• Anonym (Erik)
    Äldre 16 Sep 20:31
    1768 visningar
    18 svar
    18
    1768

    UG avtal med en Idiot?

    Ska ÄNTLIGEN skriva ett umgängesavtal med min flickas mamma. En opålitlig och omständig kvinna.

    Tips och råd snälla är så rädd att missa något som försvårar umgänget med min flicka.

    Jag har varannan vecka Onsd-Måndag.

  • Svar på tråden UG avtal med en Idiot?
  • Äldre 16 Sep 20:46
    #1

    Kallar du mamman till din dotter för idiot??

    Hoppas verkligen du inte visar den avskyn inför er dotter.

    Moget värre......

  • Äldre 16 Sep 20:48
    #2

    Skriv ner hur semestrar skall fungera. Vem bestämmer vilka veckor? Skall ni ha fasta veckor? En vecka i sträck eller två veckor?

    Sportlov, påsklov o novemberlov - skall ni ha varannat lov eller vartannat år?

    Julafton o nyår - vartannat år eller likadant varje år? (Vi har vartannat år dagarna innan julafton samt julafton, mamman hämtar på juldagen och har över nyår. Året efter har vi tvärtom).

    Hämtning o lämning inför umgänget - kör ni varannan väg? Byter ni på skolan?

    Födelsedagar - kör ni vartannat år eller att tösen är där hon normalt har umgänge den dagen?

    Födelsedagskalas? Skall ni ha ett gemensamt eller var o en för sig? Vem kör barnkalaset?

    En OT fråga - varför har du inte vv? Det är ju inte långt ifrån?

    Är det ngt du vill ändra på i framtiden så ta med det i avtalet.

  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 20:51
    #3
    Tines skrev 2014-09-16 20:46:37 följande:

    Kallar du mamman till din dotter för idiot??

    Hoppas verkligen du inte visar den avskyn inför er dotter.

    Moget värre......


    Såklart inte.
  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 20:56
    #4
    Brumma skrev 2014-09-16 20:48:04 följande:

    Skriv ner hur semestrar skall fungera. Vem bestämmer vilka veckor? Skall ni ha fasta veckor? En vecka i sträck eller två veckor?

    Sportlov, påsklov o novemberlov - skall ni ha varannat lov eller vartannat år?

    Julafton o nyår - vartannat år eller likadant varje år? (Vi har vartannat år dagarna innan julafton samt julafton, mamman hämtar på juldagen och har över nyår. Året efter har vi tvärtom).

    Hämtning o lämning inför umgänget - kör ni varannan väg? Byter ni på skolan?

    Födelsedagar - kör ni vartannat år eller att tösen är där hon normalt har umgänge den dagen?

    Födelsedagskalas? Skall ni ha ett gemensamt eller var o en för sig? Vem kör barnkalaset?

    En OT fråga - varför har du inte vv? Det är ju inte långt ifrån?

    Är det ngt du vill ändra på i framtiden så ta med det i avtalet.


    Låter bra, har nog fått med ovanstående redan.

    Hon vägrar VV pga att den ekonomiska situationen skulle förändras då.

    Inget mer jag kan ha glömt?
  • Äldre 16 Sep 21:04
    #5
    Anonym (Erik) skrev 2014-09-16 20:56:01 följande:
    Låter bra, har nog fått med ovanstående redan.

    Hon vägrar VV pga att den ekonomiska situationen skulle förändras då.

    Inget mer jag kan ha glömt?
    Gränsen vid växelvis boende går vid 12-13 dagar i månaden så du kommer väl precis under gränsen. Dock är det ju inget hon ensam får lov att bestämma....

    Du vet att du får göra avdrag på underhållet med 1/40 för varje dygn du har barnet (om du har minst fem dgr i sträck eller minst sex dygn på en månad...)?

    VILL du ha varannan vecka (eller växelvis med annat upplägg) så skriv inte på ngt umgängesavtal utan att kämpa om det. Tycker det är väldigt fult att förvägra barnet lika mkt tid med båda föräldrarna för att hon vill ha underhåll och barnbidrag...
  • Äldre 16 Sep 21:08
    #6
    Anonym (Erik) skrev 2014-09-16 20:56:01 följande:
    Låter bra, har nog fått med ovanstående redan.

    Hon vägrar VV pga att den ekonomiska situationen skulle förändras då.

    Inget mer jag kan ha glömt?
    Kommer förresten inte på ngt mer nu...

