• Annaïck

    Vad gör du när ditt barn slar, biter osv

    Min son kan bli valdsam speciellt mot oss i familjen. Sliter ofta storasyster i haret sa tussarna ryker och slar och sparkar, kastar grejer. Det är inte lätt att hantera detta, man blir ofta jättearg och man maste halla fast honom för att undvika skador. Detta innebär att man själv gör illa sig. Han är 6 ar och stor och tung. Jag kan inte lyfta upp honom och bära iväg honom. Vad gör ni rent konkret när era barn blir utatagerande? Vi har det jättejobbigt och han är sa snabb att man inte hinner med i svängarna. Han har beteende som stämmer in pa adhd och trotssyndrom

  • Svar på tråden Vad gör du när ditt barn slar, biter osv
  • Annaïck

    Jag har ju läst "explosiva barn" där man pratar mycket om kommunikation och om sätt att undvika utbrott men när man väl är där.....

  • memis

    Jag säger till en gång att vi här hemma använder aldrig våld, fungerar inte det ber jag honom att lämna rummet för att samla sig, vägrar han lyfter jag ut honom ur rummet och säger att han är välkommen att vara med oss när han lugnat sig.. Ligger/sitter han och slåss mot mig eller lillebror så håller jag i honom medan jag säger vad som gäller här för att inte någon ska skadas.. Svårt om man inte kan bära ut barnet, hade nog tagit den lille och lämnat rummet med orden att "när du lugnat dig kan vi komma in igen" .. Det är inte lönt att gå in i konflikter när barnet är upprört utan försök prata med honom när han lugnat sig i stället.. Men det är inte lätt! :-/

  • vampyria2

    Hm att en 6-åring gör så tyder på att nått inte är riktigt okej, de borde ha slutat med det för länge sedan.
    Jag menar absolut inte att hoppa på eller vara otrevlig här utan mer att ni kanske behöver få hjälp i från BUP eller så för att få bukt med problemet.
    Det är ju något som gör att han känner att han har rätt eller vill göra så här och det är nog det man måste fokusera på för jag antar att ni redan har sagt åt honom att det inte är okej och det hjälper inte?

  • vampyria2

    Har han tex de diagnoser du nämner så är det smaratste man kan göra att inte prata eller skälla medans utbrottet håller på, det bara förstärker det hela och man drar bara ut på det hela.
    Att skydda syskon och sig själva sen när han har lugnat ner sig så är han mer mottaglig för samtal om det som har hänt.
    När det gäller mina barn som har varit som din så var det bara medicin som hjälpte, från och med att de fick sin första tablett som hjälper de som har ADHD så slutade de helt med att slåss och vara utåtagerande, så en utredning vore kanske nått för er?

  • memis

    Vampyria2 jag har gått med min son på BUP sen han va 4 1/2 år han är 7 år nu och är på väntelista för utredning om bl.a. Adhd:) vår tid blir förhoppningsvis i vinter..

  • Utlandssvensk

    Testa att helt utesluta mat som innehåller tillsatser och färgämnen, alltså allt med Enummer. Kanske låter konstigt men det finns faktiskt undersökningar som visar att vissa barn reagerar väldigt på vissa konstgjorda ämnen och kan ha ADHD symptom som sedan upphör eller lindras när man ändrar kosten.

Svar på tråden Vad gör du när ditt barn slar, biter osv