• JTo

    Könstillhörighet - när?

    Hur gamla var era barn när dom började känna igen vilket kön dom tillhör och när dom kunde känna igen om andra barn/vuxna är flickor eller pojkar?

    Jag hade nämligen ett samtal med min 3-åring igår, jag minns inte hur vi kom in på ämnet men jag upptäckte då att han har väldigt dålig koll på såna saker, han kan inte avgöra om han själv är flicka eller pojke utan han tycker rätt och slätt att han är ett barn, han kan identifiera mig som flicka men är osäker på både sin pappa och storasyskon.

    Jag känner att jag vill ha sagt på en gång att vad min son identifierar sig som står väldigt långt ner på listan över saker jag tycker är viktiga, jag är bara nyfiken!

  • Svar på tråden Könstillhörighet - när?
  • Flickan och kråkan

    Jag kommer faktiskt inte ihåg, men jag är rätt säker på att inte någon av mina äldsta var bombsäkra i den åldern. Däremot har jag en känsla av att det fanns ett stark intresse i den åldern.....mycket prat om vem som var en han och en hon och om farmor var en pojke eller flicka . Idag är de 6,5 respektive 5,5 år och har dunderkoll. Dunderkollen kom - tror jag - i samma veva som de plötsligt ville gå på toa själva......runt 4,5 kanske. Två pojkar ska väl tilläggas.

  • nozpa

    Min äldsta var 2 ganska så exakt. Något hände över en natt där. Det var tjejerna mot killarna på alla plan. Jag hade jättesvårt att ta in att hon redan var så medveten om det.
    Hon blev även extremt tjejig i sitt sätt i samma veva. Och sedan dess är det mycket flickor vs pojkar. (Även barn vs vuxna). Hon är 3 nu.

  • Flickan och kråkan
    nozpa skrev 2014-09-17 11:02:50 följande:

    Min äldsta var 2 ganska så exakt. Något hände över en natt där. Det var tjejerna mot killarna på alla plan. Jag hade jättesvårt att ta in att hon redan var så medveten om det.
    Hon blev även extremt tjejig i sitt sätt i samma veva. Och sedan dess är det mycket flickor vs pojkar. (Även barn vs vuxna). Hon är 3 nu.


    Undrar om inte flickor är lite tidigare på den fronten generellt?
  • glassen

    Oj, vad svårt. Inget jag tänkt på faktiskt, men spontant tänker jag 2-årsåldern. Jag är i alla fall säker på att dottern hade koll i den åldern, men hon har en storebror också att jämföra sig med. Möjligtvis var han något senare.

  • Flickan och kråkan

    Inser nu att det nog var lite tidigare även för mina pojkar. Vår trea föddes när mellansonen var drygt 4 år och då hade han absolut koll. Kanske något år tidigare då vid 3,5.....vågar inte svära . Vet i alla fall att de ibland slängde ur sig något i en ålder då jag trodde att de hade koll men avslöjade att de inte hade det .

  • mammalovis

    Min 3-åring började prata mycket om att flickor har trosor och killar har kalsonger i våras. I somras ändrade hon sig till att flickor har snippa, trosor och klänning och pojkar har snopp, kalsonger och byxor. Detta kom när sambon skulle påtala hennes söta uttalanden för en svägerska, men istället fick de höra mer än han tänkt. Då sambon är bonuspappa har han inte gått naken, så hon har bara sett honom påklädd med kalsonger, annars hade skillnaden säkert kunnat komma tidigare. Sedan började många barn kissa på toaletten strax innan sommaren, så hon fick se skillnaden.

    Vad gäller människor på stan är nog svårare, då hon inte har full koll på han och hon. Hen-diskussionen tror jag inte är så stark på hennes förskola, annars pratar hon mest om mammor och pappor och där har hon hyfsad koll.

  • JTo

    Det låter som att det är kring 3 år det börjar komma då, jag har funderat men kan för mitt liv inte komma på när storasyskonen började "göra skillnad" men det slog mig när 


    mammalovis skrev 2014-09-20 22:34:36 följande:

    Vad gäller människor på stan är nog svårare, då hon inte har full koll på han och hon. Hen-diskussionen tror jag inte är så stark på hennes förskola, annars pratar hon mest om mammor och pappor och där har hon hyfsad koll.


    att det stämmer, mammor och pappor har han stenkoll på, eller rättare sagt alla kvinnor är mammor och alla män är pappor (och då potentiellt hans mamma och pappa )
  • cosinus

    Min 4-åring har stenkoll och har haft länge. Han som är 6 var däremot extremt länge ointresserad av kön. Han visste ju att han hade snopp och var pojke men delade glatt ut snippor och snoppar åt andra helt slumpmässigt. Blandade han/hon henne och honom lika slumpmässigt och då inte för att han var språkligt osäker utan för att han inge visste / brydde sig om könet. Nu vet han ju men han var nog över fyra innan an började reflektera över saken nämnvärt. Rättade honom heller aldrig, kändes rätt oviktigt att påpeka att någon faktiskt var en kille bara för att han sa tex "Kalle sköt iväg bollen jättelångt och sen fick hon hämta den"

  • Filip1990
    JTo skrev 2014-09-17 10:19:54 följande:

    Hur gamla var era barn när dom började känna igen vilket kön dom tillhör och när dom kunde känna igen om andra barn/vuxna är flickor eller pojkar?

    Jag hade nämligen ett samtal med min 3-åring igår, jag minns inte hur vi kom in på ämnet men jag upptäckte då att han har väldigt dålig koll på såna saker, han kan inte avgöra om han själv är flicka eller pojke utan han tycker rätt och slätt att han är ett barn, han kan identifiera mig som flicka men är osäker på både sin pappa och storasyskon.

    Jag känner att jag vill ha sagt på en gång att vad min son identifierar sig som står väldigt långt ner på listan över saker jag tycker är viktiga, jag är bara nyfiken!


    Det är väl bara positivt att han främst ser sig själv som barn i första hand. Könsrollsfack kommer han sorteras in i av samhället förr eller senare.


    Däremot kan det snart vara dags att prata lite med honom om de fysiska skillnaderna mellan pojkar och flickor. Du kan t.ex. ta hjälp av en bra bilderbok. Och fokusera på de kroppsliga skillnaderna, inte på könsrollsrelaterade saker!


     Om han går på förskola så kommer sådana saker att tas upp troligen när han har fyllt fyra (eller hör till en grupp fyraåringar) och när han är fem kommer de nog ha pratat lite om blommor och bin. Det är bara bra om han känner till lite sådant redan innan.


    Men ha inte för bråttom, låt det ta sin tid.

Svar på tråden Könstillhörighet - när?