• ALLIEVERDO

    Kan man köpa en dator med Windows 7 nu?? Var??? och hur vet man vilken processor osv?

    Hej,
    måste akut köpa en ny dator.. vill absolut helst ha windows 7..
    När jag sen även sitter och kikar så fattar jag ju noll vad jag behöver ha i grafikkort, RAM och processor osv för att få en hyfsat snabb bra dator som hanterar foto,filmat,skriva och massa sådant jag gör..
    Snälla snabba tips..

  • Svar på tråden Kan man köpa en dator med Windows 7 nu?? Var??? och hur vet man vilken processor osv?
  • ALLIEVERDO
    jaghopparhögt skrev 2014-09-16 20:05:56 följande:

    Det går inte att köpa i butik längre.


    nej verkar inte bättre :( men verkar som det ska börja..?! för så många har klagat att de tagit tillbaka windows 7.. men det kanske inte kommit till Sverige än.
    Men där emot så ser jag ju att köpa windos 7 paket.. hur gör man med det då om 8an är i?
  • jaghopparhögt
    ALLIEVERDO skrev 2014-09-16 20:12:53 följande:
    nej verkar inte bättre :( men verkar som det ska börja..?! för så många har klagat att de tagit tillbaka windows 7.. men det kanske inte kommit till Sverige än.
    Men där emot så ser jag ju att köpa windos 7 paket.. hur gör man med det då om 8an är i?
    Nej det kommer inte ske, man kommer inte att sälja windows 7 igen.
    Du kan köpa en win7 licens och installera den själv på din nya dator, inget konstigt.
    Men varför vill du så gärna ha win7? Är ingen direkt skillnad på win7 och win8.1.
  • ALLIEVERDO
    jaghopparhögt skrev 2014-09-16 20:15:19 följande:
    Nej det kommer inte ske, man kommer inte att sälja windows 7 igen.
    Du kan köpa en win7 licens och installera den själv på din nya dator, inget konstigt.
    Men varför vill du så gärna ha win7? Är ingen direkt skillnad på win7 och win8.1.
    är det inte det? jag köpte en ny dator nu med windows  8.. den har krånglat från första gång. ska skicka in den för 3 gången, men lyckades får tillgodokvitto direkt ist...därför jag behöver en ny dator..och då fick jag bara känna på 8 och tyckte inte om det.. men är 8.1 okej alltså
  • sportpappa
    ALLIEVERDO skrev 2014-09-16 20:12:53 följande:
    nej verkar inte bättre :( men verkar som det ska börja..?! för så många har klagat att de tagit tillbaka windows 7.. men det kanske inte kommit till Sverige än.
    Men där emot så ser jag ju att köpa windos 7 paket.. hur gör man med det då om 8an är i?
    Om Windows 8 sitter i så uppgraderar du till 8.1 och fortsätter använda datorn som inget har hänt. Det är som sagt väldigt liten skillnad. 

    Om man använde startmenyn i Win7 för att starta allt så märker man iofs skillnad, men det har jag aldrig sysslat med så det vet jag inte hur det är. Det finns betydligt effektivare sätt att hantera datorn och att hitta till olika program och funktioner.
  • sportpappa
    ALLIEVERDO skrev 2014-09-16 20:18:57 följande:
    är det inte det? jag köpte en ny dator nu med windows  8.. den har krånglat från första gång. ska skicka in den för 3 gången, men lyckades får tillgodokvitto direkt ist...därför jag behöver en ny dator..och då fick jag bara känna på 8 och tyckte inte om det.. men är 8.1 okej alltså
    Oftast är det hårdvara som strular när man lämnar in sin dator för lagning och det har väldigt lite med operativsystemet att göra.
  • Aniiee

    Det är GIGANTISK skillnad mellan 7 och 8, för normalanvändaren. 8 är överhuvudtaget inte gjort för stationära datorer och laptops, utan för touchscreens, enligt microsoft själva. De var överhuvudtaget inte intresserade av vanliga datorer, utan de såg bara framtiden med touchscreens. 8 är hopplöst att navigera om man ska använda gui:n utan touch.

    Classic shell är de flesta användares räddning, då kan man ställa in att det ska se ut som 7, Vista, XP.....


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • jaghopparhögt
    Aniiee skrev 2014-09-16 20:46:59 följande:

    Det är GIGANTISK skillnad mellan 7 och 8, för normalanvändaren. 8 är överhuvudtaget inte gjort för stationära datorer och laptops, utan för touchscreens, enligt microsoft själva. De var överhuvudtaget inte intresserade av vanliga datorer, utan de såg bara framtiden med touchscreens. 8 är hopplöst att navigera om man ska använda gui:n utan touch.

    Classic shell är de flesta användares räddning, då kan man ställa in att det ska se ut som 7, Vista, XP.....


    Därför dom flesta använder 8.1
  • Aniiee
    jaghopparhögt skrev 2014-09-16 20:49:25 följande:
    Därför dom flesta använder 8.1
    Skillnaden mellan 8 och 8.1 är hårfin. Jag orkade inte skriva (ok, bara två tecken) 8.1 hela tiden. Jag menar 8.1, men jag är lat Solig
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
Svar på tråden Kan man köpa en dator med Windows 7 nu?? Var??? och hur vet man vilken processor osv?