• Anonym (Fd bostadslös)

    Illa bemött av soc

    Vår familj hamnade i en djup ekonomisk svacka efter flera dödsfall och sjukdomar i våran absoluta närhet. Vi insåg relativt omgående att vi var tvungna att byta till ett billigare boende för att inte hamna ännu djupare (vi hade bott 5 år i lägenheten och inte varit sena med hyran innan)
    Vi pratade först med hyresvärden men dom var inte intresserade att låta oss göra något internt byte. Ingen var intresserad av att byta sin mindre/billigare lägenhet mot våran,troligtvis pga av den höga hyran ca 10 000.
    Vi sökte alla typer av lägenheter i alla sorters områden,tom 1or fast det skulle va otroligt trångt.
    Vi fick inte ett napp och jag gick in i väggen,läkaren sjukskrev mig 100 % men försäkringskassan höll inte med och en utredning började.
    Vi hade under dom 6 månaderna vi sökt lägenhet behövt använda vårt sparkapital och innan jag fick någon ersättning för min sjukskrivning hade vi hamnat efter med hyran.
    Det hela slutade med att vi blev vräkta och flyttade ut frivilligt.
    Vi blev kallade till möte med socialen och vi förklarade situationen och påpekade att vi inte sökte något försörjningsstöd eftersom vi har tillräckliga inkomster för att kunna betala hyra för en mindre/billigare lägenhet.
    Soc ville ta ett samtal med hyresvärden om en mindre/billigare lägenhet och det tillät vi såklart fast dom nekat oss innan.
    Det blev ett nej även där och vi försökte göra det bästa av situationen och bo tillfälligt i ett mindre hus som tillhör mina morföräldrar.
    Det har inte gått någon nöd på oss och vi meddelade soc att vi söker aktivt och att vi pratar med alla kontakter vi har.
    Dom har flera gånger ringt för att prata försörjningsstöd med oss fast vi inte ens bett om det,vi ett par tillfällen har en rätt otrevlig kvinna ringt och varit mycket påstridig.
    Vi har varje gång lugnt förklarat att vi betalar av våra skulder, att vi kan sätta mat på bordet och att vi såklart söker ett fast boende dagligen.
    Till slut fick vi genom kontakter napp på en alldeles perfekt lägenhet,lagom stor,väldigt central (hade vi inte ens kunnat drömma om),HALVA hyran jämfört med våran förra och tom parkering ingår (vi som inte ens har bil). 
    För att slippa fler samtal från soc ringde jag för att meddela nyheten och blev så sjukt otrevligt bemött. Först verkade handläggaren väldigt förvånad över att vi kunnat få en lägenhet och när jag svarade på vart den ligger så frågade hon om jag tycker att vi förtjänar att bo med sånt läge. Jag blev paff men svarade att vi tackade ja till första bästa lägenhet och vi hade tur. Då fråga hon om hyresvärden  inte brydde sig om att vi har anmärkning efter vräkningen och jag svarade att vi har borgenär så hyresvärden såg förbi det. Då svarade hon spydigt att dom kanske skulle ha ett samarbete med denna generösa hyresvärden för det finns faktiskt folk som behöver någonstans att bo och dom har det mycket värre än oss. Då ville jag bara gråta men jag sa att jag bara ville meddela att vi inte är i behov av fortsatt kontakt med soc och tackade sen för samtalet.
    Nu blev det här väldigt långt men jag behövde skriva av mig lite.
    Handläggarens bemötande har satt sig och det känns inte okej,det hade ju räckt med att hon bara tog emot informationen och sen hej då.

  • Svar på tråden Illa bemött av soc
  • Computerworld

    Haha! Ursäkta att jag skrattar, men det var fan den bittraste människa jag har hört talas om på bra länge!

    De var inte alls vana vid folk som tar hand om situationen på egen hand och dessutom gör det mycket bättre än soc!

    Lycka till i framtiden! Med kämparglöd kommer man långt i livet!

  • Anonym (Mupp)

    Ursäkta, men vilken subba.... Grattis till nya bostaden och skit i henne! Hon kan inte mår bra om hon beter sig så.

  • Anonym (arg)

    Gå ut i media...sådär ska de inte få hålla på!

Svar på tråden Illa bemött av soc