• Anonym (ts)

    Våga skaffa familj?

    Jag har alltid utgått från att jag ska ha en familj, kanske 2-3 barn, djur och ett hus..

    För 4 år sedan träffade jag han som skulle vara mannen i mitt liv, vi har varit gifta i lite drygt ett år. Jag har hela tiden känt mig stensäker på honom, vi har delat samma drömmar och mål och allt har känts sådär självklart. Jag har varit trygg och litat på honom. 

    Senaste året har han dock ändrats lite, skaffat nya intressen och andra mål i livet. Jag känner mig inte längre lika delaktig i hans liv. I ett förhållande har man ju ett gemensamt liv och ett eget liv, vårt gemensamma liv har fått ta väldigt mycket mindre plats och hans egna dominerar. Det känns lite som att jag har en biroll i hans liv. Vi har självklart pratat om det, men han säger att jag bara känner så för att jag själv inte har så många egna intressen. Men vad hade det gjort för skillnad om jag också varit iväg på saker? Då hade vi ju setts ännu mindre, till skillnad mot för nu när det bara är han som hittar på egna saker ca 5 dagar i veckan..
    I det stora hela har vi ändå ett bra förhållande. 

    Det som gör att jag verkligen tvekar på familj är dels att det känns lite som att jag skulle vara ensamstående men framförallt för att jag fick reda på för ca en månad sedan att han varit otrogen. Det var en engångsgrej, utan känslor inblandade, på fyllan men jag har så klart tappat tilliten till honom helt. 
    Han förklarar att alla är otrogna tillslut. Att man tids nog hamnar i en sådan situation och det är inget man själv kan påverka. Han säger alltså att det skulle kunna hända igen, men att han självklart inte söker situationen. 
    Jag vet att han älskar mig och jag tror på honom när han säger att han inte skulle kunna utveckla känslor för någon annan - han kan inte se sig själv älska någon annan än mig. 

    Problemet är ju att han i princip har rätt. Dom allra, allra flesta är ju otrogna. Jag tror faktiskt alla jag känner blivit bedragna, föräldrar, syskon, vänner, kollegor osv. Folk i olika åldrar och olika samhällsklasser.. 
    Så, om jag skulle göra slut på grund av otroheten så skulle jag med största sannolikhet bara byta ut honom mot en annan man som tids nog också skulle vara otrogen.  

    Vi har pratat mycket efter det och jobbar på att få förhållandet bra igen, och det har faktiskt varit mycket bättre än på väldigt länge, men hela min världsbild har ju raserats. Innan var jag 110% säker på att han skulle vara helt trogen - att det faktiskt fanns folk som var det, men nu kan jag ju inte lita på honom, eller någon annan, alls.. 

    Gör jag slut så kan jag antagligen helt glömma att skaffa familj, för innan jag har kommit över honom, blivit redo att dejta, hittat någon jag gillar - som gillar mig, och blivit redo för att skaffa barn med den personen så skulle jag troligtvis vara över 40 och då är det ju inte ens säkert att jag kan få barn.. Jag är sent ute som det är i och med att jag är i 30-årsåldern... 

    Så, vad gör man? Ger upp hoppet om ett liv i tvåsamhet och kanske hittar något ytligt förhållande - utan att släppa in personen till 100%, eller ska jag våga satsa på det vi har och hoppas på att det blir bra ändå?

  • Svar på tråden Våga skaffa familj?
  • Tjofaderittan hambo

    Nej, otrohet är ett val man gör, inget man bara 'hamnar i'. Det säger han ju bara för att ursäkta sitt eget respektlösa beteende.

    drugnews.nu/2014/08/15/skyll-inte-pa-fyllan-du-vet-vad-du-gor/
    Lägger in ovanstående, kan man inte hantera sprit ska man inte dricka. SÅ enkelt är det och NEJ jag är inte perfekt, men jag dricker inte mer än jag tål, jag respekterar andra människor och gör inte mot dem som jag inte vill att de ska göra mot mig.

    För mig hade det funnits en chans om han inte kläckt ur sig det urbota korkade att det händer alla förr eller senare och att det kan hända igen. Det betyder att han inte tar ansvar för att han har varit ett arsle. Aldrig i livet att jag skulle satsa på en sådan mes!
    Jag vill ha en MAN.

