• dawkins

    Kaloriintag ?

    Jag tycker det är svårt att veta vilket kaloriintag man ska ligga på för att nå en lagom viktnedgång, max 0,5 kg/ vecka. Jag är man, 180 cm, 86,5 kg, gymtränar hårt 6 dagar i veckan, men har ett stillasittande kontorsjobb. Vill gå ner 5 kg, utan att tappa muskler. Någon som har bra koll på detta?

  • Svar på tråden Kaloriintag ?
  • Xmag
    dawkins skrev 2014-09-18 11:08:38 följande:

    Jag tycker det är svårt att veta vilket kaloriintag man ska ligga på för att nå en lagom viktnedgång, max 0,5 kg/ vecka. Jag är man, 180 cm, 86,5 kg, gymtränar hårt 6 dagar i veckan, men har ett stillasittande kontorsjobb. Vill gå ner 5 kg, utan att tappa muskler. Någon som har bra koll på detta?


    Varför inte vända dig till tex en PT som kan kost. Du behöver inte något generellt utan något som fungerar för just dig. Kanske behöver du träna på något annat sätt också.
  • dawkins
    Xmag skrev 2014-09-18 11:54:06 följande:
    Varför inte vända dig till tex en PT som kan kost. Du behöver inte något generellt utan något som fungerar för just dig. Kanske behöver du träna på något annat sätt också.
    Jag tänkte först kolla om någon här har bra koll på detta, så jag slipper betala för konsultationen, inte för att jag inte har råd, men det känns ändå lite onödigt då jag inte känner ett trängande behov av proffshjälp.
  • Aniiee

    För att gå ner 0,5 kg i veckan behöver du ligga på kaloriunderskott på ca 500 kcal om dagen. Då ingår träningen (du kan alltså äta säg 2000 kcal och träna för-500 kcal, eller äta 1500 kcal och inte träna alls). Som exempel. Hur många kcal du behöver vet jag inte, men du kan alltid kolla en ungefärlig uträkning online.


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • sfinxens

    I ditt fall skulle jag lägga mig på ca 2000 kcal, och klämma in en fuskdag (lördag). Dessvärre bränner inte styrketräning så många kalorier. Din viktbalans utan träning ligger förmodligen omkr 2500 kcal, träningen ökar den med 200-300 kcal, vilket innebär viktstabil på 2700-2800 kcal. Ligger du på ca 2000 kcal/ dag, kan du kosta på dig en fuskdag där du kommer upp i t.ex. 3000 kcal.

  • K grrl

    Jag är kvinna, 174, väger 60 kg. Gymtränar

    4 ggr i veckan. Ligger i kaloribalans på 2550 kcal per dag. Jo, nog förbränner styrketräning en del...

    Oavsett ska du ligga högt i protein.

  • dawkins
    K grrl skrev 2014-09-18 21:53:30 följande:

    Jag är kvinna, 174, väger 60 kg. Gymtränar

    4 ggr i veckan. Ligger i kaloribalans på 2550 kcal per dag. Jo, nog förbränner styrketräning en del...

    Oavsett ska du ligga högt i protein.


    Du kanske har lite aktivare jobb än jag, jag sitter på arslet nästan hela dagen, bortsett från gymträningen. När jag är på gymmet så kör jag stenhårt, men det väger nog inte upp min förövrigt slappa dag. Jag ska nog lägga mig på ca 2000-2200 kcal/ dag så kan man synda någon dag också Glad
  • dawkins
    Tocopherol skrev 2014-09-19 10:58:35 följande:

    Hej TS, hur gammal är du så kan jag räkna ut det åt dig


    42
  • Tocopherol
    Carl R skrev 2014-09-19 13:17:30 följande:

    Jag provade några olika TDEE-kalkylatorer som finns på nätet, och de visade olika resultat (diff på 200-300 kcal) även fast jag valde exakt samma parametrar, så man undrar hur det är möjligt, de borde ju använda samma beräkningsmodell.

    Här är en: www.fitnessfrog.com/calculators/tdee-calculator.html


    Det är inte en exakt vetenskap, det finns flera olika ekvationer som kan användas, vissa är bättre än andra i specifika sammanhang.
  • Don3
    Carl R skrev 2014-09-19 13:17:30 följande:

    Jag provade några olika TDEE-kalkylatorer som finns på nätet, och de visade olika resultat (diff på 200-300 kcal) även fast jag valde exakt samma parametrar, så man undrar hur det är möjligt, de borde ju använda samma beräkningsmodell.

    Här är en: www.fitnessfrog.com/calculators/tdee-calculator.html


    Anledningen är att det finns flera olika formler för att räkna ut:
    Mifflin-St Jeor
    Harris-Benedict
    Katch-McCardle

    Själv går jag efter Mifflin-St Jeor när jag räknar.

    iifym.com/tdee-calculator/
  • Tocopherol

    BMR: 7805 kJ, x aktivitetsfaktor 1,4-1,5 = 10.927-11.707 kJ, -2100 kJ för 0.5 kg viktnedgång/vecka = 8827-9607 kJ 

    Så du kan ligga runt 2100-2300 kcal per dag för ca 0,5 kg viktnedgång i veckan. 

    =)

  • K grrl
    dawkins skrev 2014-09-19 10:25:41 följande:
    Du kanske har lite aktivare jobb än jag, jag sitter på arslet nästan hela dagen, bortsett från gymträningen. När jag är på gymmet så kör jag stenhårt, men det väger nog inte upp min förövrigt slappa dag. Jag ska nog lägga mig på ca 2000-2200 kcal/ dag så kan man synda någon dag också Glad
    Nja, har ett skrivbordsjobb.
Svar på tråden Kaloriintag ?