• tomsfru

    får en läkare bete sig ur som helst?

    jag är så grymt besviken just nu! har varit på ett extra ul hos en läkare på ul-mottagningen för att bebisens huvud var mindre i relation till buk- och lårbensmåttet.

    Läkaren var så fruktansvärt ohövlig genom hela ul i en redan pressad situation. jag är överviktig och har ett bmi på 30, men tycker jag har skött mig skapligt genom att inte ha ökat något i vikt hitintills i vecka 20.

    Under undersökningens gång nämnde hon att jag ju har så mycket bukfetma att det gör hennes arbete mycket svårt redan innan jag lagt mig på britsen... sedan eskalerade hennes kommentarer till du är ju så pass fet att..... och med såhär mycket bukfetma... osv osv. till slut sa min man (som satt bredvid helt ställd) att "nu får du väl ändå ta och lugna ned dig! min fru är överviktig men vilket syfte har dina kommentarer halvvägs in i en graviditet, att hon ska banta?" då muttrade bara läkaren till svar att det är mycket försvårande .... osv. INGEN ursäkt!
    jag grät hela vägen hem.

  • Svar på tråden får en läkare bete sig ur som helst?
  • tobbe01

    Man kan faktiskt hålla ner på kalorierna även när man är gravid. Man kan ju äta sådant som är nyttigt och inte tro att man måste äta för två som en del tror. "Banta" är helt fel ord i sammanhanget.

  • tomsfru
    tobbe01 skrev 2014-09-17 13:07:55 följande:

    Man kan faktiskt hålla ner på kalorierna även när man är gravid. Man kan ju äta sådant som är nyttigt och inte tro att man måste äta för två som en del tror. "Banta" är helt fel ord i sammanhanget.


    öhm har till att börja med inte gått upp ett kilo halvvägs in i min graviditet, så äter för två gör jag knappast! är högst medveten om min övervikt.
    det jag hade problem med var att läkaren betedde sig illa, både jag och min man var chockade när vi klev ut därifrån och han är inte särskilt lättskakad känslomässigt.

  • tobbe01
    tomsfru skrev 2014-09-17 13:19:36 följande:
    öhm har till att börja med inte gått upp ett kilo halvvägs in i min graviditet, så äter för två gör jag knappast! är högst medveten om min övervikt.
    det jag hade problem med var att läkaren betedde sig illa, både jag och min man var chockade när vi klev ut därifrån och han är inte särskilt lättskakad känslomässigt.
    Var det första gången som du träffade vårdpersonal som inte bemötte dig med respekt? Då har du haft tur för det finns olämpliga människor i alla yrken. Jag kan tänka mig att i framtiden så kommer läkare att bli påstridiga och "otrevliga" när det gäller att påpeka övervikt hos framförallt unga människor eftersom de vet att det i långa loppet kan leda till en mängd sjukdomar och åkommor.

    (Fö så är man ju inte sjuk när man är gravid och ska inte behöva "daltas" med)
  • AMKA

    När jag var inne på mitt ul (bmi på 32 drygt) så var enda kommentaren jag fick "förlåt att jag måste trycka lite hårdare än vanligt" och "kan du lyfta lite här". Tycker läkaren var både drygare och bra mycket hårdare än vad som behövdes i din situation.

  • viseversa
    tobbe01 skrev 2014-09-17 13:25:20 följande:
    Var det första gången som du träffade vårdpersonal som inte bemötte dig med respekt? Då har du haft tur för det finns olämpliga människor i alla yrken. Jag kan tänka mig att i framtiden så kommer läkare att bli påstridiga och "otrevliga" när det gäller att påpeka övervikt hos framförallt unga människor eftersom de vet att det i långa loppet kan leda till en mängd sjukdomar och åkommor.

    (Fö så är man ju inte sjuk när man är gravid och ska inte behöva "daltas" med)
    Du menar att det är okej att förolämpa kränka och göra folk ledsna om dom har övervikt? Är det okej då? Ts ÄR MEDVETEN OM DETTA. Inget någon behöver berätta för henne flera gr med en dömande ton som att hon är dum i huvudet. Och som sagt vad gör hennes elaka kommentarer för nytta förutom att göra ts ledsen? Hon är GRAVID och gör redan det hon kan för att leva sunt under graviditeten.
  • Helle 85

    Jag kan inte förstå mig på hennes ältande. Här är en person som träffar dig en gång under din graviditet. Ja hon kunde sagt att det tyvärr påverkar men lämnat det där. Tror dessa människor verkligen att de har någon positiv påverkan på en? Speciellt i den jobbiga situation som ni var i! Den enda jag skulle ha en diskussion om hanteringen av min fetma och graviditet är min bm!

    Sen retar jag mig lite på detta när folk säger att graviditet inte är en sjukdom. Kan säga att nu i början känner jag mig bra sjuk med illamående, trötthet mm. Å ja vi har valt det själva men jag undrar hur jorden skulle se ut om bara de med felfria icke påverkande graviditeter födde barn. Tror populationen skulle sjunka ganska snabbt...

Svar på tråden får en läkare bete sig ur som helst?