• MajaLarsson

    Pappan vägrar hämta barnen

    Är helt matt. Jag och barnens pappa gick isär i april och han flyttade i slutet av maj.

    Han jobbar 4-skift och har bestämt sig för att det är omöjligt att kombinera dagtidsjobb och barn så därför har han barnen på sin lediga vecka och även fre-sön när han jobbar kväll.
    Totalt 8 nätter i månaden. För detta får jag 1909 kronor. Han försörjer mig tycker han. Och varje månad hotar han med att inte betala av den ena eller andra anledningen.

    Vissa kvällsveckor måste han jobba fredagkväll. Detta händer några gånger om året och står med på hans schema.
    Nu idag meddelar han mig att han ska jobba på fredag och att han inte kommer hämta barnen i skolan. de har ingen fritidstid då och slutar 12,55. 
    Jag svarade att jag jobbar över på fredag och sen har jag andra planer så han får skaffa barnvakt (vilket han alltid gör - för att festa). Nej, det går inte. JAG ska hämta dom och jag får lösa det bäst jag vill, säger han. 
    Jag sa att okej, men då får du ha dom nästa vecka på eftermiddagarna så att jag kan jobba över då istället, men NEJ det gick inte för då ska han oxå jobba över.
    Jag försökte förklara för honom att det är hans ansvar att lösa detta, det är ingen överraskning att han har vissa fredagskvällar.
    Men då ska jag hålla käften tycker han och sa att han kan hämta barnen tidigast 01.00 på lördag... Han betalar mig och inte tvärtom så han har rätt att göra såhär, men inte jag.
    Han kan inte ens meddela fritids att barnen behöver gå där på fredag, det har han inte tid med.

    Igår och idag har jag vabbat. Förlorar därmed ganska mycket inkomst på min redan låga 80%-iga lön.
    På torsdag har båda barnens klasser föräldramöte och jag missar bådas för jag har ingen barnvakt.
    Nästa torsdag har skolan och fritids stängt, vilket gör att jag måste ta ledigt eftersom jag inte har barnomsorg.
    allt detta förväntas jag lösa, vilket jag självklart gör men varför ska jag lösa allt åt honom?

    Vad ska jag göra? Eller ja, det finns ju inte så mycket att göra. Jag får sluta i tid och avboka mina kvällsplaner. Men kan man göra något för framtiden? Han gör ALLT för att jävlas med mig, detta är bara en ynka liten grej i det stora hela.
    Han vägrar samarbetssamtal.

  • Svar på tråden Pappan vägrar hämta barnen
  • UCharlotte

    Gå till domstol tycker jag. Blir det minsta strul så är det bättre att ha det på papper, vad som gäller med dagar, tider och scheman.

    Du har ditt liv, ni är separerade, han ska sköta sin bit. Ja såvida ni inte har nån överenskommelse om att ni ska kunna fucka med den andras tider/dagar vid behov.


    Intellekt i bimbodräkt
  • MajaLarsson

    Domstol ja... men vart vänder man sig? Jag har själv varit i kontakt med familjerådgivningen, kvinnojouren och polisen (inte pga detta såklart, men som sagt - han gör allt för att jävlas).
    Självklart vill jag att allt ska löpa på smidigt och jag vill inte att barnen ska slitas mellan oss och må dåligt. 

    Att ta utbetalningarna via fk är inte så lätt som det låter. har varit i kontakt med dem och de säger att så länge han faktiskt betalar så ska det gå direkt från honom till mig. 
    Jag har skrivit ut pappren och tänker skicka in dem. Sen kommer de att föra en dialog med honom och om han då lovar att betala så lägger fk ned ärendet. 
    Om han sen vägrar så går det att få det via fk om jag förstått det hela rätt.
    Var en hel del krångel med bostadsbidraget i början eftersom människan vägrade ändra sin folkbokföringsadress. Till sist pratade jag med en fantastisk kvinna på fk som hjälpte mig så jag med bevis (tack IG och FB!) fick igenom bostadsbidraget.

    Jag har bara en 80%-ig tjänst. En sån där "typisk kvinnofälla". Dels blev jag bara erbjuden 80% när jag började 2010 och accepterade eftersom vi ville att barnen inte skulle gå så mycket på dagis och fritids. Fick tom ett schema som matchade hans 4-skift.

  • Pirum

    Jag kanske har missförstått något men varför kan barnen inte vara på fritidis? Om ni båda måste jobba på fredag menar jag? 

    Hos oss kan man ändra tider med rätt kort varsel. 

  • MajaLarsson

    Tror absolut att han kan vara på fritids men på fredagen har han inte fritidstid just för att han ska till sin pappa. Han jobbar kväll just denna fredag(fast börjar inte förrän efter 15.30) och slutar 00.30 så därför lägger han nu över hela ansvaret på mig, fast det alltså inte är min helg. Han har inte löst någon barnomsorg/barnvakt öht utan säger idag att han inte kommer att hämta barnen på fredag.

