• Matilda13

    Äggdonation och etik

    Ni som har genomgått äggdonation hur ser ni på etiken bakom detta?
    Jag funderar på äggdonation men jag har ett etiskt dilemma. Jag tycker så synd om barnen som blir till på detta sätt för dem har ingen rösträtt. Äggen behandlas som en produkt man köper och dessa barn blir till utan sin genetiska moder och vissa får aldrig reda på sitt ursprung.
    Adoption så tar man ju hand om barnen som redan finns för att dem ska växa upp i en drägligare tillvaro. Men i äggdonation så skapar man medvetet barn som inte får växa upp med sin riktiga mor.
    Jag tänker på barnperspektivet här och hur dessa barn mår när de väl börjar förstå att dem inte är biologiska utan blev till på ett mer science fiction sätt.

    Jag vill gärna ha barn men det är såna frågor jag slåss med.
    Ni som har genomgått detta, hur tänker ni kring det etiska perspektivet?

  • Svar på tråden Äggdonation och etik
  • Anonym (Turattäggdonationfinns)

    Läs på om epigenetik och kom åter sedan!

  • Drottningen70

    Du har verkligen en heeeeelt annan definition än vad jag har på en "riktig mor" En riktig mor blir man inte genom genetik utan under alla de dagar och nätter man älskat, vakat, matat, tröstat, vaggat, gråtit och skrattat tillsammans med ett barn. Några donerade celler betyder inte i min värld ett skit för föräldrarskapet. Utan en kropp och livmoder som upplåtits till dessa celler att växa och frodas i hade det ju överhuvudtaget inte blivit nåt barn.

  • Matilda13

    Jag ska läsa på om epigenetik, det verkar intressant.

    Jag tycker absolut att man är en riktig mor när man tar hand om barnet med allt vad det innebär men det är ändå inte ens genetiska mor. Jag skulle t ex aldrig kunna donera mina ägg för jag skulle känna att jag har övergett mina barn trots att de endast skulle vara ägg. Detta kanske låter konstigt för vissa men det är så jag känner. Jag vill gärna ha barn och tar gärna emot nya sätt att tänka kring detta.

  • Drottningen70
    Matilda13 skrev 2014-09-16 21:50:25 följande:

    Jag ska läsa på om epigenetik, det verkar intressant.

    Jag tycker absolut att man är en riktig mor när man tar hand om barnet med allt vad det innebär men det är ändå inte ens genetiska mor. Jag skulle t ex aldrig kunna donera mina ägg för jag skulle känna att jag har övergett mina barn trots att de endast skulle vara ägg. Detta kanske låter konstigt för vissa men det är så jag känner. Jag vill gärna ha barn och tar gärna emot nya sätt att tänka kring detta.


    Själv skulle jag aldrig tänka tanken att det är mina barn. Det är bara några celler som skulle skrumpnat och spolats ned i muggen mode ej fått chans att befruktad och växa i en annan människas kropp. Känner inte större närhet till mina könsceller än vilka andra cellersom helst som jag kliar bort eller snyter ut.
  • Matilda13

    Där tycker vi verkligen helt olika. Jag känner starkt för mina ägg som kan bli mina potentiella barn.

  • Löparnörden

    Min dotter som kommit till genom äggdonation är 100% min. Hon finns till tack vare mig och min man, givetvis med hjälp från donatorn som vi alltid kommer vara evigt tacksam. Hon har vuxit i min mage, vi har delat blodomlopp och jag är allt en mamma ska vara för henne.

    Om du går till dig själv, skulle du kunna se någon annan än den mamma du vuxit upp med och som uppfostrat dig som din mamma? Oavsett om ni delar gener eller ej.

    I en av trådarna här under äggdonations-forumet var det tidigare någon som gjorde en rolig men tänkvärd liknelse, kommer ej ihåg vem det var. Den som skrev det får gärna ta åt sig äran för det och rätta mig om jag inte kommer ihåg det riktigt rätt. Något så här var det:

    "Om du ska baka en sockerkaka och har slut på ägg och lånar ägg av grannen. Inte går du och säger att det är grannen som gjort sockerkakan för det är ju du som bakat den"

  • Matilda13

    Det var en rolig o tänkvärd liknelse. ????

    Jag är bara orolig att dessa barn ska hamna i nån form av identitetskris pga deras ursprung.

  • Löparnörden
    Matilda13 skrev 2014-09-16 22:57:55 följande:

    Det var en rolig o tänkvärd liknelse. ????

    Jag är bara orolig att dessa barn ska hamna i nån form av identitetskris pga deras ursprung.


    Jo tyckte också.

    Just för att barn som tillkommit via äd inte ska få identitetsproblem så uppmanas man i Sverige i alla fall att berätta för barnen så tidigt som möjligt så att det blir en naturlig del av dem.
  • Matilda13
    Löparnörden skrev 2014-09-17 07:12:50 följande:

    Jo tyckte också.

    Just för att barn som tillkommit via äd inte ska få identitetsproblem så uppmanas man i Sverige i alla fall att berätta för barnen så tidigt som möjligt så att det blir en naturlig del av dem.


    Ja, det är ju bra att berätta det tidigt och också kanske ha en öppen donator.
Svar på tråden Äggdonation och etik