!)

    Chans: nånting bra!

    Risk: nånting dåligt!

    Språkpolisen har gjort sitt haha!

  • Anonym (styrkekram)

    Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig. Riskerna är små så fokusera på det och beställ tid för provtagning. Kanske kan du prata med någon inom vården och få lite tröst.

    För övrigt vill jag bara säga att jag inte har HIV och är inne på tredje förkylningen på några veckor, den tar om. Svullen, trött, hängig och värk i kroppen. Det är såna tider nu.

  • Anonym (rädd)

    Tack för alla fina och lugnande svar! Min plan är att verkligen försöka släppa detta (nog lättare sagt än gjort), vänta 1 månad och sen beställa tid för test. Då har det åtminstone gått ca 8 veckor..

  • Anonym (rädd)

    Killen är svensk och ingen sprutnarkoman..så nån riskgrupp är det väl inte, men ändå...

  • Anonym (rädd)

    Ringde idag och fick tid för ett första test 1/10. Trodde sköterskan skulle kunna lugna mig lite, men hon sa att eftersom jag har lite kroppsliga symtom förstod hon att jag ville testa.. och när jag frågade henne om det var väldigt liten risk att jag har det sa hon "jag kan ju inte ljuga o säga att risken inte finns.." Detta gjorde mig ju inte lugnare precis. Bara att försöka andas nu och vänta till den 1:e... :(

Svar på tråden Livrädd för att ha fått HIV..