• Molle1981

    Var det just sosseloggan, som avgjorde valet?

    Jag tillsammans med många statsvetare och journalister, har ställt sig frågan varför Sossarna vann valet. När befolkningen visade sig ha större förtroende för alliansen och moderaterna i de stora frågorna, som ekonomi, skattepolitiken och den egna ekonomin och dessutom samma förtroende som socialdemokraterna i frågor som sysselsättning, välfärden och jämställdhet.

    pejl.svt.se/val2014/valu-riksdag/vilket-parti-har-bast-politik

    Hur kommer detta sig kan man undra, då det ser ut som befolkningen egentligen känner sig tryggare med alliansens och moderaternas politik?

    Kan det vara det gamla sossespöket som åter gjort sig påmind. Som gör att sossarna även vad de säger eller gör hamra in en ca 20% av väljarstödet ändå? Det är nog min personliga analys av det hela tillsammans med effekterna av Reinfelds tal om att öppna våra hjärtan som redan stått på full glänt, de senaste åren, som fick många väljare att svika.

    Reinfeldt är dessutom den partiledaren som flest har förtroende för, Löven når bara upp till drygt hälften och Mp ligger i botten.

    pejl.svt.se/val2014/valu-riksdag/partiledarnas-betydelse

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det just sosseloggan, som avgjorde valet?
  • Honungsblomman

    Så här ligger det till:

    Vi har haft Moderaterna under två mandatperioder, vi är lite smått missnöjda och kommer då på att "hey, Socialdemokraterna var ett tag sedan vi hade - var inte de ganska bra?, vi kör på Socialdemokraterna i detta val!"

    Om 4 år, - max 8 år, - så kommer det att låta "hey, politik är skit, Socialdemokraterna suger och jag behöver ett jobb! Men, vänta, Modernaterna var väl bra? Jo, jag minns att de var skitbra! Varför bytte vi ut Moderaterna!? Vi röstar för Moderaterna i detta val!"

    Ett jäkla bollande med skattepengarna fram och tillbaka. Skrikandes

  • boundforglory

    Dom flesta har ju haft lite erfarenhet av Försäkringskassan, apoteken, arbetsförmedlingen och fas 3 så därför vill man inte rösta på alliansen

  • Molle1981
    boundforglory skrev 2014-09-16 18:50:14 följande:

    Dom flesta har ju haft lite erfarenhet av Försäkringskassan, apoteken, arbetsförmedlingen och fas 3 så därför vill man inte rösta på alliansen


    Jag har haft stor erfarenhet av båda, men röstar inte på S ändå, för mig helt obegripligt faktiskt.
  • boundforglory
    Molle1981 skrev 2014-09-17 05:21:57 följande:
    Jag har haft stor erfarenhet av båda, men röstar inte på S ändå, för mig helt obegripligt faktiskt.
    Så du är i fas 3 alltså? Intressant.
  • Molle1981
    boundforglory skrev 2014-09-17 15:03:11 följande:

    Så du är i fas 3 alltså? Intressant.


    Nej, nu driver jag eget, fick en spark i röven och fick ta tag i mitt liv, tack vare ny politik 2006.

    Men har varit långtidssjukskriven, läst på Lernia sedan på universitet och sedan vart arbetslös där emellan men kämpat på och fick till slut jobb och sedan möjlighet att starta eget. Hade socialdemokraterna fått fortsätta 2006, så hade jag förmodligen inte varit där jag är idag????
Svar på tråden Var det just sosseloggan, som avgjorde valet?