    Och han kan inte ens ringa och meddela fritids att barnet måste gå på fritids till senare. Han skulle faktiskt kunnat hämta barnen när skolan slutar och ha dom till jag slutar kl 15 men inte ens det går.

    När jag skriver att jag får sluta i tid så menar jag i vanlig tid och att jag får meddela fritids om att barnet (det är bara ena barnet som går på fritids) får gå efter mina arbetstider. 

    Fast varför lägger han över detta på mig? Är det för mycket begärt att han tar sitt ansvar 8 dygn i månaden?

    Det är inte er i tråden jag är arg på
    Jag är bara så upprörd över hur han kan bete sig såhär och ta noll ansvar för sina barn

  • Tjofaderittan hambo

    Tyvärr så är det så att även om du får ett domstolsbeslut på hur umgänget ska ske så skyddar det inte dig i detta läge. Det finns nämligen ingen lag på att man ska följa umgängesavtalet för den som INTE vill ha barnen. Det är bara om båda vill ha barnen men den ena vägrar lämna ut dem till den andra.

    Den som inte vill ha sina barn slipper.

    Ang underhållet, han betalar väldigt lite om ni har fler än ett barn. Minimibeloppet ligger på 2546 kr för två barn (1273 kr per barn och månad) Eller har ni gjort som man 'ska' och räknat ut barnens faktiska kostnader och vad var och en av er ska stå för av det?

    I såna här lägen är det den förälder som bryr sig om sina barn som 'förlorar' eftersom denne ytterst sällan kan tänka sig att helt sonika meddela fritids att det är pappans helg och du är inte hemma och sen strunta i hur det ordnar sig för barnen, så puckona kan hålla på bäst de gitter.

  • MajaLarsson

    Mmm, och han vet att jag aldrig skulle skita i att hämta dom :-/ 
    Dom får mer än gärna bo hos mig 100%, jag älskar mina barn och vill ha dom här.
    Det som stör mig är att han inte tar sitt ansvar som förälder
    Och att nu när jag har bokat upp mig på både jobb och med vänner så får jag avboka det bara för att han vägrar hämta barnen. Men han gör det såklart för att han kan, allt för att jävlas med mig. Han tänker inte på barnen öht.
    Den yngste kunde inte göra sina läxor på två veckor för att pappan inte kunde lämna böckerna här och jag fick inte hämta. Knappast mig det drabbar, även fast han tror det. 

    Underhållet är ju en fråga i sig. Klarar det absolut på den summan även fast jag förstår att den borde vara högre. Han har typ 33-35 brutto och jag 17...
    Vi har två barn och jag tror att uträkningen blev ung såhär:
    1273*2=2546
    Om han hade haft dom varannan helg hade han betalt "fullt". 
    Så jag tror att vi slog isär 2546/4=636,5
    Han har dom 1 vecka (+ 1 helg) och jag 3 veckor
    636,5*3=1909,5

    Vi hade en "gemensam" ägodel. Han ägde den men båda delade på lånet. Den var vår helt enkelt, men inte på papper. Puckade tjej, tänker ni
    Här står jag kvar med nästan 80 i lån och äger nada, zip, zero.
    #Intebitterallsnästan :-P 

  • Tjofaderittan hambo

    Ok, man kan få igenom det via fk iaf. Till mig rekommenderade de att jag skulle ta det via dem.
    Ring varje gång han tjafsar så inser de till slut att det är mer trassel än man orkar med. (Om det är så alltså)
    Då får han räkna bort 1/40 av underhållet om han har dem mer än 5 dagar i streck eller mer än 6 dagar per månad vid olika tillfällen.
    Det är ungefär 30 kr per dag.

    Skriv ner alla tillfällen då han lämpar över sitt ansvar på dig och du... Lägg ner att bli irriterad.. Du kan inget göra för att han ska bli en ansvarstagande pappa med barnens bästa för ögonen. Det kan bara han göra själv.

    Gör vad du kan för att leva ditt liv, skitsvårt då man aldrig kan boka något i förväg och fruktansvärt jobbigt, men den enda som lider av det är du. (Och barnen) Han lider inte ett dugg.
    Vägrar han att du ska få hämta BARNENS skolböcker får du se om du kan begära handräckning från soc.

    Som sagt, skriv ner allt tjafs han sysslar med, datum osv och spela gärna in samtal eller spara sms. Kan vara bra att ha framöver.

  • Lena

    Vet du vem han brukar ha som barnvakt isåfall kan du ringa dem med förevändning att berätta något inför fredagen då du antar den personen ska vara barnvakt. När de säger nej så be om ursäkt och sig du misstog dig.

Svar på tråden Pappan vägrar hämta barnen