• Anonym (jaja)

    varför skickas inte ambulanser för uvi?!

    Många kommer tycka jag är korkad nu, anser att det skulle vara slöseri med resurser..

    Men för någon som just nu har uvi för 4e gången i år, ingen bil, inga pengar till sjuktaxi osv så är detta för mig ett mysterium. Jag tror dock jag är något av ett extremfall..

    Som vanligt så börjar det från ingenstans kommer på någon minut bara. Sen blir det bara värre och värre, 4-5 timmar senare så får jag ont i njurarna, och ungefär samtidigt så kissar jag mer blod än urin. Det blir bara värre och värre, och jag kommer sedan ligga i badkaret och skrika och gråta för att smärtan är så olidlig. Och sjukvården kan inte skicka ambulanser för det??

    (Tilläggas bör att jag i grunden har en blodsjukdom som gör det omöjligt för min kropp att bearbeta en sådanhär infektion utan antibiotika, så det blir bara värre.)

  • Svar på tråden varför skickas inte ambulanser för uvi?!
  • annaba

    Ambulans är bara ifråga om du behöver vård under transporten till sjukhus. Hur ont en UVI än gör (ifrågasätter inte på något sätt smärtan, känner alltför väl till den själv) finns det knappast något som kan göras under tiden ni är på väg till sjukhuset för att träffa läkare.

  • Anonym (Ann)

    Om det alltid är samma förlopp kan ett alternativ kanske vara att vid första symtom sätta sig på bussen till närmaste sjukvårdsinrättning? Om du ändå vet att du inom några timmar kommer att behöva antibiotika, med tanke på din grundsjukdom? i övrigt tycker jag att du borde få hjälp att lösa denna fråga eftersom du ju har en sjukdom i grunden som gör din situation svårare när du drabbas av infektion. Kan du prata med kurator eller annan person i den enhet som behandlar grundsjukdomen, för att få råd om hur du ska förbereda dig och agera nästa gång du får symtom på uvi. Ambulans tror jag absolut inte är det bästa alternativet med tanke på kostnaderna det medför (för samhället). Lycka till. 

  • Aileen Allannah

    Men om du vet hur det brukar gå, och hur fort det går, så borde du ju söka vård vid första symptomet? Då slipper du ligga i badkaret och må så himla dåligt, utan kan få hjälp i ett tidigt stadium.

  • Anonym (jaja)
    elyse skrev 2014-09-16 21:05:37 följande:

    Känner du ingen som kan skjutsa dig?


    Nej det finns ingen, människor här är inte direkt givmilda eller omtänksamma- hemskt nog.
    Rainbowdash skrev 2014-09-16 21:07:09 följande:

    Sjuktransport?


    Såvida man inte tar sig in själv eller med ambulans så kostar resan 100 kr dit, sen tar man sig inte därifrån.
    annaba skrev 2014-09-16 21:08:05 följande:

    Ambulans är bara ifråga om du behöver vård under transporten till sjukhus. Hur ont en UVI än gör (ifrågasätter inte på något sätt smärtan, känner alltför väl till den själv) finns det knappast något som kan göras under tiden ni är på väg till sjukhuset för att träffa läkare.


    Hade jag på något sätt kunnat bli hämtad nu ich skjutsad till sjukhus så hafe jag fått antibiotika snabbare, vilket stoppar problemet med njurarna i detta fall och gör att jag inte blöder. Annars är det i bästa fall ca 13 timmar tills jag får tillgång till det.
  • Anonym (cf)
    Anonym (jaja) skrev 2014-09-16 21:03:39 följande:

    Många kommer tycka jag är korkad nu, anser att det skulle vara slöseri med resurser..

    Men för någon som just nu har uvi för 4e gången i år, ingen bil, inga pengar till sjuktaxi osv så är detta för mig ett mysterium. Jag tror dock jag är något av ett extremfall..

    Som vanligt så börjar det från ingenstans kommer på någon minut bara. Sen blir det bara värre och värre, 4-5 timmar senare så får jag ont i njurarna, och ungefär samtidigt så kissar jag mer blod än urin. Det blir bara värre och värre, och jag kommer sedan ligga i badkaret och skrika och gråta för att smärtan är så olidlig. Och sjukvården kan inte skicka ambulanser för det??

    (Tilläggas bör att jag i grunden har en blodsjukdom som gör det omöjligt för min kropp att bearbeta en sådanhär infektion utan antibiotika, så det blir bara värre.)


    Sjuktaxi är ett bra alternativ som du kan be personalen boka åt dig!
  • Anonym (cf)
    Maria 434 skrev 2014-09-16 21:13:18 följande:

    Jag tycker inte ambulans ska skickas för uvi.


Svar på tråden varför skickas inte ambulanser för uvi?!