• Medsols

    modersmjölkersättning och viktuppgång, hur var det för er?

    Hej!

    Av olika anledningar blev det inte amning för vår del så vi ger vår son modersmjölkersättning och har gjort sedan han föddes. 

    Han vägde 4,6kg när han föddes för 5 veckor sedan. När vi kollade vikten idag på BVC så vägde han 5,9kg och är 5v och 1 dag gammal.

    Han får 130-150ml var 3-4timme dygnet runt beroende på hur hungrig han är. Vissa gånger äter han upp allt och vill ha mer än 130ml och ibland äter han inte upp allt.

    Sköterskan var mycket bekymrad över att hans viktkurva stack iväg eftersom han redan ligger över normalkurvan. Längd och huvudomfång följer en av de kurvor som ligger över normalkurvan i respektive diagram, där såg hon inga bekymmer.

    Hon tyckte att vi skulle försöka ge honom napp istället för mat när han är hungrig så vi begränsar hans intag till 4-5ggr per dag istället för 7-8ggr. och om han ändå är hungrig så skulle vi ta mindre erstättningspulver än vad som står på paketet till samma mängd vatten.

    Jag vet inte vad vi ska göra... om vi ska fortsätta ge honom mat så han är mätt (inte truga i honom) och se hur kurvan fortsätter eller om vi ska börja försöka avleda hans hunger med napp och i sista utväg spä hans mat med vatten?

    Hur var det för er som flaskmatat/flaskmatar era bebisar? hade ni med problem med att vikten stack iväg? 

    hur löste ni det?

  • Svar på tråden modersmjölkersättning och viktuppgång, hur var det för er?
  • Yonndax

    Sonen började få ersättning redan på BB/neo. Han gick ner mycket i vikt och fick gulsot. Fick aldrig till amning. Han var stor för att vara 4 v tidig men har alltid legat 1 steg under normalkurvan. Han ligger fortfarande där och nu är han 4 år. Vi följde anvisningarna på paketet och hade inga problem. Dock fick han napp tidigt och gillade den så jag vet inte om det inte var därför han åt så mycket. Den första tiden var det viktigt att han åt en viss mängd var 3:de timme. Först via flaska/bröst och sedan via sonden. Sonden blev han av med efter 3 veckor. Vet inte varför det är olika för vissa det här med att gå upp i vikt. Börja med napp och se vad han säger. Är BVC oroliga över vikten antar jag att de vet vad de säger när de tycker att ni ska spä ut maten med mer vatten. Kan vara så att han är törstig ibland. Med ersättning kan de ibland få is sig för lite vatten. Hur många blöta blöjor och hur ofta byter ni?

  • NLAL

    Min son har gått upp normalt av ersättning. Han har fått sen födseln. Han har hela tiden följt sin kurva. Dock har han aldrig ätit sådär mycket.. Vid 6-7 månader började han äta 120 ml/måltid var 3:e-4:e timme under dagen. Och först vid 9-10 månader ökade vi till 150-180 ml och nu äter han som max 180 ml på kväll och morgon.

  • Badskum

    Det låter som en stor mängd mat.

    Vår dotter som blir 2 v imorgon får 60ml och då vill hon ha igen allt mellan 2-4 timmars mellanrum. På paketet ska hon ha 90ml nu men det klarar hon inte. Ibland, en gång om

    Dagen kan hon äta 30ml till efter en kvart.

    Sonen var stor, han åt dock alltid vad som står på paketet. När vi märkte att han ville äta tidigare igen ökade vi och det var alltid i fas med portioneringen som står.

    Han använde napp. Men man ser ju om det är hunger eller om det bara är skrik. Har du lärt sig tecknen?

  • Medsols
    Empolie skrev 2014-09-17 15:32:24 följande:

    Det låter som en stor mängd mat.

    Vår dotter som blir 2 v imorgon får 60ml och då vill hon ha igen allt mellan 2-4 timmars mellanrum. På paketet ska hon ha 90ml nu men det klarar hon inte. Ibland, en gång om

    Dagen kan hon äta 30ml till efter en kvart.

    Sonen var stor, han åt dock alltid vad som står på paketet. När vi märkte att han ville äta tidigare igen ökade vi och det var alltid i fas med portioneringen som står.

    Han använde napp. Men man ser ju om det är hunger eller om det bara är skrik. Har du lärt sig tecknen?


    Oj vår åt 90ml per gång när vi lämnade BB, och de sa att vi skulle öka 10ml per dag på varje måltid tills vi var uppe i 120ml första 2 veckorna. Vi kom upp i 120ml men märkte efter någon vecka att det inte räckte då han ville ha mat oftare än förut, då ökade vi till 130ml. och nu har han börjat bli hungrigare oftare igen och får då 140-150ml på måltiderna under den ljusa delen av dygnet, på natten får han ca 120ml.

