• Anonym (Vän)

    Tjänstefel av mvc och bvc att försöka övertala kvinnor att INTE dela föräldraledigheten genom tips om enskild vårdnad??

    En vän till mig väntar sitt andra barn, det första är 4 år och de har nyligen flyttat till ny ort. På nya orten har de en ny typ av hälsocentral som heter familjecentralen där mvc och bvc arbetar tätt ihop. Under sina besök hos mvc har hon ibland fått känslan att attityden varit väl old school, inga ultraljud som rutin utan det får man be om, mycket fokus på att "naturen fixar det här, vi behöver inte göra något" och så där allmänt flummigt.

    I går hade de haft första delen av föräldrautbildningen, eller "mammakursen" som hennes bm kallade det. Min vän och hennes man gick dit tillsammans, men det var lite sura miner att pappor var med. De män som var där fick höra att nog kunde de sitta med och lyssna, men egentligen hade de inte så mycket för det eftersom de ju inte var DE som skulle få barn! 

    Mycket fokus låg på naturlig födsel utan smärtlindring, för sånt behövdes inte. Amning predikades som guds gåva och något man måste göra i helst 2 år och mer. När det kom till vad som behövdes i utrustning så dömdes barnvagn ut som ett plågoredskap för barn, likaså spjälsäng och vagga. En stor affischmed en överkryssad napp och en dödskalle brevid visades! 

    Droppen kom när bm från mvc skulle presentera den sköterska från bvc de kommer att ha efter födseln. Hon tog vid där mvc slutat och sa bestämt att hos henne så ammade ALLA och hon tolererade inget trams om flaskmatning! Hon sa även att de inte hade några besök den första månaden för då skulle mamma och barn vara ett och inte umgås med andra, utan första besöket skulle ske när barnet var ungefär 6 veckor och då var pappor INTE välkoma! Sen sa att hon hoppades att hon skulle slippa höra något om delad föräldraledighet eller att mammorna skulle börja jobba redan när barnet fortfarande var en liten bebis under 2 år, och så sa hon "ett bra tips för er som inte är gifta är att propsa på enskild vårdnad för då får ni alla dagar och slipper lämna bort barnet de sista månaderna.

    WTF??? FÅR de verkligen säga så?? Det här är en privat hälsocentral och mvc och bvc hade visst något de kallar ap-inriktning, men inte får man väl pressa blivande föräldrar på det här viset eller kräva att de ska göra på ett visst sätt?! Är det tillåtet att tipsa om hur man kringgår lagen? 

    Nu vet min vän och hennes man inte vad de ska göra. De vill inte vara kvar men orten är liten och det finns ingen annan hälsocentral. Närmaste ligger 4 mil bort och det är inte säkert att de får plats där. Jag tyckte de skulle anmäla detta på nåt vis, men vet inte vart eller hur. Kan de rapportera detta någonstans och vart i så fall? Någon annan som varit med om liknande eller att bvc varit oproffsiga och hur har ni gjort då? 

  • Svar på tråden Tjänstefel av mvc och bvc att försöka övertala kvinnor att INTE dela föräldraledigheten genom tips om enskild vårdnad??
  • skrutten2

    Både mvc och bvc är väl landstings-finansierat så det borde väl gå att vända sig dit med sina synpunkter.

  • Whitetrash86

    förhoppningsvis är din vän och hennes man vuxna nog att ta egna beslut när det kommer till, födsel, amning, ledighet osv osv....

  • Alisma

    Låter fruktansvärt!! De måste ju absolut anmäla men jag har ingen aning om vart. Förklarar de läget på den närliggande orten får de säkert plats där direkt. Där kan de säkert hjälpa dem med anmälan också.
    Lycka till!

  • Anonym (Vän)
    Whitetrash86 skrev 2014-09-17 12:28:00 följande:

    förhoppningsvis är din vän och hennes man vuxna nog att ta egna beslut när det kommer till, födsel, amning, ledighet osv osv....


    elmadumle skrev 2014-09-17 12:30:46 följande:

    De gör väl som de vill ändå hoppas jag.


    Nog gör de som de vill ändå, men man vill väl känna sig trygg hos sin bvc och inte känna att man kanske blir utskälld för att man gör på sitt eget vis. De ska ju kontrollera det viktigaste man har, då måste man kunna lita på dem. 

