• Anonym (Hjälp!)

    Vi håller på att gå under ekonomiskt! HJÄLP!

    Jag och min make har hamnat i ekonomiska besvär. 
    Egentligen har det varit så länge, men vi har blundat för det och bortsett från det, då vi har haft fullt upp med sorgarbete efter förlorat barn.

    Jag har lägsta sjukersättning från FK och min man är långtidssjukskriven.
    Alla reserver är tömda. 

    Sedan förra veckan har inkasso- och Kronofogdebreven trillat in genom brevlådan. Vi vet inte varför allt kommer på samma gång.

    Sammanlagt handlar det på skulder närmare 30 000-45 000 kronor (från inkasso främst) och vi lever redan snålt.

    Dock har min man, när han får lön och går tillbaka till arbete (vi vet ej när), en bra lön.

    Skulderna står i mitt namn.

    Att nu börja betala av per månad är heller inte det enklaste då vi har så lite pengar över när hyra och annat nödvändigt är kvar.

    Vi har inga lån eller krediter. Min man inga bet.-anmärkningar, men det har jag.

    Inkassoföretagen kräver belopp om ca 700 kr i månaden var och tar ej hänsyn till essentiella omkostnader vi har.

    Jag behöver ett råd: är det dumt eller klokt att ta ett banklån, t ex Handelsbanken, för att betala samtliga skulder rakt av? 

    Behöver verkligen råd!

    Snälla, inga bannor.
  • Svar på tråden Vi håller på att gå under ekonomiskt! HJÄLP!
  • Emmask
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-09-16 16:16:49 följande:

    Jag och min make har hamnat i ekonomiska besvär. 
    Egentligen har det varit så länge, men vi har blundat för det och bortsett från det, då vi har haft fullt upp med sorgarbete efter förlorat barn.

    Jag har lägsta sjukersättning från FK och min man är långtidssjukskriven.
    Alla reserver är tömda. 

    Sedan förra veckan har inkasso- och Kronofogdebreven trillat in genom brevlådan. Vi vet inte varför allt kommer på samma gång.

    Sammanlagt handlar det på skulder närmare 30 000-45 000 kronor (från inkasso främst) och vi lever redan snålt.

    Dock har min man, när han får lön och går tillbaka till arbete (vi vet ej när), en bra lön.

    Skulderna står i mitt namn.

    Att nu börja betala av per månad är heller inte det enklaste då vi har så lite pengar över när hyra och annat nödvändigt är kvar.

    Vi har inga lån eller krediter. Min man inga bet.-anmärkningar, men det har jag.

    Inkassoföretagen kräver belopp om ca 700 kr i månaden var och tar ej hänsyn till essentiella omkostnader vi har.

    Jag behöver ett råd: är det dumt eller klokt att ta ett banklån, t ex Handelsbanken, för att betala samtliga skulder rakt av? 

    Behöver verkligen råd!

    Snälla, inga bannor.


    Kommunen har folk som kan hjälpa er med strategier! Googla ekonomisk rådgivning och er kommun.
  • Miccki

    Om det är bra ide eller inte beror på hur skulderna uppstått. Om det är ifrån händelse eller beteende som har upphört så tycker jag det låter som en bra ide.

    Har ni bra kontakt med banken? Jag vet inte, men det borde inte vara så svårt att få låna, särskilt när det inte handlar om så mycket pengar.

  • Anonym (Blomma)

    Börja med att ta kontakt via kommunen för att få vägledning innan ni tar lån. Ring det första ni gör imorron. Kan förstå att man blundar för allt om man har förlorat en nära anhörig.

  • Tjofaderittan hambo

    Jag beklagar er förlust!  Hjärta


    Men får ni ens ta lån?
    Om din man, som inte har betalningsanmärkningar får ta ett lån så blir det ett in blanco lån. Det är högre ränta än på ett bolån tex. Kan ni klara av den kostnaden per månad bättre än alla inkassokostnader osv så är det en bra idé. Men som sagt bara om ni klarar den kostnaden och inte har ett ekonomiskt katastrofbeteende (tror inte det men jag vet ju inte )

    Ni kan också kolla upp medlemslån om någon av er är med i facket. Jag kollade lite snabbt och medlemslån hos Nordea på 50 000 kr, återbetalningstid 10 år ger er en månadskostnad på 565 k per månad ungefär. (Det minskar för var månad) Räntan var 5,20%. Då betalar ni ca 13 000 kr mer än ni lånat.
    Dock kan ni troligen betala in mer per månad när ni kan och då minskar den fortare.
    Det kanske går sen när ni återgår i arbete.

    Att gå till kommunens rådgivare är bra, de kan se saker i missar, kanske har ni ett dyrt elavtal eller liknande?

    Lycka till!

    Och du, ring och tala med alla inkassobolag och kronofogden om ni inte redan har gjort det, de är oftast hyggliga och gör vad de kan gör att hjälpa till.

  • Anonym (Maja)

    Stackare, det låter tragiskt.
    Men som tur är, är ni inte uppe i några fruktansvärda summor, det där fixar ni.
    Ja ska ni ta ett lån för att lösa de andra lånen så ska det vara för att slippa kronofogden, och helst betalningsanmärkningar, som kan påverka er negativt under tiden.
    Men, gå då till en riktig bank, som du ju själv föreslår. Inte något låne-institut med kassa villkor. Allra lönsammast är nog att låna på lgh/hus om ni har det, för boräntorna är så låga nu.

    Hoppas ni hittar styrka att ta er igenom detta.

    Tror det kan löna sig för er att sätta er och ringa runt till de ni är skyldiga och se om ni kan får en bra plan som passar er. Kolla några avsnitt lyxfällan och få inspriation, det är inte klokt vad man kan fixa bara man är lite om sig och kring sig. Och så ser ni att det kunde vara värre, både som inspiration att klara detta och avskräckande exempel.

    Lycka till med allt!

  • Anonym (Hjälp!)

    Uppdatering:

    Har ägnat dagen åt att verkligen kolla hur stort det samlade skuldberget är.

    Vi fick en chock... Det handlar om ca 85 000 kr.

    Rena mardrömmen.... Jag fattar inte hur jag skall handskas med detta

  • Anonym (oj)

    Hur kan ni ha räknat så fel och tro det handlat om 45k, men i själva verket är det 85k?

  • KaSaM

    Att ta nya dyra blancolån för att lösa ut äldre dyra lån/skulder är ingen bra lösning utan kommer snarare leda till ännu värre situation framöver.

    Om ni idag inte kan avvara 700kr till inkasso, hur ska ni då kunna betala ett lån som säkert skulle kosta mer än så per månad?

    Ring de bolag där ni har skulder, hör om de kan göra någonting med räntan, avbetalningsplan eller på annat sätt hjälpa er.

    Städa ut förråd, sälj allt som säljas kan för att få in pengar till det som är mest akut.

    Se över livsstil och levnadsvanor, om ni röker/snusar/köper mycket godis/snacks/hämtmat mm försök att sluta - eller ännu bättre, sluta omgående konsumera detta då ni inte har råd i nuläget.

Svar på tråden Vi håller på att gå under ekonomiskt! HJÄLP!