• Äldre 18 Sep 10:44
    932 visningar
    6 svar
    6
    932

    hur engagerar man pappan?

    Ja hur gör man för att få pappan att förstå sin roll?
    Han uttrycker sig klumpigt o tror att han är rolig? "Du kan väl köra in o parkera, jag fixar i barnstolen så kommer du hem när du är färdig.."
    Jättekul! Garanterat inte 4.e gången, man kan ju undra om han helst vill slippa undan.
    Han har varit med på ett mvc besök, har inte varit jättemånga då det är fjärde barnet (tydligen vet man allt då, vad hände med att varje graviditet är unik?) 
    Det är första gången jag gör kejsarsnitt (pga förlossningsrädsla o psykiska problem). Jag har sagt att vi på fredag, imorgon , ska skriva förlossningsbrev tillsammans o att jag vill att han läser på om kejsarsnitt så han vet nånting o kanske undrar över nåt?Jag la boken vid sidan om hans säng för ca två veckor sen men han har inte ens öppnat den. Försöker kommunicera snällt o tala om vad jag verkligen önskar?. funkar inte!
    Han dricker nästan varje dag?.. Ett glas vin?två en drink ibland, jag orkar inte räkna. Jag har sagt att det är för mycket, det tycker han oxå..Han säger han ska ändra sig, onyttigt o han mår dåligt (portvinstå?) Men inte mycket händer. En dag utan sen tycker han att han kan unna sig igen. Han somnar i soffan jämt o snarkar som en gris. Vet att jag har rätt, det är inte vettigt. Men han lyssnar inte. 
    Jag har ca 6 veckor till BF men nåt är annorlunda med denna grav. jämfört med de andra. Jag är superorolig för att det ska sätta igång tidigare o bara för min oro så gör det väl det.
    Mycket sammandragningar o känningar?.vet inte hur jag ska beskriva det, snart kommer han ut!
    Han tar mig inte ett dugg på allvar, men ska det sluta med att jag får be vår enda o mycket otrevliga granne om skjuts till sjukhuset för att min man har druckit?mån, tis, ons, tors, fre, lör, sön?.
    Justja! Han tycker jag kan köra själv!
    Jag är bitter, har ingen att prata med o orkar inte skrika mig hörd. ( Det har aldrig för den delen funkat!)
    Önskar nån annan såg vad som hände o sa nåt så kanske han vaknar??
    Urk!

  • Svar på tråden hur engagerar man pappan?
  • M39
    Äldre 18 Sep 11:04
    #1

    Varför ett fjärde barn??

  • Äldre 18 Sep 11:17
    #2

    Har du ingen vän eller släkting som du kan engagera i förlossningen? Tror det var då min man vaknade, när jag sa att jag tar med någon annan om han inte tänker läsa på och engagera sig. Känns ju sjukt otryggt! Då tog han tag i den där boken... Vet hur det känns när det där stödet uteblir tills man får nog. Lite märkligt m tanke på att han blivit pappa tidigare. Lycka till!

  • Stårsc­han
    Äldre 18 Sep 11:26
    #3

    Oj. Det du är ute efter är ju egentligen inte att han ska "förstå sin roll", utan du är ju på jakt efter en totalrenovering av karln, där du vill plantera in en sprillans ny personlighet i honom. Förståeligt, men förmodligen också helt hopplöst fall! Ni har tre barn sedan tidigare, och han är alkoholiserad.

    Men du känner honom bättre än vi. Vilken är hans svaga punkt? Finns det något du kan vädja till för att få honom att bli man? Spriten är ju förstås det första som måste bort. Släng/ge bort allt ni har hemma!

  • Äldre 18 Sep 18:07
    #4

    Två glas vin per dag ligger ju inte ens i riksbrukszonen for en man. Men inte optimalt om han ska kora dig till forlossningen. Kan ni enas om att han kan dricka ett glas (ja man KAN kora efter det) dagligen, och ska han dricka mer måste HAN forst ordna någon som kan ställa upp o kora ifall det behovs? Hur är det med Taxi hos er?

    Tycker du kräver alldeles for mycket av honom om han måste läsa på om KS, och skriva forlossningbrev. Det är faktist din uppgift! Han kan vara med som stod, men eftersom det är din kropp och du bestämmer, finns det ingen anledning for dig att tvinga honom om det. Låt honom fokusera på bebisens skotsel istället.

  • Äldre 18 Sep 20:07
    #5
    Tow2Mater skrev 2014-09-18 18:07:06 följande:

    Två glas vin per dag ligger ju inte ens i riksbrukszonen for en man. Men inte optimalt om han ska kora dig till forlossningen. Kan ni enas om att han kan dricka ett glas (ja man KAN kora efter det) dagligen, och ska han dricka mer måste HAN forst ordna någon som kan ställa upp o kora ifall det behovs? Hur är det med Taxi hos er?

    Tycker du kräver alldeles for mycket av honom om han måste läsa på om KS, och skriva forlossningbrev. Det är faktist din uppgift! Han kan vara med som stod, men eftersom det är din kropp och du bestämmer, finns det ingen anledning for dig att tvinga honom om det. Låt honom fokusera på bebisens skotsel istället.


    Så jag ska bestämma var han ska vara i op. Rummet o om han vill klippa navelsträngen...? Sånt man skriver om i förlossningsbrevet man är väl två om händelsen även om det är min kropp? Vad ska han dit överhuvudtaget för om han innan inte ens ska behöva veta vad som händer?

    Och två glas vin varje dag....? Jo tjosan om det stannar där... Men om man reagerar med att somna jämt... Nä tack! Varje dag är för mycket. Han är ingen fransman.. Ett glas i Sverige är mycket mer än ett glas i Frankrike.
  • Äldre 18 Sep 20:13
    #6
    Tvärslut skrev 2014-09-18 20:07:41 följande:
    Så jag ska bestämma var han ska vara i op. Rummet o om han vill klippa navelsträngen...? Sånt man skriver om i förlossningsbrevet man är väl två om händelsen även om det är min kropp? Vad ska han dit överhuvudtaget för om han innan inte ens ska behöva veta vad som händer
    Han bor vara där ifall nåt händer dig! Men tar inte han aktiva beslut om han vill vara med i op rummet eller agera aktivt i nåt sammanhang, blir han väl automatiskt antagen att inte gora det, och det är helt ok. Dessutom, frågar de inte sånt på plats? Ar bm så inkompetenta att de inte klarar av informationsflode i annat än skriftlig form via ett brev?
Svar på tråden hur engagerar man pappan?