• Anonym (undra­r)
    Äldre 17 Sep 18:46
    2197 visningar
    9 svar
    9
    2197

    Billigast att laga mat/baka från grunden.

    Blir det verkligen billigare att aldrig köpa helfabrikat? Som idag bakade jag kanelbullar, men blir det billigare att baka än att köpa Felix frysta? Detsamma gäller bröd, ordentligt nyckelhålsmärkt bröd, billigare att köpa Fazers Hällakullor tex än att baka nyttigare bröd?

    Är det billigare att köpa tomater och göra sina egna krossade tomater än att köpa en konservburk? Det känns dyrare att göra eget, säkert nyttigare men dyrare.

    Nån som räknat på sånt här som kan svara?

  • Svar på tråden Billigast att laga mat/baka från grunden.
  • Äldre 17 Sep 19:05
    #1

    Det beror väl på. Ska man köpa utrustning för att konservera etc tar det ju ganska länge innan det börjar löna sig rent ekonomiskt.

  • Äldre 17 Sep 19:16
    #2

    Jag skulle aldrig köpa "färska" tomater på vintern. De har åkt över halva jorden, är svindyra och smakar absolut inget alls. Mycket bättre då att köpa krossade tomater. Det behöver inte vara det dyraste märket, men de billigaste undviker jag.

    Bröd är definitivt billigare och nyttigare att baka själv. Då kan man baka bröd med mjöl, jäst (eller surdeg), lite salt och vatten. Kollar du ingredienslistan på köpebrödet är det en hel massa annat i, ofta mycket socker och sirap. Självklart kan man baka dyrt bröd också, frön och nötter är dyrare än mjöl. Men ett hembakat osötat bröd med fullkornsmjöl är både billigare, nyttigare och godare än hällakullor.

    Kanelbullar vet jag inte om de blir billigare eller dyrare. Blir de hembakade dyrare är det troligen för att de köpta är utfyllda med en massa billiga saker och aromer istället för äkta smör, kanel och kardemumma.

  • Anonym (olika­)
    Äldre 17 Sep 19:20
    #3

    Jag vill nog påstå att hemlagat är billigare om man vill ha kvalitet. Men man kan säkert hitta billiga euroshopperpommes som kostar mindre per kilo än ett kilo potatis. 

  • Äldre 17 Sep 19:21
    #4
    temporär skrev 2014-09-17 19:16:16 följande:

    Kanelbullar vet jag inte om de blir billigare eller dyrare. Blir de hembakade dyrare är det troligen för att de köpta är utfyllda med en massa billiga saker och aromer istället för äkta smör, kanel och kardemumma.


    Beror ju också på hur många man vill ha. Att köpa en påse bullar blir ju billigare än att baka lika många om man behöver slänga överblivet mjöl etc om man t ex inte har plats att spara det.
  • Äldre 17 Sep 19:29
    #5
    Tow2Mater skrev 2014-09-17 19:21:40 följande:
    Beror ju också på hur många man vill ha. Att köpa en påse bullar blir ju billigare än att baka lika många om man behöver slänga överblivet mjöl etc om man t ex inte har plats att spara det.
    Ja självklart. Men överväger man ens att baka eget bröd så utgår jag från att man inte slänger överblivet mjöl. Så stor plats tar inte ett kilo mjöl.
  • Anonym (Ekono­misk?)
    Äldre 17 Sep 20:14
    #6

    Om det blir billigare vet jag inte, men det blir definitivt mycket godare och nyttigare! Jag bakar och lagar all mat från grunden, skulle aldrig falla mig in att köpa färdiga köttbullar! Men det är jag det! Solig

  • gbgumm­an
    Äldre 18 Sep 06:28
    #7

    När man gör saker hemma har jag en förmåga att ta lite för mycket av mycket. Tex fyllning till kanelbullar. Fabrikerna drygar ut mer. Det blir inte alltid billigare att baka själv men man får rätt mycket mer. Vilket man kanske inte behöver.

  • Äldre 18 Sep 19:02
    #8

    Tvivlar väl på att du kan köpa 400 gram tomater,ta hem de krossa dem,och ner i en konservburk för 4,50 kr.

    Köpte krossade tomater för 4,50kr/burk 400 g på ÖB idag.

    Dagens mat härhemma blev torskrygg,smörsås,tomat,gurka,citronvatten.
    Torskryggen låg förpackad som portionsbitar 4st för 30 kr=7,50kr.
    Smörsåsen=en klick smör och 1/2dl grädde i en kastrull=kostnad??
    En tomat? En gurkbit? Citronvatten?
    Ja,jag tycker verkligen det lönar sig.

  • Äldre 18 Sep 19:22
    #9
    Tacksamt skrev 2014-09-18 19:02:47 följande:

    Torskryggen låg förpackad som portionsbitar 4st för 30 kr=7,50kr.


    Maken fiskar; han brukar komma hem med 'världens dyraste fisk' som vi då "lagar från grunden";) Räknar man in bensin for både bil och båt, fiskegrejjor, och all annan utrustning. Den är inte nyttigare heller.
Svar på tråden Billigast att laga mat/baka från grunden.