    När det gäller hans skrik så har vi lärt oss höra skillnad på när det är missnöjesskrik och hungerskrik, och han får bara mat när det är hungerskrik.

    Försökte idag med att ge napp istället för mat vid hungerskrik i enlighet med rekommendation från BVC... vi stod ut 20min sen fick han mat iaf och han attackerade flaskan och halsade i sig maten så vi fick lugna ner honom så han inte skulle få ont i magen. Då var han även jättevarm i kroppen och röd över hela kroppen efter att ha skrikit när vi försökt peta in nappen.. :(
  • Medsols
    Yonndax skrev 2014-09-17 14:05:22 följande:

    Sonen började få ersättning redan på BB/neo. Han gick ner mycket i vikt och fick gulsot. Fick aldrig till amning. Han var stor för att vara 4 v tidig men har alltid legat 1 steg under normalkurvan. Han ligger fortfarande där och nu är han 4 år. Vi följde anvisningarna på paketet och hade inga problem. Dock fick han napp tidigt och gillade den så jag vet inte om det inte var därför han åt så mycket. Den första tiden var det viktigt att han åt en viss mängd var 3:de timme. Först via flaska/bröst och sedan via sonden. Sonden blev han av med efter 3 veckor. Vet inte varför det är olika för vissa det här med att gå upp i vikt. Börja med napp och se vad han säger. Är BVC oroliga över vikten antar jag att de vet vad de säger när de tycker att ni ska spä ut maten med mer vatten. Kan vara så att han är törstig ibland. Med ersättning kan de ibland få is sig för lite vatten. Hur många blöta blöjor och hur ofta byter ni?


    Vi byter blöja ca 8-12 ggr per dygn. och i snitt är det en bajsblöja och resten kissblöjor :)
  • Mercurialis

    Mitt andra barn fick ersättning från ungefär en månads ålder. Då åt han omkring 50-60 ml var tredje timme året runt.

    Han vägde 1,5 kg när han föddes.
    Vid 2 månaders ålder vägde han 3,25 kg.
    Vid 3 månaders ålder var vikten 4,2 kg.
    Vid 5 månaders ålder 5,5 kg.
    Vid 10 månaders ålder 7,5 kg.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Medsols
    Mercurialis skrev 2014-09-17 19:09:09 följande:

    Mitt andra barn fick ersättning från ungefär en månads ålder. Då åt han omkring 50-60 ml var tredje timme året runt.

    Han vägde 1,5 kg när han föddes.
    Vid 2 månaders ålder vägde han 3,25 kg.
    Vid 3 månaders ålder var vikten 4,2 kg.
    Vid 5 månaders ålder 5,5 kg.
    Vid 10 månaders ålder 7,5 kg.


    Vid födseln : 4632 gram, 54 lång och 37,5 i huvudomfång
    10 dagar: 4620 gram, 56 lång och 38,8
    3 veckor: 4965 gram, 58 lång och 39,4
    5 veckor: 5802 gram, 60 lång och 41

    undrar om vi har en lång kille på gång... :)
  • Mercurialis
    Mercurialis skrev 2014-09-17 19:09:09 följande:

    Mitt andra barn fick ersättning från ungefär en månads ålder. Då åt han omkring 50-60 ml var tredje timme året  dygnet runt.

    Han vägde 1,5 kg när han föddes.
    Vid 2 månaders ålder vägde han 3,25 kg.
    Vid 3 månaders ålder var vikten 4,2 kg.
    Vid 5 månaders ålder 5,5 kg.
    Vid 10 månaders ålder 7,5 kg.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Scratt

    Våran skrutt är 9 veckor nu, äter ersättning, 5 gånger per dygn. Vi gör alltid på 210 ml vatten, blir väl 235 ml ersättning, tror jag. Jag skulle säga att han äter upp nästan allt ( lämnar ca 10 ml) fyra gånger av fem...

    Den sista gången äter han kanske 190 ml.

    Han vägde 3430 när han kom, 49cm lång.

    Gick ner till ca 2800 innan det vände, nu idag vägde han 5500 gram.

    Jag kan hålla med om att din kille äter mycket och ofta men spontant tänker att du absolut inte ska späda ut med vatten, låter ju inte alls bra...

    Jag hade nog kört på och gett honom när han ville ha och sedan pratat med läkaren på 2-månaders kontrollen.

  • Badskum
    Medsols skrev 2014-09-17 19:01:53 följande:

    Oj vår åt 90ml per gång när vi lämnade BB, och de sa att vi skulle öka 10ml per dag på varje måltid tills vi var uppe i 120ml första 2 veckorna. Vi kom upp i 120ml men märkte efter någon vecka att det inte räckte då han ville ha mat oftare än förut, då ökade vi till 130ml. och nu har han börjat bli hungrigare oftare igen och får då 140-150ml på måltiderna under den ljusa delen av dygnet, på natten får han ca 120ml.

