• GrönaDruvan

    Vinter overall

    Tänkte köpa overall snart till sonen. Funderar på att prova kaxs i år. Vet inte hur man länkar, men den finns i bl.a. turkos och svart. Tycker båda är fina, men vilken hade ni valt till en kille som blir 6?
    Använder ni overall till era 5-6 åringar?

  • Svar på tråden Vinter overall
  • Frontline

    Nopp vår son vägrar "vinter overall" eller ska det vara vinter over all?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amalie79
    GrönaDruvan skrev 2014-09-18 07:26:55 följande:

    Tänkte köpa overall snart till sonen. Funderar på att prova kaxs i år. Vet inte hur man länkar, men den finns i bl.a. turkos och svart. Tycker båda är fina, men vilken hade ni valt till en kille som blir 6?
    Använder ni overall till era 5-6 åringar?


    Nej de slutade med det när förskoleklassen började. Där förväntas de nämligen klä sig själva, ingen personal i kapprummet och ingen orkar vänta på en unge som ska dra på sig overall = overallen hänger och slänger för att de inte drar på hela/ barnet springer på skolgården, till matsalen i bara underställ.

    För lek ute på helger ja, men i skolan behövs jacka enligt mig
  • GrönaDruvan
    amalie79 skrev 2014-09-18 08:08:24 följande:
    Nej de slutade med det när förskoleklassen började. Där förväntas de nämligen klä sig själva, ingen personal i kapprummet och ingen orkar vänta på en unge som ska dra på sig overall = overallen hänger och slänger för att de inte drar på hela/ barnet springer på skolgården, till matsalen i bara underställ.

    För lek ute på helger ja, men i skolan behövs jacka enligt mig
    Nu går ju min son fortfarande på dagis, och själv tycker jag det är mkt lättare för dom att ta på overall än tex termobyxor och jacka, då blir det ju liksom två moment.
  • cosinus
    amalie79 skrev 2014-09-18 08:08:24 följande:
    Nej de slutade med det när förskoleklassen började. Där förväntas de nämligen klä sig själva, ingen personal i kapprummet och ingen orkar vänta på en unge som ska dra på sig overall = overallen hänger och slänger för att de inte drar på hela/ barnet springer på skolgården, till matsalen i bara underställ.

    För lek ute på helger ja, men i skolan behövs jacka enligt mig
    Haha vad olika man kan uppleva det.

    Mina har jag tvingat till overall på dagis, sen har de fått välja. Det har för de två äldsta inneburit att de haft tvådelat en vecka och sen velat ha overall igen för att det är så mycket enklare på rasten. Bara hoppa i, dra upp dragkedjan och klar. De ser dessutom till att ha skor av sån modell att de inte behöver knytas och sitter fast längst ner i overallen så overallbarnen är klara långt innan kompisarna med tvådelat.

    Min 10-åring har i år deklarerat att hon ska ha overall (har köpt en förra veckan) för att slippa tjorvet med tvådelat på skolan och då har hon ändå haft uteslutande tvådelat både 2an och 3an för att många andra gett upp overallen efter åk 1.

    Min 6-åring lär väl göra ett försök med tvådelat som syskonen gjort i samma ålder men jag kan nästan lova att innan jul kör han om inte 100 % overall så iaf 90 %.

    Till TS, låt ungen välja färg :)
  • amalie79
    cosinus skrev 2014-09-18 08:37:29 följande:
    Haha vad olika man kan uppleva det.

    Mina har jag tvingat till overall på dagis, sen har de fått välja. Det har för de två äldsta inneburit att de haft tvådelat en vecka och sen velat ha overall igen för att det är så mycket enklare på rasten. Bara hoppa i, dra upp dragkedjan och klar. De ser dessutom till att ha skor av sån modell att de inte behöver knytas och sitter fast längst ner i overallen så overallbarnen är klara långt innan kompisarna med tvådelat.

    Min 10-åring har i år deklarerat att hon ska ha overall (har köpt en förra veckan) för att slippa tjorvet med tvådelat på skolan och då har hon ändå haft uteslutande tvådelat både 2an och 3an för att många andra gett upp overallen efter åk 1.

    Min 6-åring lär väl göra ett försök med tvådelat som syskonen gjort i samma ålder men jag kan nästan lova att innan jul kör han om inte 100 % overall så iaf 90 %.

    Till TS, låt ungen välja färg :)
    Ja jag tänkte ju mer när man ska mellan lektioner och till matsalen och så. Där har iaf barnen här inte termobyxorna på. De är ju bara på vid lek och så. Tänkte mer som så att det varit enklare att bara dra på en jacka...

    Sen är vår store pojke kraftig med. Det var liksom aldrig ett alternativ i skolåldern för finns dåligt med overaller när man kommer upp över 122/128.

    Men bäst är väl om barnen får välja själva :) med lite styrning såkalrt!
  • amalie79
    cosinus skrev 2014-09-18 08:37:29 följande:
    Haha vad olika man kan uppleva det.

    Mina har jag tvingat till overall på dagis, sen har de fått välja. Det har för de två äldsta inneburit att de haft tvådelat en vecka och sen velat ha overall igen för att det är så mycket enklare på rasten. Bara hoppa i, dra upp dragkedjan och klar. De ser dessutom till att ha skor av sån modell att de inte behöver knytas och sitter fast längst ner i overallen så overallbarnen är klara långt innan kompisarna med tvådelat.

    Min 10-åring har i år deklarerat att hon ska ha overall (har köpt en förra veckan) för att slippa tjorvet med tvådelat på skolan och då har hon ändå haft uteslutande tvådelat både 2an och 3an för att många andra gett upp overallen efter åk 1.

    Min 6-åring lär väl göra ett försök med tvådelat som syskonen gjort i samma ålder men jag kan nästan lova att innan jul kör han om inte 100 % overall så iaf 90 %.

    Till TS, låt ungen välja färg :)
    Vår tioåring och de flesta i hans klass slutade nästan helt med termobyxor förra året. De "leker" ju inte i snön på samma sätt längre och nöjde sig med underställ under vanliga byxor, termo leggings, etc.

    Barnen växer upp så fort nuförtiden
Svar på tråden Vinter overall