• Anonym (Nej till rasism)

    13% - gäller det även moderatorer och support på FL?

    Ni är nog alla medvetna om den drös med rasitiska trådar och inlägg som dykt upp på forumet, och det är nog några som har upptäckt fenomenet att de inlägg som kritserar eller ifrågasätter rasitiska uttalande tas bort medan det ursprungliga rasitiska får stå kvar


    Detta svar fick jag från supporten angående varför man tillåte rrasitiska trådar finnas kvar på forumet:

    "
    Vi vill inte gå in och censurera, utan det skall vara tillåtet att diskutera alla ämnen så länge det inte handlar om några lagbrott. Vi har gjort bedömningen att denna tråden är ok då alla sidor får/kan komma till tals och ge sin syn på ämnet. "


     Man bortser alltså helt först helt från att deras egna regler förbjuder det och att  vi har lagar som säger att man får faktiskt inte hetsa mot folkgrupp, man får tycka vad man vill och ha vilken åsikt man vill men man får alltså inte säga eller skriva vad som helst, det här vet ju alla om så varför låtsas supporten om något helt annat?

    Så svaret på om 13% av FL moderering och support röstade på SD är nog att kanske var det fler än så eller så har vi opartiska och mindre kompetenta människor som inte sköter sina uppgifter

    Mitt svar till supporten blev bla detta:
    "Men nu vet vi medlemmar alltså var FL står i frågan och då får vi självklart alltså starta trådar och diskutera om det och diskutera detta utan att ni tar bort tråden, annars censurerar ni ju enligt egen utsago"


    Så nu får vi se om man tar bort denna tråd medan man låter rasistiska trådar vara kvar, då visar man ju ännu mer var man står när det gäller rasism och censur.
    Så moderatorer, enligt supporten FÅR vi alltså diskutera detta annars är det alltså censur.

    (Alla inlägg från rasister som självklart tycker den här ordningen som finns på FL fungerar kommer bara ignoreras, deras åsikter kommer alltså respekteras lika lite som de respekterar invandrare)


    FL, ni har en officiell policy att vara emot rasism, men likt SD visar ni en helt annan sida i praktiken



  • Svar på tråden 13% - gäller det även moderatorer och support på FL?
  • Anonym (W)

    Kan du ge exempel på "rasistiska" trådar? Jag har aldrig stött på någon. Däremot (en annan sida av samma mynt) så reagerar jag negativt på alla hattrådar mot SD och dess väljare. Där glöms den här gamla floskeln om "allas lika värde" bort direkt och vi som röstar SD blir kallade för avskräde och man vill kräkas på oss etc etc etc etc. Nu är ju inte det "rasism" men "människoförakt" och det tycker jag är lika illa.

  • MRMR1

    Jäkla hetsjakt på SD, I en demokrati får man ha olika åsikter. Det är grundregeln och man ska få uttrycka dem.

    Varför är det ingen hetsjakt på kommunister som har förföljt och mördat mera människor än nazister? Kan det vara att många journalister som har makten i vårt samhälle lutar åt vänster?

    Skulle aldig drömma om att rösta på SD men har full respekt för alla människors åsikter. Kommunist som SD.

  • Anonym (Bruno Beige)

    Det är nog inte konstigare än att de "antirasistiska" svar som raderats inte setts som debattinlägg alls utan som något avsett att störa debatten.

    Samma sak har troligen skett även i trådar som startats från motsatt håll rent åsiktsmässigt.

  • Anonym (Nej till rasism)

    Eftersom det tydligen behöver upprepas:


    Anonym (Nej till rasism) skrev 2014-09-16 18:41:55 följande:
    (Alla inlägg från rasister som självklart tycker den här ordningen som finns på FL fungerar kommer bara ignoreras, deras åsikter kommer alltså respekteras lika lite som de respekterar invandrare)


    Däremot kan jag vända mig till övriga och säga är det någon som är förvånad att dessa männsikor kommer med påstående att man inte kan hitta några rasistiska trådar och inlägg utan istället så är det dessa människor som vanligt som är offren

    Att moderatorer och support går efter egna åsikter istället för att följa de regler och lagar som finns gör ju att det blir förvirrande för forumsmedlemmar och självklart tar rasister chansen när dommärket att dom får härja fritt, och värre blir det när antirasistiska inlägg och andra som markerar mot hat tas bort

    Sen att supporten sa "Vi vill inte gå in och censurera, utan det skall vara tillåtet att diskutera alla ämnen så länge det inte handlar om några lagbrott. Vi har gjort bedömningen att denna tråden är ok då alla sidor får/kan komma till tals och ge sin syn på ämnet. "

    Jag trodde det hette 'moderering' inte' censur' när det gällde att sköta sina uppgifter och följa forumsreglerna etc, men så här tycker man alltså på supporten oavsett vad officiella linjer säger.

