• Anonym (Tina)
    Äldre 18 Sep 13:05
    418 visningar
    10 svar
    10
    418

    Hjälp mig gå upp i vikt?

    Hej!
    Jag vill gå upp i vikt , väldigt svårt för mig då jag har haft anorexia innan och vägde 39 (166 cm lång och är 19 år) , det var värre innan .

    Jag måste börja äta och träna för att gå upp i vikt. Vilken mat får mig att gå upp i vikt? Hur många gånger ska jag äta per dag? Några tips? Tacksam för all svar .

  • Svar på tråden Hjälp mig gå upp i vikt?
  • Fjäril­slarv
    Äldre 18 Sep 14:21
    #1

    Du kan få några kilon av mig =D.
    Nej men skämt och sido så måste man äta mer än vad man gör av med för att gå upp i vikt, jag skulle säga ät 5ggr om dagen och ät så mycket du orkar och mer därtill.
    att träna är alltid bra, tänk bara på att konditionsträning förbränner mycket, styrketräning definerar musklerna och gör dem starkare.

  • Äldre 18 Sep 14:59
    #2

    Vad skönt att du siktar på viktuppgång!

    Har du inte varit hos en dietist och fått hjälp? Jag skulle nog rekommendera det istället för att ställa frågor på ett internetforum. Men det är så som larven säger, du ska äta mer mat än vad din kropp förbrukar. Det är inte viss mat man går upp i vikt av utan det är energiinnehållet som avgör det.

    Eftersom att du håller på att tillfriskna efter en sjukdom så hoppas jag att du har kontakt med psykolog och dietist nu i början så du inte faller tillbaka i gamla spår.

    Lycka till! 

  • Fjäril­slarv
    Äldre 18 Sep 15:01
    #3
    Deffad skrev 2014-09-18 14:59:10 följande:

    Vad skönt att du siktar på viktuppgång!

    Har du inte varit hos en dietist och fått hjälp? Jag skulle nog rekommendera det istället för att ställa frågor på ett internetforum. Men det är så som larven säger, du ska äta mer mat än vad din kropp förbrukar. Det är inte viss mat man går upp i vikt av utan det är energiinnehållet som avgör det.

    Eftersom att du håller på att tillfriskna efter en sjukdom så hoppas jag att du har kontakt med psykolog och dietist nu i början så du inte faller tillbaka i gamla spår.

    Lycka till! 


    fast man kan ju läsa sig till det mesta på nätet eller i böcker nu för tiden, så varför dietist?
  • Äldre 18 Sep 15:11
    #4
    Fjärilslarv skrev 2014-09-18 15:01:43 följande:
    fast man kan ju läsa sig till det mesta på nätet eller i böcker nu för tiden, så varför dietist?
    Därför att vi pratar om en ganska allvarlig sjukdom som inte går över bara sådär..

    Att rekommendera en (nyligen tillfrisknad?) anorektiker att äta så mycket man orkar och mer därtill känns väl sådär tycker jag. Men i min värld så har jag stött på lite ätstörningar och jag vet att förståelsen är ganska liten från den övriga världen.

    Men det är som sagt min åsikt, du får ifrågasätta den precis så mycket du vill. Min förhoppning är att TS håller sig frisk och går upp i vikt oavsett hur hon tar sig dit.
  • Anonym (*)
    Äldre 18 Sep 15:16
    #5

    Försök att äta så många mål mat du kan, för ofta så är det svårt att äta tillräckligt mycket per måltid om man är van vid att äta lite och väljer att äta mer sällan. 

    Jag har svårt att gå upp i vikt (utan ätstörning dock) och jag försöker att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika. Ibland försöker jag byta ut något av mellanmålen till lite mer riktig mat. 

    Välj fett istället för light/fettsnålt (röd mjölk, riktigt smör, osv), nötter är bra om man vill få i sig mkt utan att behöva äta en stor mängd. Varm choklad/oboy är tex bättre än té

    Men i det stora hela så räcker det nog med att du faktiskt äter - ofta, och även om du inte känner dig hungrig.
    Om du tänker börja träna så är det väldigt viktigt att du äter tillräckligt, mycket mer än du säkert tror! och satsa hellre på styrketräning än på kondition.  

