• Busungarna

    Hjälp!! Det kliar i mitt hår trotts lusbehandling??

    Jag vet inte vad vi ska ta oss till snart!! Den 1 sep upptäckte jag löss i barnens hår, och när jag och sambon tänkte efter så hade det kliat i vårt hår ett tag också. Så jag la i lusbehandling i allas hår i familjen, Paranix ifrån Apoteket som ska verka i 8 timmar. Jag tvättade också alla sängkläder, kläder, ytterplagg, slängde alla hårborstar, la undan alla hårtoffsar osv och lät dom ligga i 2 dygn, jag dammsög och storstädade! Kanske överdrivet men jag va då gravid i vecka 37 och ville inte ha löss här hemma när bebis kom.

    När det suttit i 8 timmar så sköljdes det ur håret och jag kammade allas hår med luskam utomhus över vitt papper. Det fanns en del löss som trillade ner på pappret men ALLT va dött. 

    I måndags, den 14 sep, upptäckte jag löss igen i dotterns hår. Tror inte vi blivit smittade igen utan det det är mer troligt att det råkade bli kvar något ägg eller så i håret. TROTS att jag var supernoga och verkligen dränkte håret i lus-schampot.

    Men men.. Jag upprepade allt som jag gjorde första gången och tänkte att nu får fasiken allt vara dött!! 

    Men både igår och idag kliar det i mitt hår igen.. är det täcken på löss då återigen eller är det bara gamla bett som kliar eller kanske torr hårbotten efter behandlingarna? Ska be sambon kolla mitt hår igen men jag har svart hår och det är svårt att se lössen, och jag har mjäll så det är svårt att se äggen.. suck!

    Vi har enbart hållt oss inomhus sedan behandlingen i måndags för att vara säkra på att vi inte smittar någon och att ingen smittar oss. Ja barnen har varit hemma från skolan, men imorgon ska dom dit igen men då ska vi spreya med Linicin Prevent som ska förebygga att dom blir smittade igen. Barnen vet jag är lusfria, likaså sambon .. men eftersom mitt hår kliar så blir jag orolig. Nu går jag in i vecka 40 och vill verkligen inte hålla på med det här, jag vill bara njuta av sista tiden med bebismagen!!
  • Svar på tråden Hjälp!! Det kliar i mitt hår trotts lusbehandling??
  • Flickan och kråkan

    Man ska ju behandla två gånger med en veckas mellanrum.....det är för att komma åt nykläckta ägg, äggen kommer man inte åt med behandlingen. Gick det två veckor kanske de nya hann lägga ägg igen. Har varit där du är....höggravid och löss. Fy fabian. 1,5 år sedan ungefär.

  • Busungarna

    Usch! Nä det är jättehemskt med dessa små monster. Men enligt apotekspersonalen behövde jag bara använda Paranix endast en gång. Detta va också lite dyrare än dom där Linicin m.fl. som man ska upprepa efter 7-10 dagar. Paranix kunde lössen heller inte bli resistenta emot och fungerar då även på löss som redan är resistenta. Det står att Paranix ska sitta i håret i minst 8 timmar. Andra omgången nu så lät jag det verka i 10 timmar och jag bokstavligt talat dränkte håret i schampot. 

    Det kliar bara mitt på huvvet, om jag hade löss kvar så kryper dom väl runt lite och det borde klia lite överallt?! Någon som är expert på det här som vet?

  • Flickan och kråkan
    Busungarna skrev 2014-09-18 08:08:16 följande:

    Usch! Nä det är jättehemskt med dessa små monster. Men enligt apotekspersonalen behövde jag bara använda Paranix endast en gång. Detta va också lite dyrare än dom där Linicin m.fl. som man ska upprepa efter 7-10 dagar. Paranix kunde lössen heller inte bli resistenta emot och fungerar då även på löss som redan är resistenta. Det står att Paranix ska sitta i håret i minst 8 timmar. Andra omgången nu så lät jag det verka i 10 timmar och jag bokstavligt talat dränkte håret i schampot. 

    Det kliar bara mitt på huvvet, om jag hade löss kvar så kryper dom väl runt lite och det borde klia lite överallt?! Någon som är expert på det här som vet?


    Då måste de ha sagt fel för tittar man på panerix egen beskrivning så ska det tas två gånger. Gör inte lössen resistenta eftersom det inte är något insektsgift utan lössen kvävs precis som med linicin och därför dör heller inte äggen och man måste begå slå två gånger. Der är inte lössen som springer runt dom kliar utan deras avföring som irriterar huden.
  • Cahela

    Det enda som fungerar är att luskamma, luskamma och luskamma. Enbart schamponering hjälper inte. Det är en myt att schamponeringen tar död på alla löss.Kamma två gånger i veckan tills det inte finns något mer.

  • Stårschan

    Har du hållit barnen hemma från skolan för att de har löss?? Du vet att vi har skolplikt i det här landet, eller hur?

    Oavsett om man använder lusmedel eller inte, så gäller det att kamma, kamma och åter kamma tills alla äckliga kryp är borta.

  • Cahela

    Vi köpte vanliga luskammar på apoteket och fick ut en del löss och ägg. Igår kammade vi med en superkam som vi beställt från nätet "Nitfree" och ut kom massor med ägg. Så det vi lusschamponerat och kammat hittills har alltså inte hjälpt riktigt men med den här nya kammen blev resultatet annorlunda och för första dagen på en månad så kliar det inte i mitt hår nu. Att tvätta sängkläder hjälper inte då lössen inte lever speciellt länge utanför huvudet.

  • Stårschan
    Cahela skrev 2014-09-26 10:42:23 följande:

    Vi köpte vanliga luskammar på apoteket och fick ut en del löss och ägg. Igår kammade vi med en superkam som vi beställt från nätet "Nitfree" och ut kom massor med ägg. Så det vi lusschamponerat och kammat hittills har alltså inte hjälpt riktigt men med den här nya kammen blev resultatet annorlunda och för första dagen på en månad så kliar det inte i mitt hår nu. Att tvätta sängkläder hjälper inte då lössen inte lever speciellt länge utanför huvudet.


    Nja, vi gjorde experiment med några utkammade löss, och de klarade sig två dygn i en glasburk. Så det är ju inte så att de dör på någon timme utanför hårbotten...
Svar på tråden Hjälp!! Det kliar i mitt hår trotts lusbehandling??