• Anonym (T)
    Äldre 17 Sep 10:05
    1251 visningar
    21 svar
    21
    1251

    Anmälde en rattfyllerist!

    Jag anmälde en rattfyllerist på vår gata! Larmade polisen stunden hen åkte hemifrån och visste vart hen var på väg. Larmade anonymt då det är nära familj.
    Hoppades de tog hen.

    Efter några timmar ser jag hen KÖRA hem i sin bil! Förtvivlad, för att jag VET att hen ÄR FULL/PÅVERKAD!

    Kan man ringa till polisen igen och kolla om hen blev tagen? Vad som hände?

  • Svar på tråden Anmälde en rattfyllerist!
  • Äldre 17 Sep 10:10
    #1

    Ja ring varje gång. Det skadar inte.

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 10:17
    #2

    Ja, jag tänker göra det! Det känns som enda sätt att få hen att inse att hen har missbruksproblem!

    Hittade denna text och det var lite det jag undrade:


    Polisen kan ta ditt körkort direkt på plats om du begår ett trafikbrott och det finns skäl att tro att Transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet. Det kan till exempel vara för att du har kört för fort eller för att du har kört rattfull.


    I vissa fall kan polisen låta dig att fortsätta köra i upp till 48 timmar. Polisen lämnar sedan över körkortet och sin utredning till Transportstyrelsen.

    Så även om de eventuellt tagit hen så kan det vara så att hen får köra i 48 timmar i vissa fall? Beroende hur påverkad man är?

  • Anonym (full)
    Äldre 17 Sep 10:23
    #3

    Nej, polisen låter inte någon som är rattfull köra i 48 tim. Det gäller fortkörning.

    Förmodligen var personen inte full!

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 10:34
    #4
    Anonym (full) skrev 2014-09-17 10:23:38 följande:

    Nej, polisen låter inte någon som är rattfull köra i 48 tim. Det gäller fortkörning.

    Förmodligen var personen inte full!


    Eller att de inte hunnit ifatt? Jag vet att hen var påverkad i alla fall men inte till vilken grad.
  • Anonym (Kim)
    Äldre 17 Sep 10:58
    #5

    Det finns tre alternativ:

    1. Polisen lyckades inte få tag på hen.

    2. Polisen stoppade hen men hen var inte rattfull.

    3. Hen blev stoppad och rapporterad för rattfylla men tog trots det bilen hem. I så fall skedde det sistnämnda utan polisens vetskap.

    Rattfyllon riskerar livet på oskyldiga människor varje gång de väljer att sätta sig bakom ratten påverkade. Bra gjort att polisanmäla!

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 11:04
    #6

    Hur kan det sistnämnda ske? Vad gör polisen? Tar hens körkort, men lämnar hen med bilen kvar och åker iväg? Tror de verkligen att hen inte kör bil hem när hens omdöme gör att hen sätter sig i bilen påverkad?

    Alltså ingen anklagelse, bara en diskussion. Undrar hur detta går till och jag tänker fortsätta anmäla tills hen åker fast, för det kommer att ske.


    Anonym (Kim) skrev 2014-09-17 10:58:11 följande:

    3. Hen blev stoppad och rapporterad för rattfylla men tog trots det bilen hem. I så fall skedde det sistnämnda utan polisens vetskap.


  • Anonym (Kim)
    Äldre 17 Sep 11:12
    #7
    Anonym (T) skrev 2014-09-17 11:04:07 följande:

    Hur kan det sistnämnda ske? Vad gör polisen? Tar hens körkort, men lämnar hen med bilen kvar och åker iväg? Tror de verkligen att hen inte kör bil hem när hens omdöme gör att hen sätter sig i bilen påverkad?

    Alltså ingen anklagelse, bara en diskussion. Undrar hur detta går till och jag tänker fortsätta anmäla tills hen åker fast, för det kommer att ske.


    Polisen har inte möjlighet att beslagta ta alla bilar från rattfyllon. Var skulle de göra av dem? Det vanliga är väl att den rattfulle antingen ringer någon som kan köra hem bilen eller åker hem kommunalt och hämtar bilen dagen därpå. Men vissa idioter kör tyvärr bilen hem själva. Ring polisen och berätta om din anmälan och att du sedan såg samma person köra bilen hem igen. Då kanske du får besked om de fick tag på hen eller inte. Plus att polisen får veta om personen återigen har satt sig bakom ratten trots att hen nyligen redan rapporterats för rattfylla. Du gör helt rätt som ringer polisen varje gång!
  • Anonym (Kim)
    Äldre 17 Sep 11:15
    #8
    Anonym (T) skrev 2014-09-17 11:04:07 följande:

    Hur kan det sistnämnda ske? Vad gör polisen? Tar hens körkort, men lämnar hen med bilen kvar och åker iväg? Tror de verkligen att hen inte kör bil hem när hens omdöme gör att hen sätter sig i bilen påverkad?

    Alltså ingen anklagelse, bara en diskussion. Undrar hur detta går till och jag tänker fortsätta anmäla tills hen åker fast, för det kommer att ske.


    Polisen lämnar alltså inte en rattfull person bakom ratten i sin bil. Om man blåser positivt måste man ju tas med till polisstationen för att göra ett nytt prov där antingen genom att blåsa i en evidenzer eller genom att lämna blodprov. Men efteråt släpps personen om den inte är så full att den måste omhändertas. Och då kan det ju hända att någon är så dum att den återigen sätter sig bakom ratten trots att denne har svart på vitt att hen är rattfull.
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 11:26
    #9

    Det känns som att de borde kunna sätta någon typ av bom på bilen så att den inte blir körbar ... typ ta ut batteriet eller liknande. Men men ..

