• Liten ekorre

    studiedag på förskolan

    Om ca en månad stänger min sons förskola för studiedag. Problemet är att förskolan jag jobbar på också har studiedag och jag får därmed inte ledigt från jobbet. Barnets far har en permanent skada/sjukdom som gör att han inte klarar att vara ensam omsorgstagare av barnet mer än högst två timmar om dagen. Farmor och farfar är gamla och sjuka. Mormor bor 50 mil bort och morfar är död.

    Jag har ingen i mitt kontaktnät som kan passa min son.. Och en hyrd som jag inte känner barnvakt litar jag inte på och lär kosta mer än jag tjänar den dagen.

    Någon som har tips på hur jag kan göra?

  • Svar på tråden studiedag på förskolan
  • Sockiplast

    Hej! I vår kommun erbjuds såna dagar typ som jourdagis, alltså en förskola i kommundelen har öppet med vikarier.
    Hoppas det löser sig!

  • Dockan

    Prata med din arbetsgivare, förklara situationen.

    Jag arbetar på en skola där vi även har förskola där en del av personalen har sina barn, vi har oftast studiedagar samtidigt (inte jätte praktiskt för de lärarna). Vissa har som du inte en partner som kan ställa upp, då har de antingen fått ledigt alternativt vart med på det som är viktigast under dagen med sitt barn med sig. Eller löst delar av dagen med barnvakt och barnet vart med en stund.

    Eller så har annan personal som jobbar men inte är pedagogisk personal hjält till korta stunder. Prata och vara öppen kommer man långt med. :)

  • cosinus

    Jag tror att iaf kommunala dagis är skyldiga att lösa det om du behöver omsorg på stängningsdagarna. Det är inget de brukar prata jättehögt om dock men de ska kunna fixa plats på annat kommunalt dagis den dagen det berör.

  • Duckan

    Instämmer med Cosinus svar. De bör kunna erbjuda en plats på en annan fsk vid studiedag för dem som behöver. Var alltid några barn som fick det när fsk där vi hade dottern stängde för studiedag. Kommunalt.

  • nozpa

    Här får man ha barnen på en annan förskola vid studiedagar. Våran kommun är skyldig att ha en plats för barnet vid studiedagar. Förmodligen är det samma hos er. Det brukar dock inte vara något dom skryter med.

    Annars får du helt enkelt vara hemma. Så är det ju.

  • Liten ekorre
    nozpa skrev 2014-09-17 10:46:17 följande:

    Här får man ha barnen på en annan förskola vid studiedagar. Våran kommun är skyldig att ha en plats för barnet vid studiedagar. Förmodligen är det samma hos er. Det brukar dock inte vara något dom skryter med.

    Annars får du helt enkelt vara hemma. Så är det ju.


    Nja, inte så enkelt. Min arbetsgivare godkänner inte ledighet under just studiedagar. Sen att ha honom på en jourförskola med okänd personal och barn känns inte helt toppen då han bara är 1,5 år och nyinskolad.
  • nozpa
    Liten ekorre skrev 2014-09-17 11:48:13 följande:
    Nja, inte så enkelt. Min arbetsgivare godkänner inte ledighet under just studiedagar. Sen att ha honom på en jourförskola med okänd personal och barn känns inte helt toppen då han bara är 1,5 år och nyinskolad.
    Men om din man är sjuk och barnet inte får vara på förskolan så är det ju klart att din arbetsgivare måste ge dig ledigt. Annars får du ha med ditt barn på din studiedag.
    Finns ju inga alternativ i detta fallet.
  • Jennie med ie
    Liten ekorre skrev 2014-09-17 11:48:13 följande:
    Nja, inte så enkelt. Min arbetsgivare godkänner inte ledighet under just studiedagar. Sen att ha honom på en jourförskola med okänd personal och barn känns inte helt toppen då han bara är 1,5 år och nyinskolad.
    Men prata med dem. Ofta kan man om man vet om behovet i god tid få in en vikarie som är känd för barnen.
  • got

    Precis som de andra säger så tycker jag att du ska prata med din arbetsgivare igen och förklara situationen. Det är mycket möjligt att de har som policy att INGEN får ledigt under studiedagar men din situation är ju helt klart annorlunda.

    Sen funderar jag på om du inte skulle försöka få tag på en extramormor/ barnvakt eller liknande ändå. Även om du inte tycker att de hinner lära känna ditt barn tillräckligt den månaden som är kvar tills stängningsdagen så tänker jag att det är bra om det finns en extra vuxen i ditt barns liv. Tänk om det händer något akut med din man och du måste följa med till sjukhuset eller om du blir jättesjuk t ex magsjuk och inte "klarar av" att ta hand om ditt barn. Då kan det vara bra om det finns någon, som ditt barn redan känner, som kan ställa upp och hjälpa till.

    Hoppas att det löser sig för dig!

  • temporär

    Kan du inte hitta en barnvakt som kan vara med barnet tillsammans med pappan då? Då har barnet tryggheten av pappa, och pappa får avlastning. Om det är en månad kvar har ni ju lite tid att få tag på en barnvakt och träffa hen ett par gånger så det inte är en helt ny person.

    Kanske finns någon arbetslös/studerande ungdom i området som skulle vilja tjäna några hundralappar. Då blir det nog billigare än att hyra via förmedling. Jag skulle inte göra så om barnet skulle vara ensam med personen, men om pappan är där blir det ju en annan sak.

  • glassen
    Liten ekorre skrev 2014-09-17 11:48:13 följande:
    Nja, inte så enkelt. Min arbetsgivare godkänner inte ledighet under just studiedagar. Sen att ha honom på en jourförskola med okänd personal och barn känns inte helt toppen då han bara är 1,5 år och nyinskolad.
    Kan ni inte göra en kombination. Pappan har barnet en stund, jourförskolan några timmar och du gör vad du kan för att sluta tidigare och hämta sonen på jourförskolan. Kanske kan du redan nu ta reda på vem som jobbar den dagen på jourförskolan och låt dem bekanta sig med varandra innan. Lycka till.
  • pigglet
    Flygfotogen skrev 2014-09-22 19:33:06 följande:

    VAB..?


    Varken barnet eller dess ordinarie vårdare är sjuk. Man får inte ta tfp för att förskolan är stängd.

    TS, du kan ju alltid kolla med din arbetsgivare. Men det är ju faktiskt så att det erbjuds annan förskola för de barn som absolut behöver det, så förskola finns det även om du inte tycker det är optimalt.
  • Flygfotogen
    pigglet skrev 2014-09-22 20:24:32 följande:
    Varken barnet eller dess ordinarie vårdare är sjuk. Man får inte ta tfp för att förskolan är stängd.

    TS, du kan ju alltid kolla med din arbetsgivare. Men det är ju faktiskt så att det erbjuds annan förskola för de barn som absolut behöver det, så förskola finns det även om du inte tycker det är optimalt.
    Inte idag, nej. Då kanske de är sjuka.
  • marmik

    De andra barnen i sonens förskola måste ju bli av någonstans, kan han inte vara hos någon kompis?

Svar på tråden studiedag på förskolan