• Anonym (?)
    Äldre 16 Sep 16:29
    2793 visningar
    45 svar
    45
    2793

    Tycker ni att en familj med barn ska ha gemensam ekonomi?

    Tycker ni att en familj med barn ska ha gemensam ekonomi och dela allt lika sinsemellan?

    Eller tycker ni att den som tjänar mest ska ha rätt att kräva separat ekonomi?

  • Svar på tråden Tycker ni att en familj med barn ska ha gemensam ekonomi?
  • Anonym (Jag)
    Äldre 16 Sep 16:30
    #1

    Jag tycker att alla skall göra som det passar dem

  • Äldre 16 Sep 16:31
    #2

    Jag tycker att det är självklart att man vill att de man älskar ska få ha det lika bra som en själv.

  • Anonym (Mamma­Anna)
    Äldre 16 Sep 16:32
    #3

    Jag tycker att en familj bör ha gemensam ekonomi och jag har extremt svårt att förstå dom som inte har det. Men, alla får göra som dom vill. Huvudsaken man själva är nöjda övet sitt val.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 16:35
    #4
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-16 16:30:48 följande:

    Jag tycker att alla skall göra som det passar dem


  • Äldre 16 Sep 16:35
    #5

    Tycker man har gemensam ekonomi om man bor under samma tak och har gemensamma barn, annars kan man bo särbo.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 16:39
    #6
    mysan77 skrev 2014-09-16 16:35:20 följande:

    Tycker man har gemensam ekonomi om man bor under samma tak och har gemensamma barn, annars kan man bo särbo.


    Låt säga att den ena parten är väldigt slösaktig med pengar ska ändå den som tjänar mest inte kunna kräva någon form av separat ekonomi?
  • Anonym (separ­at)
    Äldre 16 Sep 16:40
    #7

    vi har valt att ha separat.
    Det funkar såhär.

    han tjänar lite mer än mig, så han betalar lite mer än mig, procentuellt sett betalar vi lika mycket.

    så vi lägger alla hushållets utgifter i en pott, och delar lika utifrån inkomst. Så han betalar 60% och jag betalar 40% av utgifterna.


    Resten är våra egna pengar. Alltså de han har över gör han vad han vill med, och de jag har över gör jag vad jag vill med.


    Det har vi valt att göra för att vi inte ska börja tycka till om vad den andra lägger pengar på. Vill han köpa en golfklubba för 4000 så ja då får han väl göra det, även om jag tycker det är dyrt, men sålänge han tar det från sina egna pengar och inte våra gemensamma så har jag inget att säga till om.
    på samma sätt som jag vill kunna gå in i en affär och köpa ett par nya löparskor för 1500 om jag vill och har råd. Utan att känna att jag måste rådfråga honom först.
    Detta system funkar jättebra för oss.
    Tillkommer det några extra utgifter för familjen så delar vi det efter samma procentsats. Självklart ändrar vi denna procent om någon av oss börjar tjäna mer eller mindre.
    Som vid föräldrarledighet, när jag var ledig så betalade han mer. Och när jag sen jobbade och han var ledig ja då betalade jag såklart mer.

    Funkar alldelles utmärkt för oss. och vi slipper irritera oss på vad den andre gör med sina pengar.

    Jag hör ofta väninnnor gnäller över att deras män har brännt deras gemensamma pengar på en ölkväll eller datajox eller annat, och likaså män som ogillar att deras fruar köpt en ny klänning eller skor eller vad det nu må vara.
    På vårt vis slipper vi det.

  • Anonym (hopps­an)
    Äldre 16 Sep 16:41
    #8
    Anonym (?) skrev 2014-09-16 16:39:54 följande:
    Låt säga att den ena parten är väldigt slösaktig med pengar ska ändå den som tjänar mest inte kunna kräva någon form av separat ekonomi?
    Det får personen isåfall klargöra redan innan man flyttar ihop, att denne inte vill ha gemensam ekonomi. Det kan nog göra att en del backar.
    Själv har jag och min make gemensam ekonomi, även om han tjänar mer.
  • Äldre 16 Sep 16:42
    #9

    Jag ser ingen anledning att ha helt gemensam ekonomi bara för att man har barn ihop. Sen kan det ju finnas skäl att den som tjänar mer betalar en större del av de gemensamma kostnaderna. Jag och sambon har ganska olika syn på hur pengar ska sparas och spenderas, det kommer knappast ändra sig för att vi får barn. Har inget intresse av att diskutera mina privata inköp och pengar med honom. Såklart går vi in och täcker upp för varandra vid behov.


     


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (....)
    Äldre 16 Sep 16:43
    #10

    Båda ska vara nöjda. Det är viktigt. Och om man inte kommer överens så bör man inte leva ihop och definitivt inte skaffa barn ihop.

    Jag förstår att det exempelvis är påfrestande att år ut och år in försörja någon som inte tar vilket jobb som helst, är lat eller som envisas att ta all föräldraledighet själv.

    På samma sätt måste det vara jobbigt om båda arbetar heltid och lönerna skiljer sig mycket åt. Då kanlevnadsstandarden vara väldigt olika i familjen och det känns inte rätt.

    Att stötta varandra tidsvis är dock helt naturligt i en relation.

    Jag kan tycka att det är varje människas egna ansvar att utbilda sig, få ett bra jobb och sparande INNAN man skaffar barn. Både män och kvinnor. Det är även viktigt att göra upp om delad föräldraledighet innan man bestämmer sig för barn.

    Man kan inte medvetet ploppa ut en hel hög ungar och sedan gnälla på sin make för att man själv inte fixat utbildning och jobb innan. Kvinnor är inga offer och kan själv välja att vänta med barn och vägra skaffa dom innan framtiden är säkrad. Det är så förbannat orättvist för barnen om pappa dör/ försvinner/ blir sjuk och mamman hela livet varit beroende av hans inkomst. För att inte tala om alla kvinnor som lever kvar i relationer som är direkt skadliga för barnen bara för att dom inte har råd att lämna..

    Nä bort med kvinnofällorna och låt kvinnorna planera sitt barnafödande utifrån SINA förutsättningar, inte bara mannens.

Svar på tråden Tycker ni att en familj med barn ska ha gemensam ekonomi?