    När det gäller hans skrik så har vi lärt oss höra skillnad på när det är missnöjesskrik och hungerskrik, och han får bara mat när det är hungerskrik.

    Försökte idag med att ge napp istället för mat vid hungerskrik i enlighet med rekommendation från BVC... vi stod ut 20min sen fick han mat iaf och han attackerade flaskan och halsade i sig maten så vi fick lugna ner honom så han inte skulle få ont i magen. Då var han även jättevarm i kroppen och röd över hela kroppen efter att ha skrikit när vi försökt peta in nappen.. :(


    Ja dom sa till oss också att öka 10ml per dag men tills vi kom upp i det som paketet säger, vilket nu skulle vara 90ml men som sagt klarar hon inge det (kaskadkräks). Vi får se imorgon så vi har första BVC om hon ändå går upp som hon ska.

    Sonen åt ersättning tills han åt bara mat runt 10 månader cirka, han kom aldrig upp i mer än 180ml men var som sagt stor. BVC sa att han inte behövde äta mellanmål till exempel, om han inte var hungrig då. Alla andra gav ju mellanmål titt som tätt... Men jag tycker att blanda med mer vatten låter lite konstigt. Är ju mer nåt man råder till när man ska sluta äta på natten. Att ge vatten istället. Är han hungrig så är han. Kanske en växtperiod just nu bara?
  • viktoria83

    Har problemet åt andra hållet....min lilla skorpa äter inte så mycket som hon borde hon är 3 mån och äter bara 50-130 ml/mål....bvc säger att ena gången är det hennes "egna" kurva nästa ska det bli stor utredning......är riktigt trött på att dom inte kan bestämma sig...så låt honom äta tycker jag....dom behöver hull om de blir sjuka t.ex....men det är ju bara min åsikt ;)

  • Kokush

    På BB sa de till mig att jag inte skulle ge mycket mat till min dotter för hon skulle kanske få i sig för mycket mat och få ont i magen osv. Jag gav henne 50 ml för mer än så skulle hon inte få sa dem. Hon grät hela nätterna och gick ner i vikt. Dagen efter sa doktorn att det inte var bra att göra så utan man skulle ge mat tills bebisen är mätt och inte vill ha mer mat. Han sa att de säger så bara för att få amningen igång och det de säger stämmer inte alls att man inte ska mata bebisen till hen blir mätt. Har fått samma råd om att mata tills hon blir mättäven på BVC och min dotter som är stor för sin tid har följt sin kurva ganska exakt och mår hur bra som helst. Hon är 3 veckor och 3 dagar gammal och väger 4950 g och äter ca 160 ml var 3-4 timme. 
    Jag undrar om de ger samma råd till ammande mammor också. Jag menar när man ammar så vet man inte hur mycket bebisen har fått i sig. En del får ju jättemycket mjölk och bebisarna växer ganska mycket. Ingen ger de råd att späda ut sin bröstmjölk med vatten!
    Det känns inte ok att försöka banta ett spädbarn.
    Här har du en rikslinje:
    www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/
    Enligt den får din bebis äta upp till 160 ml och 5-6 ggr om dagen.

  • Medsols
    Kokush skrev 2014-09-18 21:17:29 följande:

    På BB sa de till mig att jag inte skulle ge mycket mat till min dotter för hon skulle kanske få i sig för mycket mat och få ont i magen osv. Jag gav henne 50 ml för mer än så skulle hon inte få sa dem. Hon grät hela nätterna och gick ner i vikt. Dagen efter sa doktorn att det inte var bra att göra så utan man skulle ge mat tills bebisen är mätt och inte vill ha mer mat. Han sa att de säger så bara för att få amningen igång och det de säger stämmer inte alls att man inte ska mata bebisen till hen blir mätt. Har fått samma råd om att mata tills hon blir mättäven på BVC och min dotter som är stor för sin tid har följt sin kurva ganska exakt och mår hur bra som helst. Hon är 3 veckor och 3 dagar gammal och väger 4950 g och äter ca 160 ml var 3-4 timme. 
    Jag undrar om de ger samma råd till ammande mammor också. Jag menar när man ammar så vet man inte hur mycket bebisen har fått i sig. En del får ju jättemycket mjölk och bebisarna växer ganska mycket. Ingen ger de råd att späda ut sin bröstmjölk med vatten!
    Det känns inte ok att försöka banta ett spädbarn.
    Här har du en rikslinje:
    www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Modersmjolksersattning/
    Enligt den får din bebis äta upp till 160 ml och 5-6 ggr om dagen.


    tack för ditt svar, låter mer rimligt! Vi har fortsatt att ge vår son mat tills han är nöjd vilket just nu innebär 130ml per måltid  ca var 3e timme dygnet runt.

    Vi får vänta och se hur han ligger i vikt kontra kurva nästa vägning. Senaste vägning låg han över sin kurva, inte mycket.
Svar på tråden modersmjölkersättning och viktuppgång, hur var det för er?