    Att han dessutom väljer sitt eget framför er talar sitt tydliga språk, du är inte så viktig längre i hans liv, du finns ju där när han har tid för dig, han tar dig för given, du är som skåpet som står i köket typ.

    Vill du leva så? Om inte kräv en förändring, kräv samtalsterapi, kräv att ni har fler dagar/kvällar i veckan ihop än vad ni lägger på eget. Kräv att han tar ansvar för sin otrohet.

    Vill han inte det så vet du ju att du inte är viktig.

  • Anonym (ts)

    Oavsett om otrohet är ett val eller inte (jag håller med dig där) så är det ju ändå något som i princip alla är tillslut... 
    Klart jag vill att han ska säga att det aldrig skulle kunna hända igen, men jag vet ju att vem som helst skulle ljuga om dom sa så... 

    Samtalsterapi skulle kanske vara bra... går det att gå var för sig (till samma terapeut)? Jag tror han skulle kunna öppna sig mer utan mig.. Hur som helst så borde han nog behöva höra från någon hur man lever i en relation... 

  • Anonym (Passionata)

    TS: Jag tror ni är fel för varandra.
    Man kan älska någon men ändå inte vara menade för varandra.

  • Anonym (ts)

    Ja kanske.. men ska man kämpa med någon man älskar men som är fel eller ska man ge upp familjelivet helt?

  • Jag8710

    Alla är inte otrogna. Det finns faktiskt dom killar som aldrig är de. Min far är ett exempel, hur min mor än behandlat pappa så har han aldrig varit otrogen. Och ja jag vet de. Hur? De har ni ej med o göra. Mamma har varit otrogen många gånger mot pappa men pappa ger inte tillbaka. Morfar var likadan, han var heller aldrig otrogen mot mormor men mormor var otrogen mot honom.

    Det finns killar där ute som aldrig tänker tanken. Jag förstår din tanke, jag är rädd att min sambo ska vara otrogen mot mig men han vet oxå hur de känns att bli sviken på de sättet så jag hoppas att han aldrig skulle göra det.

    I ditt läge måste du följa ditt hjärta, tips och råd att man alltid ta emot men det är fortfarande upp till dig hur du vill göra.

  • Anonym (Passionata)
    Anonym (ts) skrev 2014-09-19 10:00:15 följande:

    Ja kanske.. men ska man kämpa med någon man älskar men som är fel eller ska man ge upp familjelivet helt?


    Vad är viktigt för dig?

    Om han väljer fritid före ert gemensamma liv och låter det uppta för mycket plats är det han som troligtvis inte är redo för det familjeliv du vill ha. Problemet är att man inte kan ändra andra, bara sig själv.  

    Otroheten har inga som helst ursäkter - han gjorde ett aktivt val att strunta i en överenskommelse som innebar att vara trogna, och han gjorde det utan att kolla med dig först. Han valde aktivt.

    Läs din text högt för dig själv men låtsas att det är din syster/bästa vän som är i samma situation - vad hade du rekommenderat?

    Ofta sitta frågvisa på svaren själva, de behöver bara gå lite djupare inom sig för att våga agera.
  • Anonym (ts)
    Jag8710 skrev 2014-09-19 10:05:00 följande:

    Alla är inte otrogna. Det finns faktiskt dom killar som aldrig är de. Min far är ett exempel, hur min mor än behandlat pappa så har han aldrig varit otrogen. Och ja jag vet de. Hur? De har ni ej med o göra. Mamma har varit otrogen många gånger mot pappa men pappa ger inte tillbaka. Morfar var likadan, han var heller aldrig otrogen mot mormor men mormor var otrogen mot honom.

    Det finns killar där ute som aldrig tänker tanken. Jag förstår din tanke, jag är rädd att min sambo ska vara otrogen mot mig men han vet oxå hur de känns att bli sviken på de sättet så jag hoppas att han aldrig skulle göra det.

    I ditt läge måste du följa ditt hjärta, tips och råd att man alltid ta emot men det är fortfarande upp till dig hur du vill göra.


    Klart det finns, men med tanke på vad jag upplevt i min bekantskapskrets och i mina egna förhållanden så är dom otroligt svåra att hitta, och om jag inte upptäckt någon hittills så känns det ju inte som att chansen att "byta ut" min otrogna man mot en som faktiskt är trogen är särskilt stor. Det hade ju varit enklare att våga chansa om jag var yngre, men jag är ju redan nu på gränsen till att vara så gammal att jag kommer ha svårt att få barn...