  • Anonym (Vän)
    skrutten2 skrev 2014-09-17 12:26:21 följande:

    Både mvc och bvc är väl landstings-finansierat så det borde väl gå att vända sig dit med sina synpunkter.


    Maria 79 skrev 2014-09-17 12:37:28 följande:

    Ring HSAN(hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd) tel 08 700 0800


    Tack! Ska vidarebefodra tipsen. Min vän ägnar lunchen nu åt att ringa runt till de bvc som ligger närmast. Det kommer att innebära en hel del extratid som går åt och mycket bökande med resor, men det kan vara värt. De vill ändå göra något slag av anmälan eller notering för att uppmärksamma hur det går till på det nuvarande mvc och bvc.

  • Whitetrash86
    Anonym (Vän) skrev 2014-09-17 12:45:55 följande:
    elmadumle skrev 2014-09-17 12:30:46 följande:

    De gör väl som de vill ändå hoppas jag.


    Nog gör de som de vill ändå, men man vill väl känna sig trygg hos sin bvc och inte känna att man kanske blir utskälld för att man gör på sitt eget vis. De ska ju kontrollera det viktigaste man har, då måste man kunna lita på dem. 

    Absolut är det så.
    Vet inte vart man kan ringa, men skulle genast byta, även om det är 4mil.. och om dom förklara läget så skulle dom säkert få komma dit direkt..
    Annars skulle jag gå till vanliga läkaren för kontroller....
  • Anonym (Vän)

    Nu har min vän fått ett nytt mvc och löfte om bvc i samma stad! Så skönt för dem även om det blir jobbiga resor mot slutet. Jag har erbjudit mig att låna ut min bil när de behöver åka så de slipper åka buss 10 mil. 

    Med anmälan går det sämre. Vännens man ringde verksamhetschefen på familjecentralen och förklarade sitt missnöje + frågade om det var en medveten policy med det konstiga förhållningssättet. Hon sa att det var den inriktning de valt eftersom det var den som är mest vetenskapligt belagd som den bästa. Vad i....?? Förvånad Vi alla tycker det är konstigt att det bara finns ett privat alternativ på en ort och att de ska kunna välja själv vilken inriktning de har. I morgon ska de ringa landstinget och höra om det får gå till så här och se om de kan skicka en anmälan eller klagomål . Ni får gärna hålla tummen för att det går!

  • Julligulli

    Oj! Ja, även om det inte är tjänstefel så är det ju djupt oetiskt och förkastligt. Håller med om att det verkar mysko att den enda BVC och MVC som drivs är privat, och även att den har en så specifik inriktning. Huruvida det finns forskning som visar att just AP är det bästa för alla barn tvistar de lärde om, precis som vad som ÄR AP. Jag är själv inte alls bekväm med just AP (även om vi varit väldigt nära våra barn) eftersom det ofta är alldeles för rigida regler eller vad man ska kalla det, och eftersom det ofta tolkas så galet. Det du beskriver i ts hade jag gått i taket om jag fått höra. Isch! 

    Skönt att dina kompisar fått ny MVC, hoppas det går bra även med BVC. Snällt av dig att låna ut bilen, true friendship! 

    Vet inte om kommunen har någon insyn eller talan i detta, men jag hade nog ringt dit och frågat vad de vet. Annars är det ju landstinget som sagt. Lycka till, jag håller båda tummarna! 

  • Julligulli
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-09-18 22:07:44 följande:

    Jag blir nyfiken på vilka som driver den centralen... Plymouthbröderna?


    Jag tänkte mer på Järna och antroposoferna. Liten ort också. Men det kan ju vara var som helst. 
  • LyckligaLina

    Om din vän inte får gehör så skulle media inte vara sena att lyfta, så ring Aftonbladet! Det brukar ge liv i luckan. Allvarligt, det låter helt förkastligt!

  • Alisma

    Håller helt med LyckligaLina!! Att all forskningen visar så är ju inte sant. Dina kompisar verkar starka och kunna stå emot, stackars stackars andra blivande föräldrar. Det är ju redan en stor och ofta tuff omställning att bli förälder även utan sån här hemsk press från mvc och BVC!!

Svar på tråden Tjänstefel av mvc och bvc att försöka övertala kvinnor att INTE dela föräldraledigheten genom tips om enskild vårdnad??