• Anonym (Linne­an)
    Äldre 16 Sep 13:33
    562 visningar
    6 svar
    6
    562

    Vill byta karriär-till nått kreativt. Bra lr dåligt?

    Jag har alltid tyckt om att stå i rampljudet, tyckt om att dansa, sjunga och alltid älskat "vackra" saker. Vackra foton, filmer, skönhet och mode ligger mig varmt om hjärtat.
    Jobbar idag som ekonom, så rääääätt så långt ifrån detta så att säga ;)

    Har en bekant som jobbar som modefotograf. Fotar massa coola bilder för en tidning och varj dag är det massa lyxiga bilder på fb och instagram. Blir skitstressad över det... Vill ju också?!

    Men frågan är... Hur "bra" är det inom dessa yrken/brancher? Alltså, är det tryggt? Har fått känslan av att det är rätt stressigt/osäkert.

    Finns det nån av er där ute som är inom dessa områden?

    Har ni nått tips på nått man kan göra för att tillgodose detta "konstnärliga" behov jag har?
    Får bara massa ideér som jag aldrig fullföljer... 

  • Svar på tråden Vill byta karriär-till nått kreativt. Bra lr dåligt?
  • Stårsc­han
    Äldre 16 Sep 13:44
    #1

    Fotografer går det ju tretton på dussinet av idag, så det blir nog svårt att hoppa på det som jobb. Kan du kanske tänka dig att börja fota eller något annat som hobby och extraknäcka med det i början?

    Om du ändå är intresserad av skönhet och mode kanske du kunde testa att gå någon kurs i makeup, nagelskulptering eller liknande. Eller slå om helt och utbilda dig till frisör?

  • eslah
    Äldre 16 Sep 13:51
    #2

    För det första så gäller det ju att du har talang för något så att du kan försörja dig på det? Hade jag sjungit som Whitney så hade jag spolat kontorsjobbet såklart, nu kanske folk betalar en för att hålla tyst istället.

    Men drömmar är bra, och ser upp till folk som vågar satsa...men det gäller att man har självinsikt så det inte blir skämskudde på.

  • Anonym (*)
    Äldre 16 Sep 15:20
    #3

    Du kan alltid starta något vid sidan om. 
    Jag kommer tex gå en stylistutbildning nu (om den inte blir inställd, dom har tyvärr inte haft tillräckligt med sökande) och sedan kommer jag starta eget vid sidan om och om det går tillräckligt bra så kör jag på :)
    Är man tillräckligt bra så (både på det man gör och på att marknadsföra sig) så är chansen god att man lyckas även om det är en tuff marknad. 

  • Anonym (Linne­an) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 15:36
    #4
    Anonym (*) skrev 2014-09-16 15:20:00 följande:

    Du kan alltid starta något vid sidan om. 
    Jag kommer tex gå en stylistutbildning nu (om den inte blir inställd, dom har tyvärr inte haft tillräckligt med sökande) och sedan kommer jag starta eget vid sidan om och om det går tillräckligt bra så kör jag på :)
    Är man tillräckligt bra så (både på det man gör och på att marknadsföra sig) så är chansen god att man lyckas även om det är en tuff marknad. 


    Intressant! Vad är det för stylist du vill bli?

    Alltså jag har sånt stort behöv av att göra saker, skapa saker, saker som man kan "se" så att säga.. Smycken, kl'der, musik, bilder.. ja vadsom. Har sysslat lite med allt, sjungit, spelat lite men aldrig direkt satsat på nått, SÅ bra är jag inte, som ovan skrev...

    Jag tror helt enkelt jag är en sån som vill ha mycket uppmärksamhet, synas och är i behov av bekräftelse och med en stark längtan av att SKAPA nått...Frågan är bara hur =D
  • Anonym (*)
    Äldre 16 Sep 15:53
    #5
    Anonym (Linnean) skrev 2014-09-16 15:36:56 följande:
    Intressant! Vad är det för stylist du vill bli?

    Alltså jag har sånt stort behöv av att göra saker, skapa saker, saker som man kan "se" så att säga.. Smycken, kl'der, musik, bilder.. ja vadsom. Har sysslat lite med allt, sjungit, spelat lite men aldrig direkt satsat på nått, SÅ bra är jag inte, som ovan skrev...

    Jag tror helt enkelt jag är en sån som vill ha mycket uppmärksamhet, synas och är i behov av bekräftelse och med en stark längtan av att SKAPA nått...Frågan är bara hur =D
    Utbildningen har mest fokus mot kläder och smink med lite inslag av hår. Man ska kunna jobba med allt från fotograferingar/modevisningar till "personal shopper" eller som vanlig butiksanställd. Det som lockar mest är mode och make up -  färg- och stilanalys, få koll på vilka nyanser av färger folk passar i, kroppstyper osv. 

    Kan du inte testa lite olika saker, gå någon kurs i foto, make up, målning eller liknande och sedan kanske gå in lite djupare i det som du fastnar mest för? Ett tips är ju att försöka hitta kontakter/vänner som sysslar med liknande saker, dels så får man ju en bra inblick i vad dom gör och sedan kan det vara bra att ha några att gå ihop med i olika projekt längre fram om du faktiskt drar igång något:) 
  • Stårsc­han
    Äldre 16 Sep 16:00
    #6

    Vill du komma igång med något redan nu så kan du ju börja sy egna kläder som sticker ut. Sånt får man mycket positiv feedback på, om det nu är uppmärksamheten du är på jakt efter, och inte bara kreativiteten.

Svar på tråden Vill byta karriär-till nått kreativt. Bra lr dåligt?