• Anonym (Villf­innas)
    Äldre 17 Sep 00:01
    762 visningar
    6 svar
    6
    762

    Ni som växt upp med en narcissistisk förälder.

    Ni som växt upp med en narcissistisk förälder.

    Om ni haft en utomstående vuxen utanför det narcissistiska hemmet. Vad tror ni denna vuxna kunnat göra för att finnas för ert unga jag?

  • Svar på tråden Ni som växt upp med en narcissistisk förälder.
  • Anonym (Vikto­ria)
    Äldre 17 Sep 07:00
    #1

    Nej har inte haft det och jag tror inte att någon skulle kunna göra något åt det. Det är ju så svårt att greppa.

  • Anonym (undra­r också)
    Äldre 17 Sep 11:03
    #2

    Jag undrar också! Jag har barn i min närhet där jag ser att deras ena förälder beter sig narcissistiskt. Och jag skulle så gärna vilja hjälpa dem på något vis. I mitt fall är det barn som jag bor med ungefär varannan vecka.

    Tips, någon? På vad jag kan göra och om det är något speciellt jag bör undvika?

  • Anonym (Villf­innas) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 11:59
    #3
    Anonym (undrar också) skrev 2014-09-17 11:03:42 följande:

    Jag undrar också! Jag har barn i min närhet där jag ser att deras ena förälder beter sig narcissistiskt. Och jag skulle så gärna vilja hjälpa dem på något vis. I mitt fall är det barn som jag bor med ungefär varannan vecka.

    Tips, någon? På vad jag kan göra och om det är något speciellt jag bör undvika?


    Svår situation, önskar någon visste? :(

    Tänker att man kanske bara ska försöka bygga en ärlig och jordnära relation med fokus på validering av olika känslor. Sen kan man ju aldrig veta vad som försigår där hemma så blir så svårt. :/
  • Anonym (undra­r också)
    Äldre 17 Sep 13:26
    #4
    Anonym (Villfinnas) skrev 2014-09-17 11:59:04 följande:
    Svår situation, önskar någon visste? :(

    Tänker att man kanske bara ska försöka bygga en ärlig och jordnära relation med fokus på validering av olika känslor. Sen kan man ju aldrig veta vad som försigår där hemma så blir så svårt. :/
    Ja lite åt det hållet tänker jag med.
    Att försöka inte kritisera den narcissistiska föräldern utan bara "finnas" som en slags normal motvikt. En fristad där barnen kan få rätt till sina känslor. Prata om att "jag tycker att livet funkar så här men man kan tycka olika" kanske? Med en narcississt blir det ofta så svart eller vitt, dennes sätt eller fel sätt liksom.
  • Äldre 17 Sep 23:01
    #5

    Ge barnet en fristad ibland på helger och ledigheter, låta barnet få komma hemifrån, tex hälsa på dej. Ta med barnet på små utflykter tex bio, ut i naturen etc. Visa att du bryr dej och finns där för barnet att prata med om han el. hon vill.

  • Anonym (Villf­innas) Trådstartaren
    Äldre 17 Oct 07:13
    #6

    Ingen mer?

Svar på tråden Ni som växt upp med en narcissistisk förälder.