    Jo, det är klart det är mitt val, men det är svårt. Jag kan inte spola tillbaka tiden och leva om mitt liv... Självklart så är det många som skiljer sig och träffar nya partners när dom är äldre, men då har dom flesta ändå hunnit skaffat en familj innan... Jag vet inte om jag vill offra att ha en familj, men samtidigt så ville jag ju ha det livet jag lite naivt hade planerat - vilket är helt kört nu..  
  • Anonym (Passionata)
    Anonym (ts) skrev 2014-09-19 10:10:18 följande:
    Klart det finns, men med tanke på vad jag upplevt i min bekantskapskrets och i mina egna förhållanden så är dom otroligt svåra att hitta, och om jag inte upptäckt någon hittills så känns det ju inte som att chansen att "byta ut" min otrogna man mot en som faktiskt är trogen är särskilt stor. Det hade ju varit enklare att våga chansa om jag var yngre, men jag är ju redan nu på gränsen till att vara så gammal att jag kommer ha svårt att få barn...
    Anledningen till att du upplevt så mycket otrohet, där vi andra inte håller med om den världsbilden, är för att folk tenderar att umgås med likasinnade. 

    Om en gör något som inte är ok så är det inte ok
    Om två gör det är det lite mindre fel
    tre, fyra, fem, nära, bekanta, släkt..ja då är det en kultur i er krets att släppa de värderingar som annars är ganska viktiga.
    Men han gjorde, men hon gjorde, äh alla gör ju...

    Så bryt dig loss och flyg mot någon som inte tycker att det är OK.
    Troheten hänger ju ihop med tryggheten och tilliten och de bitarna plus kärlek är det viktigaste som finns när det kommer till familjeliv. Du ligger redan på minus i ditt förhållande, tyvärr.
  • beli

    Jag tycker också han är fel för dig. Här på FL läser man ibland om män som lyckats förvränga sin kvinnas världsbild - som nu t.ex. att alla är otrogna förr eller senare. Jag tror inte en sekund på det där. Du fattar väl själv att han säger det för att ursäkta sitt beteende? Har du sagt till honom att det då innebär att du en vacker dag kommer att vara otrogen mot honom? Hur reagerar han på det påståendet?

    Hur gammal är du? Jag är nu 39 år och gravid för första gången. Om du inte hittat en partner inom några år så kan du åka till Finland eller Danmark och inseminera dig, det har ett par av mina singelkompisar gjort och de är nu lyckliga mammor. Det finns andra lösningar än att stanna med en otrogen, skrupellös gubbe som dessutom föredrar att göra annat än att vara med dig.

  • Jag8710
    Anonym (ts) skrev 2014-09-19 10:10:18 följande:

    Klart det finns, men med tanke på vad jag upplevt i min bekantskapskrets och i mina egna förhållanden så är dom otroligt svåra att hitta, och om jag inte upptäckt någon hittills så känns det ju inte som att chansen att "byta ut" min otrogna man mot en som faktiskt är trogen är särskilt stor. Det hade ju varit enklare att våga chansa om jag var yngre, men jag är ju redan nu på gränsen till att vara så gammal att jag kommer ha svårt att få barn...

    Jo, det är klart det är mitt val, men det är svårt. Jag kan inte spola tillbaka tiden och leva om mitt liv... Självklart så är det många som skiljer sig och träffar nya partners när dom är äldre, men då har dom flesta ändå hunnit skaffat en familj innan... Jag vet inte om jag vill offra att ha en familj, men samtidigt så ville jag ju ha det livet jag lite naivt hade planerat - vilket är helt kört nu..  


    Jag förstår att de är svårt, absolut. Jah har själv varit med dom som varit otrogna och dock har jag redan 2 barn. Men med erfarenhet av när jag var liten så att veta av att min mamma höll på som hon gjorde medan pappa gjorde allt för mamma var inte det roligaste. Men vem vet, din partner kanske vill söka hjälp med dig. Erat förhållande kanske kan bli bra igen. Har du satt dig ner o verkligen pratat om hur ni ska göra? Vill han kanske gå på samtalsterapi? Vill han kanske rädda erat förhållande?
  • Anonym (ts)

    Jag hade kunnat köpa argumentet om det hade varit så att jag umgåtts i en rätt snäv bekantskapskrets, men jag har flyttat en del, jobbat med folk som jag inte skulle umgåtts med privat och har kommit i kontakt med folk som är väldigt olika varandra.. Jag har aldrig umgåtts i miljöer där otrohet är öppet okej.  