    Möjligtvis hur kommunikationen er föräldrar skall skötas. Mail, sms, telefon? En kalender som skickas med barnet kan vara bra kanske om ni inte är så bra på att kommunicera. Så skriver ni upp barnens aktiviteter, vänners kalas osv i den och ser till att barnet har den med alltid.

    Hur gör ni vid sjukdom som går över er separata tid? Om barnet blir sjukt hos dig så du tar VAB - fortsätter du då att ta VAB tills barnet är friskt även på mammans tid? För att barnet skall slippa flytta sig med tex maginfluensa? Sådant kan vara bra att ha pratat om..
  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 21:11
    #7
    Brumma skrev 2014-09-16 21:04:02 följande:

    Gränsen vid växelvis boende går vid 12-13 dagar i månaden så du kommer väl precis under gränsen. Dock är det ju inget hon ensam får lov att bestämma....

    Du vet att du får göra avdrag på underhållet med 1/40 för varje dygn du har barnet (om du har minst fem dgr i sträck eller minst sex dygn på en månad...)?

    VILL du ha varannan vecka (eller växelvis med annat upplägg) så skriv inte på ngt umgängesavtal utan att kämpa om det. Tycker det är väldigt fult att förvägra barnet lika mkt tid med båda föräldrarna för att hon vill ha underhåll och barnbidrag...


    Gällande avdraget har jag koll. Ja du jag undrar om jag har något att säga till om längre. :/

    Men kan man inte ha ett UG avtal sålänge?
  • Äldre 16 Sep 21:20
    #8
    Anonym (Erik) skrev 2014-09-16 21:11:26 följande:
    Gällande avdraget har jag koll. Ja du jag undrar om jag har något att säga till om längre. :/

    Men kan man inte ha ett UG avtal sålänge?
    Ni kanske kan sätta datum på det?
  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 21:21
    #9
    Brumma skrev 2014-09-16 21:08:55 följande:

    Kommer förresten inte på ngt mer nu...

    Möjligtvis hur kommunikationen er föräldrar skall skötas. Mail, sms, telefon? En kalender som skickas med barnet kan vara bra kanske om ni inte är så bra på att kommunicera. Så skriver ni upp barnens aktiviteter, vänners kalas osv i den och ser till att barnet har den med alltid.

    Hur gör ni vid sjukdom som går över er separata tid? Om barnet blir sjukt hos dig så du tar VAB - fortsätter du då att ta VAB tills barnet är friskt även på mammans tid? För att barnet skall slippa flytta sig med tex maginfluensa? Sådant kan vara bra att ha pratat om..


    Sjukdom, bra. Det måste jag få med.

    Kan man inkludera att hon bör sköta klädinköp, extra kläder på dagis, ombyten hos mig? Eller är det lite snålt av mig. Ska tillägga att jag ofta får stå för aktiviteter, mediciner och större inköp.
  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 21:26
    #10
    Brumma skrev 2014-09-16 21:20:11 följande:

    Ni kanske kan sätta datum på det?


    Om det gäller tillsvidare då?

    Är ju rädd att hon kommer få för sig något galet igen och ställa till med ett helvete för oss igen. Känner mig tryggare med ett avtal.
  • Äldre 16 Sep 21:27
    #11
    Anonym (Erik) skrev 2014-09-16 21:21:10 följande:
    Sjukdom, bra. Det måste jag få med.

    Kan man inkludera att hon bör sköta klädinköp, extra kläder på dagis, ombyten hos mig? Eller är det lite snålt av mig. Ska tillägga att jag ofta får stå för aktiviteter, mediciner och större inköp.
    Praxis är väl att boendeföräldern står för sånt och skickar med kläder för umgänget. Men att umgängesföräldern har ngt ombyte hemma. Nu har ju du dock barnet mkt mer än vh så jag vet inte hur praktiskt det är. Och det finns inte så mkt i lagen att gå efter heller..

    För mig känns det mer rimligt att hon betalar för kläder hos sig, aktiviteter, mediciner osv och du för kläder hos dig. Hon har både barnbidrag och underhåll samtidigt som du är två dagar från att inte betala underhåll alls och ha rätt till halva barnbidraget...

    Men detta är ju ngt ni måste komma fram till gemensamt. Kan nog dock vara bra att skriva ner vad ni kommer överens om ;)
  • Anonym (baloo­)
    Äldre 16 Sep 21:42
    #12

    Tja det finns alltid lov från skolan som alltid infaller på exempelvis jämna veckor.
    Lite beroende på var du befinner dig i landet.

