• Anonym (Sliten)

    blir sjuk av det nya jobbet, ska jag söka nytt?

    Jag har arbetat som förskollärare i runt fyra år nu och älskar yrket. Men för två månader sen fick jag ett nytt jobb (samma yrke) där jag inte trivs ALLS... På intervjun lovades guld och gröna skogar, men innan jag ens hann börja jobba hade övrig personal blivit omplacerade pga av att de inte skött sitt arbete. Följden är att barnen pga av dessa individer var oinskolade och grät sig igenom dagarna. Med hårt arbete och mycket närhet och trygghet är alla barnen nu trygga och glada på förskolan.

    MEN det har inte funnits någon planering, utvärdering eller överhuvud taget någon pedagogik. Så jag måste göra allt från grunden. Trots det får jag lika lite planeringstid som övrig personal (~3 timmar i veckan). Högen med saker jag måste göra bara växer, snabbare än jag hinner beta av den.. :( Jag är konstant stressad och kan inte släppa jobbet när jag är ledig. Har börjat få migränattacker nu dessutom.

    Förutom mig och en på 40% så arbetar det bara outbildad personal på avdelningen. Deras största amition tycks vara att torka borden och dela frukt. (De har lika "mycket" planeringstid som mig, förra veckan använde en i personalen sina tre timmar till att kolla sin mail???). Hon som jobbar 40% är deltidssjukskriven (också förskollärare), men hon tar inget pedagogiskt ansvar alls utan allt står och faller med mig...

    Jag vet helt enkelt inte om jag orkar med. Eller om det är värt all tid och ansträngning jag lägger på jobbet (tjänar 25000kr/mån).

    Så jag funderar att söka nytt jobb, men jag är orolig för vad en framtida arbetsgivare ska tro om mig. Att jag bara ger upp när det blir lite svårt. Dessutom känner jag ett ansvar för de här barnen, som skulle bli uppryckta från sin nyvunna trygghet om jag lämnade.

    Så familjeliv: vad ska jag göra? Söka nytt jobb och riskera att bli misstrodd av en framtida arbetsgivare och svika mina små skyddslingar? Eller kämpa på och hoppas på förbättring (och att jag inte bränner ut mig)?

  • Svar på tråden blir sjuk av det nya jobbet, ska jag söka nytt?
  • Anonym (Sliten)
    Anonym (Tre) skrev 2014-09-18 12:51:04 följande:

    Går det inte att prata med ledningen?


    Jag har pratat med min chef flera gånger, men allt hon säger är att hon förstår att det är slitigt och att hon VET att jag får göra allt. Men att den andra förskolläraren får vara det på papper. När jag har tagit upp att min lön inte motsvarar mitt arbete bara suckar hon och säger att jag inte ska vara orolig för hon märker hur mycket jag sliter. Men det hjälper ju inte mig heller...
  • Tow2Mater

    Finns det inte planeringsuppgifter du kan delegera till övrig personal då de verkar okapabla att själva ta tag i planeringen? Se det som borjan på din ledarkarriär (ledning av vuxna, ej 'bara' barn); då kan du ha det på din meritlista när du sen soker ett chefsjobb.

  • Liten ekorre
    Tow2Mater skrev 2014-09-18 15:16:45 följande:

    Finns det inte planeringsuppgifter du kan delegera till övrig personal då de verkar okapabla att själva ta tag i planeringen? Se det som borjan på din ledarkarriär (ledning av vuxna, ej 'bara' barn); då kan du ha det på din meritlista när du sen soker ett chefsjobb.


    Jag försökte med det förra veckan. Det var då hon hade kollat mailen istället för att göra det jag bad henne.
  • Liten ekorre
    Liten ekorre skrev 2014-09-18 17:08:14 följande:
    Jag försökte med det förra veckan. Det var då hon hade kollat mailen istället för att göra det jag bad henne.
    Och där rök den anonymitetet. Jaja. Antar att en bild på en skål jordgubbar och ett nick om en ekorre inte avslöjar alltför mycket iallafall.
  • Anonym (titti)

    Usch vilken tråkig sits.

    Av erfarenhet måste jag säga att man kan må enormt dåligt av kollegor som inte gör sitt jobb och i stort sett bara är hinder som ska forceras i vardagen, så jag hade nog inte stannat länge om jag mådde som du.

    Men om det inte haltar alltför mycket kan man å andra sidan dra fördelar av det. På ett jobb hade jag efter några år flera tusen mer i månaden än kollegorna på samma tjänst. Det är lätt att se bra ut i en grupp där övriga slackar.

    Du får fundera på vilken väg du ska ta, och om det finns hopp om nyanställning av någon som är mer som du eller så?

  • Ms H

    Ja, jag tycker att du ska byta jobb. Att arbeta på ett ställe där man inte får hyfsade förutsättningar för att utföra sitt arbete tär alldeles för mycket, om man är en person som vill göra ett bra jobb. Motivera bytet med att du tyckte att det nya du söker verkar så himla bra och utvecklande.

  • grönalisa

    Känner du att du inte har de förutsättningar för att göra ett bra jobb-sluta. Det har nog blivande arb-givare förståelse för. 

  • Bellie

    Tycker du ska ta upp din arbetssituation med facket. Din arbetsbörda måste vara rimlig.

Svar på tråden blir sjuk av det nya jobbet, ska jag söka nytt?