• solskenskaka

    tygblöjor - blir det enklare?

    Söker erfarenhet från andra som testat tygblöjor och inga diskussioner om dess vara eller icke vara :)

    Började för en vecka sedan med tygblöjor på vår tre-månaders. Tycker det är ganska drygt att behöva byta hela tiden, kissar en gång i halvtimmen ca och säger ifrån direkt. Det är ju en av tygblöjornas fördelar tycker jag, att barnet fattar samband mellan kiss och våt blöja, så vill egentligen inte ta bort den effekten med inlägg. Men kanske funkar det bättre när barnet är större med tygblöjor? Funderar på att använda engångs tills barnet är stort nog att hajja sambandet bättre. Känns inte bra att veta att blöjan känns obekväm så pass ofta. Så min fråga är om tygblöjor blir enklare med tiden? Och vid vilken ålder är de optimala?

    Är medveten om dess miljöfördelar men vill i första hand att mitt barn ska ha det bra:)

    Tacksam för era erfarenheter!

  • Svar på tråden tygblöjor - blir det enklare?
  • Honungsblomman

    Vid ettårsålder tycker jag är en lämplig ålder att införa tygblöja.
    Min son var torr dygnet runt vid 1,5 års ålder.
    I Kina är det ju inte helt ovanligt att vara torr redan vid 1 års ålder.

  • Tocopherol

    Jag körde tygblöjor på mitt barn. Mycket merjobb, med all tvätt och extra byten. För oss var det värt det, både p.g.a. miljöskäl och för att mitt barn inte tålde engångsblöjor (fick jättemycket blöjeksem). Han blev blöjfri mellan 2-3 år, minns inte riktigt exakt, men det gick väldigt lätt att vänja av blöjan vid dagtid, lite längre nattetid men ändå relativt fort tycker jag. Jag tror att det har att göra med att han hade fattat det där med kiss=blöt i byxan väldigt tidigt. Jag ångrar inte att jag körde tygblöjor men tror inte jag skulle göra det igen om ev. nästa barn tolererar engångsblöjor bra, just p.g.a. merjobbet.

  • solskenskaka

    Tack för era svar!


    Honungsblomman skrev 2014-09-16 12:52:03 följande:

    Vid ettårsålder tycker jag är en lämplig ålder att införa tygblöja.

    Min son var torr dygnet runt vid 1,5 års ålder.

    I Kina är det ju inte helt ovanligt att vara torr redan vid 1 års ålder.


    Precis det var något i stil med din "metod" jag funderade på. Vill gärna satsa på att hon ska vara torr innan förskolan... Men just nu känns det mer som att tygisarna är obekväma och att det är för tidigt för att starta processen. Som tur är köpte vi one-size så det är ju bara att lägga undan och ta fram senare :)
  • Haskel

    Vi körde med tygblöjor redan från start, med våra barn. Upplevde inga problem alls. Alla var i stort sett torra dagtid vid ca 1.5 år.

  • Honungsblomman
    solskenskaka skrev 2014-09-16 13:05:04 följande:

    Tack för era svar!


    Precis det var något i stil med din "metod" jag funderade på. Vill gärna satsa på att hon ska vara torr innan förskolan... Men just nu känns det mer som att tygisarna är obekväma och att det är för tidigt för att starta processen. Som tur är köpte vi one-size så det är ju bara att lägga undan och ta fram senare :)
    Oj, ser nu att en del av mitt inlägg inte kom med. Jag menade att skriva:

    Vid ettårsålder tycker jag är en lämplig ålder att införa tygblöja.
    Min son var torr dygnet runt vid 1,5 års ålder. Dock använde jag vanliga engångsblöjor till honom. Hade han haft tygblöjor hade han säkert kunnat varit torr tidigare. - I Kina är det ju inte helt ovanligt att vara torr redan vid 1 års ålder.

    Varför min son blev torr så snabbt, beror nog till största del på att jag visste att han kunde hålla sig i över 12 timmar, då han alltid hade torr blöja på morgonen då han vaknade. Så jag testade även på dagen, (då han var ungefär 1,5 år), och det gick vägen. Efter en vecka med max fem "kissolyckor", så var han helt torr.

    När han var 1 år så sa han själv till att han behövde bajsa. Han tog sig på rumpan eller gick till badrummet. (Varför bajseriet gick så snabbt, beror garanterat på att han hatar allt som är kladdigt och kletigt. Han har exempelvis aldrig kladdat med maten eller gjort lerkakor med händerna, målat med fingerfärg, etc).

    Jag tror att tygblöja är ett bra sätt att få barn torra tidigare.
       Att sätta barnet på potta (eller toalett) när man känner på sig att barnet borde vara kissnödigt eller bajsnödigt, är också en bra grej.
    Min son har alltid ratat pottan, så vi struntade i det mellansteget (något jag kan tipsa om att göra, då jag vet många som har svårt med övergången från potta till toalett).
  • isolande

    Vi använde tygblöjor runt 2-årsåldern, i potträningssyfte. Att använda det på ett spädbarn verkar sjukt jobbigt, då byter man ju 10 ggr/dag!

  • solskenskaka
    isolande skrev 2014-09-16 14:15:53 följande:

    Vi använde tygblöjor runt 2-årsåldern, i potträningssyfte. Att använda det på ett spädbarn verkar sjukt jobbigt, då byter man ju 10 ggr/dag!


    Känner också så! Glad att jag provade för nu vet jag men tror jag ska lägga undan dom en stund :)
  • finskatjejen

    Man behöver ju inte BARA använda tygblöjor utan man kan använda lite både och :) Så gör vi nu med andra barnet. Vi har alltid vanlig blöja på natten och tygblöja så ofta vi orkar på dagarna. Med dottern använde vi nästan enbart tygblöjor. Men dom funkade bättre på henne när hon kissade rätt små mängder, sonen kissar mera känns det som. Dottern var blöjfri på dagarna vid 1.5 års ålder, sonen är inte ens nära på och fyller snart 2....

  • solskenskaka
    finskatjejen skrev 2014-09-16 15:33:58 följande:

    Man behöver ju inte BARA använda tygblöjor utan man kan använda lite både och :) Så gör vi nu med andra barnet. Vi har alltid vanlig blöja på natten och tygblöja så ofta vi orkar på dagarna. Med dottern använde vi nästan enbart tygblöjor. Men dom funkade bättre på henne när hon kissade rätt små mängder, sonen kissar mera känns det som. Dottern var blöjfri på dagarna vid 1.5 års ålder, sonen är inte ens nära på och fyller snart 2....


    Det har du rätt i! Tänker nog också göra så. Köra tygisar ibland när man bara är hemma och myser och när allt är rent och torrt.
  • Alcea

    Jag tycker varken det blir enklare eller svårare med tiden :) Vi har kört tygblöjor mer eller mindre heltid, det är klart att det är aningen mer jobb under en period, men de blir ju också torrare tidigare (vilket jag inte tror beror så mycket på blöjan i sig, utan att de föräldrar som väljer tygblöjor kanske är beredda att börja potträna lite tidigare). Jag känner lite så här också...jag kissade själv på mig under min förlossning, och det var ju inte så att jag ville vänta och byta den där förlossningbindan jag hade på mig, utan jag bytte den på en gång, man vill ju inte gärna sitta i sitt eget kiss. 

Svar på tråden tygblöjor - blir det enklare?