    Han har sagt att när jag är otrogen så får jag sköta det snyggt så han inte får reda på det, för han vill inte veta.. 

    Jag är runt 30 så om jag skiljer mig så kommer jag mest troligt vara över 40 innan det skulle bli aktuellt att tänka på barn med någon annan... Jag vill inte ha barn själv bara för saken skull - jag vill ha en familj... 

    Det kan ju vara en 30-årskris från hans sida - han vill hinna med så mycket som möjligt innan han blir gammal och "fastnar hemma med familj". Försvarar inte otroheten, utan tänker mer på att han har så mycket aktiviteter för sig. Det är något relativt nytt... 

    Som jag skrev tidigare så har förhållandet ändå varit bättre än på mycket länge nu, så han är inte helt hopplös.. men det gör ju bara att det blir svårare för mig att veta vad jag ska göra. Det hade varit lättare om han inte hade varit ångerfull och fortsatt skita helt i vårt förhållande.. Men det ändrar ju inte att vi ändå har en rätt olika grundsyn på saker.. 

  • Anonym (Passionata)
    Anonym (ts) skrev 2014-09-19 10:31:43 följande:

    Han har sagt att när jag är otrogen så får jag sköta det snyggt så han inte får reda på det, för han vill inte veta.. 


    Vilket visar att han accepterar otrohet från er båda.
    Där måste du bestämma om du kan acceptera det som en del av ert liv? I min värld är saker inte ogjorda bara för att man undanhåller dem.

    30 är ingenting...ut och lev livet och jaga en trogen snubbe.
  • beli
    Anonym (ts) skrev 2014-09-19 10:31:43 följande:
    Jag hade kunnat köpa argumentet om det hade varit så att jag umgåtts i en rätt snäv bekantskapskrets, men jag har flyttat en del, jobbat med folk som jag inte skulle umgåtts med privat och har kommit i kontakt med folk som är väldigt olika varandra.. Jag har aldrig umgåtts i miljöer där otrohet är öppet okej.  

    Han har sagt att när jag är otrogen så får jag sköta det snyggt så han inte får reda på det, för han vill inte veta.. 

    Jag är runt 30 så om jag skiljer mig så kommer jag mest troligt vara över 40 innan det skulle bli aktuellt att tänka på barn med någon annan... Jag vill inte ha barn själv bara för saken skull - jag vill ha en familj... 

    Det kan ju vara en 30-årskris från hans sida - han vill hinna med så mycket som möjligt innan han blir gammal och "fastnar hemma med familj". Försvarar inte otroheten, utan tänker mer på att han har så mycket aktiviteter för sig. Det är något relativt nytt... 

    Som jag skrev tidigare så har förhållandet ändå varit bättre än på mycket länge nu, så han är inte helt hopplös.. men det gör ju bara att det blir svårare för mig att veta vad jag ska göra. Det hade varit lättare om han inte hade varit ångerfull och fortsatt skita helt i vårt förhållande.. Men det ändrar ju inte att vi ändå har en rätt olika grundsyn på saker.. 
    Du är runt 30, säger du. Då förstår jag inte riktigt problemet, för att vara ärlig. Jag var 33 när jag träffade min man, och det var han som var mer barnsugen, så hade jag bara "mognat" tidigare så hade vi skaffat barn efter kanske 3-4 år tillsammans (istället för som nu, 6 år). Då hade jag varit 36. Hur får du det till över 40?
  • Loriyana
    Anonym (ts) skrev 2014-09-19 09:51:05 följande:

    Oavsett om otrohet är ett val eller inte (jag håller med dig där) så är det ju ändå något som i princip alla är tillslut... 
    Klart jag vill att han ska säga att det aldrig skulle kunna hända igen, men jag vet ju att vem som helst skulle ljuga om dom sa så... 

    Samtalsterapi skulle kanske vara bra... går det att gå var för sig (till samma terapeut)? Jag tror han skulle kunna öppna sig mer utan mig.. Hur som helst så borde han nog behöva höra från någon hur man lever i en relation... 


    Så "alla" är otrogna? Betyder det att DU kommer vara otrogen?
Svar på tråden Våga skaffa familj?