    Men nu vet vi alltså det, det är alltså enligt FL censur om raister inte får säga sitt men moderering och mot regler etc när man tar bort inlägg som anmärker eller kritiserar dessa rasitiska eller andra hatinlägg


  • Anonym (Nej till rasism)
    MRMR1 skrev 2014-09-16 19:14:57 följande:

    Jäkla hetsjakt på SD, I en demokrati får man ha olika åsikter. Det är grundregeln och man ska få uttrycka dem.

    Varför är det ingen hetsjakt på kommunister som har förföljt och mördat mera människor än nazister? Kan det vara att många journalister som har makten i vårt samhälle lutar åt vänster?

    Skulle aldig drömma om att rösta på SD men har full respekt för alla människors åsikter. Kommunist som SD.


    Och du vet du också självklart att man faktiskt inte får säga eller skriva vad som helst utan det finns lagar och regler mot det

    Men rätta mig gärna om jag har fel angående detta

    Sen handlar denna tråd om FL, och deras policy och moderering  men som vanligt ska man ta över tråden och göra det till en slags snyfttråd om stackars SD som blir så jagade.. att SD i sin tur jagar invandrare glöms gärna bort i sammanhanget, och alla andra har minsann gjort si eller så etc
    Det är som sagt off topic, du får gärna komma med åsikter om vad som faktiskt skrivs i tråden


  • Anonym (Nej till rasism)
    Anonym (Bruno Beige) skrev 2014-09-16 19:18:30 följande:

    Det är nog inte konstigare än att de "antirasistiska" svar som raderats inte setts som debattinlägg alls utan som något avsett att störa debatten.

    Samma sak har troligen skett även i trådar som startats från motsatt håll rent åsiktsmässigt.


    Jag har sett inlägg som kallat invandrare för grisar och parasiter mm som får stå kvar medan medlemmar som kritiserat eller sagt emot detta fått inläggen borttagna medans orginalinläggen står kvar, självklart ger det fel signaler
  • Anonym (mer än 13%)

    Med tanke på hur mycket som tolereras och hur flata modereringen varit det senaste halvåret så tror jag det är mer än 13%. Det har varit tillåtet att kalla människor för amöbor och hottentotter, att jämställa sex mellan vita och rasifierade med zoofili och tidelag, att skämta om att flyktingförläggningar och moskéer ska "råka" brinna upp, att hota icke-sdare med våldtäkt och mord och mycket annat. Det har även varit tillåtet med multipla konton för vissa, trots att många påpekat att det är samma person(er) som står bakom. 

    Jag kan inte tolka det på annat sätt än att FL genom vissa medarbetare supportar SD och även SvP i viss mån, helt enkelt att man stöttar rasism och nazism. 

  • Anonym (Nej till rasism)

    Sen självklart får moderatorer och support och andra på FL rösta på vad dom vill MEN det får inte påverka hur dom utför sina arbetsuppgifter.

    Och vi har alla sett de otaliga trådstarter som spammat sönder forumet, att förneka det är att ta bort sin egen trovärdighet, man kan kalla det för invandrarkritiska om man vill istället för rasitiska men det förändrar inte fakta.

    Sen om man öppnar dammluckorna blir det svårt att stänga dom senare, samma regler gäller för alla så det handlar om mer än bara rasism, vad blir nästa sak som man fritt får föra fram under 'det är censur om jag inte får prata om detta', förstår ni allvaret och att det handlar om mer än just era åsikter angående en fråga

    Är något emot reglerna och/elelr sveriges lagar så är det det som gäller.
    Ska FL tillåta rasitiska inlägg enligt dom själva för att annars är det censur så ska dom då också ändra i sina forumsregler, men det ändrar på inget sätt att vi fortfarande har lagar i sverige som säger att man inte får hetsa mot folkgrupp, FL är ingen frizon där man får göra vad man vill utan konsekvenser för ded som skriver eller för de ansvariga på FL

  • Anonym (Blomma)

    Om inlägg som bokstavligen uttrycker att invandrare är grisar och parasiter får stå kvar är det helt uppåt väggarna. Då gör inte moderatorerna sitt jobb. Dock glömmer du att om SD hade varit uttalat rasister hade partiet inte funnits enligt svensk lag. Det är även en ärekränkning som kan polisanmälas att kalla någon för rasist/nazist. Kallar du någon som röstar på SD för det är det du som begår ett brott. Man är faktiskt inte rasist/nazist bara för att man stöder SD. Ingenstans i SDs partiprogram står det nått som är rasistiskt/nazistiskt. 

  • Anonym (mer än 13%)

    Ett inlägg där någon skrev "jävla landsförrädare, du borde ställas mot en vägg och skjutas" till någon som inte tänkte rösta SD, fick stå kvar i nästan en vecka trots upprepade anmälningar från både mig och andra. Det var inte ens helg så de kunde skylla på att inga moderatorer fanns till hands. 

Svar på tråden 13% - gäller det även moderatorer och support på FL?