• Anonym (Ilsken)

    Är myndighetsbeslut postat till minderårig med LSS stöd giltigt?

    Det gäller ett avslag på ansökan om inackorderingsbidrag för boende på annan ort vid gymnasiestudier. Tonåringen bor på  LSS boende. Jag betalar en egenavgift till kommunen på 1273:- för LSS boendet per månad. Det är således inte gratis. 


    Andra ungdomar på skolan med "vanligt" boende betalar endast 115:- när inackorderingsbidraget är avdraget. Jag tvingas betala 10 ggr så mycket. 


    Handläggaren hänvisar till att barnets boende är gratis enligt LSS vilket är fel. Brevet är dessutom adresserat till en minderårig som har LSS stöd (detta känner handläggaren uppenbarligen till med tanke på motivationen).


    Är denna handlingen ens giltig med tanke på adresseringen?

    Vet någon något i sak om detta med inackorderingsbidrag och LSS stöd?

  • Svar på tråden Är myndighetsbeslut postat till minderårig med LSS stöd giltigt?
  • Alexiandra

    Fast det blir väl galet att jämföra LSS-boende med "vanligt". Det finns ju helt andra resurser för ett LSS-boende?

  • Anonym (Ilsken)
    Alexiandra skrev 2014-09-18 07:08:23 följande:

    Fast det blir väl galet att jämföra LSS-boende med "vanligt". Det finns ju helt andra resurser för ett LSS-boende?


    Hur mycket merkostnader tror du vi som har barn med diagnoser har? Visst kan man söka vårdbidrag men det lär vara svårt att få med tanke på att barnet är på Internat. Dessutom måste vi köra och hämta var vecka - ca 40 mil.

    Det finns kommuner som betalar inackorderingsbidrag till LSS boende så de tolkar lagen annorlunda.

    Det handlar om att överleva för oss. Hon kan inte få den skolgång som passar henne hemma eller inom 8 mils radie. Vården rekommenderade denna boende och skolform.
  • Anonym (Wildrat)

    Det är orättvist att inte ni får när andra får MEN ni är ju försörjningsskyldiga. 1273kr per förälder samt barnbidrag. 1273kr är ju vad den förälder som inte har boende får betala om man går isär. Ni har alltså 1273+1050kr "kvar" efter inackorderingen är betald...

  • Anonym (Ilsken)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-09-18 08:25:30 följande:

    Det är orättvist att inte ni får när andra får MEN ni är ju försörjningsskyldiga. 1273kr per förälder samt barnbidrag. 1273kr är ju vad den förälder som inte har boende får betala om man går isär. Ni har alltså 1273+1050kr "kvar" efter inackorderingen är betald...


    Har inte de skilda föräldrar med barn på vanligt inackorderingsbidrag inte dessa 1050 också?

    De betalar netto 115 :- vi betalar 1275 gissningsvis tillsamman. Inte var och en för sig

    Behöver inte mitt barn kläder, skor mm? Varför skall hon ha mindre?

    Jag fattar inte din matematik.
  • Anonym (Ilsken)
    Hummeldummel skrev 2014-09-18 08:42:39 följande:

    Klart det ska vara jämställd med andra.

    Kan ni överklaga beslutet?


    Jovisst kan jag överklaga men vill helst lösa detta i dialog med enskild handläggare. Jag är så sanslöst slut efter arr ha fightars med Försäkringskassan gällande vård av sjukt barn (läkarbesök, utredning, behandling och stöd) under nio månader. Jag vann men är slut och bankrutt.

    Nu slåss jag för vårdbidrag och inackorderingsbidraget.
  • Anonym (Ilsken)
    Hummeldummel skrev 2014-09-18 08:50:18 följande:

    VB ihop med boende på annan ort blir nog svårt :(

    Har ni inte haft vb innan? Nya diagnoser?


    Nu hänger jag inte med. VB är på samma ort. Internat på annan ort.
  • Anonym (Iskem)
    Hummeldummel skrev 2014-09-18 08:50:18 följande:

    VB ihop med boende på annan ort blir nog svårt :(

    Har ni inte haft vb innan? Nya diagnoser?


    Diagnosen är helt ny. Det tog tre år att få henne utredd.
  • Anonym (Ilsken)
    Anonym (Ilsken) skrev 2014-09-18 09:08:20 följande:
    Nu hänger jag inte med. VB är på samma ort. Internat på annan ort.
    Sorry - inget VÅrdbidrag innan (vb). Misstog mig på vv (växelvis) och vb
Svar på tråden Är myndighetsbeslut postat till minderårig med LSS stöd giltigt?