    Då förstår jag hur det går till med processen i alla fall.

    Skrämmande är att den här personen kör med barn ibland (jag vet inte om hen är påverkad då eller inte) men det känns inte helt hundra. Och att hens partner inte reagerar !

    Men som sagt, jag tänker fortsätta anmäla så snart jag har koll på när hen åker iväg och var. 

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 11:39
    #10

    Tittade nu även på polisens hemsida för Händelser och hittade inget (det står ju där om de tar någon för rattfylleri).

  • Carnit­as
    Äldre 17 Sep 14:19
    #11
    Anonym (T) skrev 2014-09-17 10:05:48 följande:
    Jag anmälde en rattfyllerist på vår gata! Larmade polisen stunden hen åkte hemifrån och visste vart hen var på väg. Larmade anonymt då det är nära familj.
    Hoppades de tog hen.

    Efter några timmar ser jag hen KÖRA hem i sin bil! Förtvivlad, för att jag VET att hen ÄR FULL/PÅVERKAD!

    Kan man ringa till polisen igen och kolla om hen blev tagen? Vad som hände?

    Ringa om han blev tagen????
    Såklart han inte blev tagen.
    Inbillar du dig polisen släpper tillbaka dom på gatan och får köra hem i sin bil efter dom fått han att blåsa?


    Eller så har du fel och han inte var berusad.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (hen)
    Äldre 17 Sep 14:53
    #12

    Dom var väl upptagna med att hitta rätt munstycke till sin maskin, det vanliga röret fungerar nog dåligt på hönor.

  • Anonym (Joo)
    Äldre 17 Sep 15:15
    #13
    Carnitas skrev 2014-09-17 14:19:02 följande:

    Ringa om han blev tagen????
    Såklart han inte blev tagen.
    Inbillar du dig polisen släpper tillbaka dom på gatan och får köra hem i sin bil efter dom fått han att blåsa?


    Eller så har du fel och han inte var berusad.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
    Jo då det gör de visst det. Efter lämnat prov så släppte de min väninna eftersom hon inte var fullare än att hon kunde ta hand om sig själv. Hon kunde åkt och hämtat bilen själv ( fick såklart inte), ingen hade märkt det. Jag fick hämta bilen som stod vid vägkanten och hon tog bussen till systemet.
  • Carnit­as
    Äldre 17 Sep 17:31
    #14
    Anonym (Joo) skrev 2014-09-17 15:15:07 följande:
    Jo då det gör de visst det. Efter lämnat prov så släppte de min väninna eftersom hon inte var fullare än att hon kunde ta hand om sig själv. Hon kunde åkt och hämtat bilen själv ( fick såklart inte), ingen hade märkt det. Jag fick hämta bilen som stod vid vägkanten och hon tog bussen till systemet.
    Sånt har dom koll på.
    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (Joo)
    Äldre 18 Sep 08:04
    #15
    Carnitas skrev 2014-09-17 17:31:00 följande:
    Sånt har dom koll på.
    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
    Och hur skulle de ha det menar du?

    Följa efter henne hela eftermiddagen?
  • Anonym (Kim)
    Äldre 18 Sep 08:21
    #16
    Carnitas skrev 2014-09-17 17:31:00 följande:

    Sånt har dom koll på.


    Hur då?
  • Anonym (full)
    Äldre 18 Sep 14:13
    #17

    När jag åkte fast för rattfylla så körde en polis min bil till deras parkering medan jag fick åka polisbil till stationen förutandningsprov.
    Bilen kunde jag inte hämta förrän dagen efter.

    Personen du pratar om var troligen inte onykter alls ts.

    Är det någon du är arg på ts?

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 08:48
    #18

    Personen blev tagen dagen därpå, dvs igår för att jag fortsatte ringa. Personen hade 0,8 i utandningsprov fick jag höra från grannarna. Rätt åt hen!

    Arg? Ja, när man kör påverkad blir jag arg! Tänk om man skulle råka ut i en olycka bara för att någon inte "orkade ta bussen" eller "avstå alkoholen".

  • Carnit­as
    Äldre 19 Sep 15:33
    #19
    Anonym (T) skrev 2014-09-19 08:48:45 följande:
    Personen blev tagen dagen därpå, dvs igår för att jag fortsatte ringa. Personen hade 0,8 i utandningsprov fick jag höra från grannarna. Rätt åt hen!

    Arg? Ja, när man kör påverkad blir jag arg! Tänk om man skulle råka ut i en olycka bara för att någon inte "orkade ta bussen" eller "avstå alkoholen".

    Bra att du ringer, rattfyllerister ska bort från vägarna.
    Men det låter som det är en som kommer skita i att den åker dit skulle jag gissa.
    Så du kommer få ringa många ggr till Skål


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (full)
    Äldre 22 Sep 08:50
    #20
    Anonym (T) skrev 2014-09-19 08:48:45 följande:

    Personen blev tagen dagen därpå, dvs igår för att jag fortsatte ringa. Personen hade 0,8 i utandningsprov fick jag höra från grannarna. Rätt åt hen!

    Arg? Ja, när man kör påverkad blir jag arg! Tänk om man skulle råka ut i en olycka bara för att någon inte "orkade ta bussen" eller "avstå alkoholen".


    Personen körde påverkad en gång till alltså ?

    Rätt åt hen? Personen ifråga är ju sjuk, medkänsla kanske?!
Svar på tråden Anmälde en rattfyllerist!