• Autistmamma

    Vad göra åt våra skolskjutsar?

    I stockholm har jag hört att folk har problem med nya avtalet - och barn får vänta, komma sent etc eftersom skolskjutsen inte fungerar.

    Jag bor i Täby och det kan inte vara unikt för oss, vi har olika chaufförer varje dag, ingen kudde i baksätet, ingen skolskjutsskylt på bilarna etc.

    Jag vill höra om det är fler föräldrar som har problem med detta. Vad kan vi göra för att få till en ändring? Det är ohållbart att kommunerna (som de säger) tar den som har lägst pris och sedan får det funka som det gör. Om kommunerna vägrar betala vad tjänsten kostar kommer våra barn få bli lidande.

    Det kan inte vara OK att man ska släppa sitt lilla barn som har autism till en vilt främmande man varje morgon utan något sätt att kontakta denne och acceptera att de bara tar en bil som är i området som inte har någon aning om vilka barn det är eller var de ska - med förseningar och andra problem som följd. Ska det behöva hända en olycka innnan förändrig sker?

    Anna

  • Svar på tråden Vad göra åt våra skolskjutsar?
  • Jenita659

    Tror det gäller att klaga och klaga och ställa krav, tillhör kommun nära Göteborg och vi hade olika chaufför varje morgon och de dök upp med 30 minuters variation om de inte missade att komma överhuvudtaget. Efter samtal varje dag med rapport till transportanordnaren har vi nu en och samma chaufför som dyker upp exakt samma tid. Bilkudde däremot står vi själva för, det gör alla barnen här.

  • Anonym (mamsi)

    Vår son åker från Lidingö till Täby varje dag med skolskjuts och på morgonen brukar det vara samma person men på eftermiddagarna så är det olika , vilket gör mig lite förvånad eftersom det just handlar om barn som av olika anledningar måste ha skjuts. Finns inga kuddar heller i dessa bilar och ofta kommer dom fram sent.

  • Anonym (Hejhej)

    Köp egna barnkuddar och skicka med. Kostar typ 90:- och man får dessutom ersättning för dom om man skickar in kvitto. Tips.

    Vad gäller resten - kan inte ge något annat råd än att ha tålamod. Nästan alla tror att det är i princip samma avtal som upphandlats till lägre pris, i själva verket är det nya avtalet helt och hållet förändrat ur alla aspekter, det är inte, och kommer nog aldrig att bli som det var innan. 


    Spelar nog ingen större roll vilket specifikt bolag som kör, avtalet är mycket striktare och gör det mer komplicerat att leverera.

    Men en konstruktiv dialog och att införskaffa lite mer kunskap om hur avtalet faktiskt ser ut, är ett annat råd.

    Hoppas det löser sig för er.

Svar på tråden Vad göra åt våra skolskjutsar?