    Sen har vi jul och arbetsgivarens julhelg och arbetstagarens och hur detta alltid infaller..

    Första UG avtalet.. skulle jag nog säga.. sätt det på max 1år.. sen ska ni sätta er ner och utvärdera.. Mycket händer.. Är allt bra så är det inget konstigt.. då bara förlänger ni..

    Hur det ligger till med VV. Så ska du kontakta FK.. Det kan mycket väl vara så att de anser att ert umgänge faktiskt räknas som VV.. Det behöver inte alls vara 50/50.. det kan mycketväl vara så att 41/59 är att räkna som VV.. det finns även dem som fått mindre fördelning att räknas som VV.

    O hur tänker ni göra med BB, ska det fördelas i förhållande till % satsen eller det ska räknas som mamma bidrag?!

  • Anonym (baloo­)
    Äldre 16 Sep 21:50
    #13

    O i början är vi nog alla idioter i den andres ögon. ovanligt är det inte..
    Personligen är jag en mansgris, idiot, karjävel, svin o en massa annat.. enligt mitt EX utsago..  Tänk va många titlar EX har.. haha

    Nöff nöffSkrattande

  • Anonym (tid)
    Äldre 17 Sep 01:09
    #14

    Jag tycker de andra har fått med det mesta, men glöm inte att sätta klockslag när bytet ska ske om det inte är i skola/dagis. och var bytet ska ske.

    Det är oxå som andra har skrivit innan bra att vara överens om hur man gör vid sjukdomar.

    Tidsbegränsat avtal bör ni oxå ha så att ni om tex 1 år kan utvärdera hur det går. Mycket kan hända under 1 år. :)

  • Anonym (Mia)
    Äldre 19 Sep 05:09
    #15

    En detalj som en kompis till mig fick stora problem med var art det i avtalet stod att barnet skulle vara hos honom på påsklovet. Då hävdade mamman att påsklovet bara var från lördagen till skärtorsdag, för sen var det röda dagar och inte skollov så då skulle barnet prompt hem till henne igen. Så mitt tips är att skriva "påsklov från att skolan slutar sista dagen före lovet till skolan börjar första dagen efter lovet".

    När det gäller semestrar är det bra att skriva ner hur ni väljer veckor, tex att ni väljer först vartannat år och att önskemålen ska lämnas till den andra föräldern senast 30 april.

  • Anonym (tid)
    Äldre 19 Sep 05:28
    #16
    Anonym (Mia) skrev 2014-09-19 05:09:54 följande:

    En detalj som en kompis till mig fick stora problem med var art det i avtalet stod att barnet skulle vara hos honom på påsklovet. Då hävdade mamman att påsklovet bara var från lördagen till skärtorsdag, för sen var det röda dagar och inte skollov så då skulle barnet prompt hem till henne igen. Så mitt tips är att skriva "påsklov från att skolan slutar sista dagen före lovet till skolan börjar första dagen efter lovet".

    När det gäller semestrar är det bra att skriva ner hur ni väljer veckor, tex att ni väljer först vartannat år och att önskemålen ska lämnas till den andra föräldern senast 30 april.


    Det har faktiskt vi oxå varit med om, fast då att påsklovet bara skulle vara från måndagen till skärtorsdagen. För helgerna räknades inte in i lovet utan var bara vanliga dagar....

    Så det är ett bra tips på alla lov att skriva så på alla loven.
  • Anonym (Erik) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 10:01
    #17

    Vilken tid är bra för byten vid sjukdom, när förskolan stängd

  • Äldre 19 Sep 13:16
    #18
    Anonym (Erik) skrev 2014-09-19 10:01:22 följande:

    Vilken tid är bra för byten vid sjukdom, när förskolan stängd


    Vi har haft att den som har barnet på morgonen är den som vabbar. Bytet sker då den tid som den andre föräldern skulle ha hämtat på fsk en vanlig dag.
  • Äldre 19 Sep 13:16
    #18
    Anonym (Erik) skrev 2014-09-19 10:01:22 följande:

    Vilken tid är bra för byten vid sjukdom, när förskolan stängd


    Vi har haft att den som har barnet på morgonen är den som vabbar. Bytet sker då den tid som den andre föräldern skulle ha hämtat på fsk en vanlig dag.
Svar på tråden UG avtal med en Idiot?