• TRImmortal

    Foglossning?

    Hej. Är gravid i vecka 23 (22+3) och har i ett par veckor haft ont i ryggen men hos sjukgymnasten för två veckor sedan konstaterades det att det enbart var ryggont och inte foglossning.

    Men, igår fick jag ta mig en löptur för att hinna med spårvagnen och efter det har jag haft väldigt ont i bäckenet där sjukgymnasten förklarade att foglossning kunde vara. Undrar alltså.. kan man "sätta igång" foglossning efter aktivitet?

  • Svar på tråden Foglossning?
  • Vänliga J

    Även om du inte haft foglossning så betyder det ju inte att du inte fått det nu. Det kan komma närsom! (´jag är i vecka 21 och haft det nån vecka nu, inte alls skönt)

  • TRImmortal

    Ja det vet jag ju.. undrade mest om man kan råka sätta igång det genom att till exempel belasta fel.. det ryggonda jag haft tidigare har blivit bättre men tyvärr utbytt mot den här smärtan som är värst på nätterna när jag ska vända mig om i sängen. Ska gå till sjukgymnasten någon dag snart igen och låna ett foglossningsbälte tänkte jag och se om det hjälper. Har du varit hos sjukgymnast för det?

  • Vänliga J
    TRImmortal skrev 2014-09-21 17:05:58 följande:
    Ja det vet jag ju.. undrade mest om man kan råka sätta igång det genom att till exempel belasta fel.. det ryggonda jag haft tidigare har blivit bättre men tyvärr utbytt mot den här smärtan som är värst på nätterna när jag ska vända mig om i sängen. Ska gå till sjukgymnasten någon dag snart igen och låna ett foglossningsbälte tänkte jag och se om det hjälper. Har du varit hos sjukgymnast för det?
    Nej inte denna gång, det här är min tredje graviditet och jag har haft det alla gånger. Låter på dig som du fått det, klassiskt det där med att det gör ont att vända sig i sängen. Bälte tyckte jag var bra förutom på slutet då det gjorde varken bu eller bä men i mitten kändes det bättre med ett.
    Tips är att sova på sidan med kudde mellan knäna så att bäckenet hålls rakt. Håll ihop benen så mycket du kan när du går, ta ett steg i taget när du går i trappan, gör inga övningar typ knäböj som påverkar bäckenet. Inga långa kliv osv..

  • TRImmortal

    Tack för svar! Jobbar som förskollärare och är mycket upp och ner på golvet, sitta på huk och så.. svårt att undvika. Men ska ansöka om gravidpenning så får vi se. :) Lycka till med resten av graviditeten! :)

Svar på tråden Foglossning?