• Äldre 17 Sep 21:44
    834 visningar
    4 svar
    4
    834

    Hjälp, han skriker bara, aldrig samtalston

    Hej. Jag har ett bekymmer med min tre-åring. Hemma så pratar han sällan i samtalston utan pratar mycket högt eller skriker. Detta är otroligt stressande för oss andra i hushållet. Jag blir väldigt trött av hans skrikande och behöver råd! Dagligen ber jag honom lugnt och stilla att"prata med lugn röst" "skrik inte" "prata trevligt" och ibland fungerar det i 30 sekunder sedan är han tillbaka i det höga tonläget. Värst är det om jag pratar med någon annan än honom, då skriker han ut olika frågor eller biter mig tills han har min uppmärksamhet igen. Det är i princip omöjligt för mig att samtala med någon annan då han är i närheten. Han vill alltid ha 100 procent uppmärksamhet och kan inte vänta. I övrigt är han väldigt aktiv, springer och hoppar mycket. Svårt att sitta still. Tack och lov är han helt annorlunda på dagis och med barnvakter. Då sitter han still, väntar på sin tur och pratar trevligt med alla i sin omgivning. Tips på vad jag ska göra för att få det att funka hemma också?

  • Svar på tråden Hjälp, han skriker bara, aldrig samtalston
  • Äldre 18 Sep 07:05
    #1

    Om du fortsätter att prata lugnt och tyst, nästan viska samt ignorerar honom när han skriker borde han ta efter dig. 

    Kan han ha dålig hörsel, för då pratar man gärna högt?

  • Äldre 18 Sep 07:13
    #2

    Kolla öronen. Som sagt innan, dålig hörsel gör ofta att dom pratar högt.

  • Äldre 18 Sep 07:31
    #3

    Så gjorde vår tjej också men på fyraårskollen på BVC såg de att hon hade en vaxpropp! När väl den var borta så blev det mycket bättre. Värt att kolla upp iaf

  • Äldre 18 Sep 07:54
    #4

    Kolla öronen och/eller prata lägre och lägre när han höjer rösten då märker han att någon händer och ni behöver inte tjata!

Svar på tråden Hjälp, han skriker bara, aldrig samtalston