  • Anonym (*)
    Äldre 18 Sep 15:22
    #6

    En sak som jag förresten har hört funkat bra för vänner som haft problem med maten är att acceptera att det inte går att ändra tankesätt på en gång. Är det något som verkligen tar emot att äta så ät något annat istället. Tids nog ställer hjärnan om och det är inte bra att fokusera på något negativt kring mat. Försök välja så mycket mat som möjligt som du verkligen gillar, då skapar man lättare ett positivt tänk kring mat. 
    Jag vet inte vad någon professionell skulle säga om det, men det är som sagt något som fungerat för vänner till mig. 

  • Fjäril­slarv
    Äldre 18 Sep 15:24
    #7
    Deffad skrev 2014-09-18 15:11:27 följande:
    Därför att vi pratar om en ganska allvarlig sjukdom som inte går över bara sådär..

    Att rekommendera en (nyligen tillfrisknad?) anorektiker att äta så mycket man orkar och mer därtill känns väl sådär tycker jag. Men i min värld så har jag stött på lite ätstörningar och jag vet att förståelsen är ganska liten från den övriga världen.

    Men det är som sagt min åsikt, du får ifrågasätta den precis så mycket du vill. Min förhoppning är att TS håller sig frisk och går upp i vikt oavsett hur hon tar sig dit.
    hmf jag har haft ätstörning själv, och jag går på att en anorektiker som är frisk, är just frisk, även mentalt.
  • Äldre 18 Sep 15:40
    #8
    Fjärilslarv skrev 2014-09-18 15:24:04 följande:
    hmf jag har haft ätstörning själv, och jag går på att en anorektiker som är frisk, är just frisk, även mentalt.
    Skönt att du blivit frisk! Gick det över för dig som i ett trollslag? Du läste på internet och sen stoppade du i dig så mycket du orkade och lite till?

    Du får gärna utveckla din historia om den kan hjälpa TS, men att kasta ut snabba och enkla råd "för det funkade på mig" utan att veta hur TS situation ser ut är lite riskabelt, det är det jag reagerar på och helst ser att de med ätstörningar ser till att få professionell hjälp.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 18 Sep 16:29
    #9
    Deffad skrev 2014-09-18 15:40:05 följande:
    Skönt att du blivit frisk! Gick det över för dig som i ett trollslag? Du läste på internet och sen stoppade du i dig så mycket du orkade och lite till?

    Du får gärna utveckla din historia om den kan hjälpa TS, men att kasta ut snabba och enkla råd "för det funkade på mig" utan att veta hur TS situation ser ut är lite riskabelt, det är det jag reagerar på och helst ser att de med ätstörningar ser till att få professionell hjälp.
    Jag vaknade upp en morgon och insåg att jag inte kunde hålla på som jag gjorde och började då äta, jag hade dock aldrig diagnosen anorektiker, eftersom jag inte vägde jättemycket för lite. 

    Nej jag vill inte berätta min historia, anser det vara privat.
  • Anonym (Tips)
    Äldre 18 Sep 22:09
    #10

    Som redan sagts här, det handlar om att du ska få i dig mer kalorier än du gör av med. En allmän rekommendation är väl att äta fem gåneger mod agen, frukost, lunch, middag och två mellanmål.

    Kanske kan du berätta vad du brukar äta och dricka under en dag, i nuläget, så kan du få tips om hur du kan öka det. Brukar du t.ex. Äta sallad till lunch kanske du kan börja ha litet ost, avocado, nötter eller dressing till. Eller äta litet bröd till.

    Om det är jobbigt att äta, kan du kanske satsa på typ smoothies eller liknande, som du gör själv. Där kan man ha t.ex. Avocado,, banan, litet bär och juice eller mjölk i. Eller kokosmjölk/kokosgrädde. Också kaloririka utan att kännas direkt tungt, tycker inte jag...

Svar på tråden Hjälp mig gå upp i vikt?