• Troya

    Jag är en finne som försköka att förbättra sin svenska. Fråga mig vad du vill.

    Hej alla!

    Jag försöker att förbättra min svenska. Det är ganska svårt för mig så kanske ni kan hjälpa. :) Fråga vad du vill.

  • Svar på tråden Jag är en finne som försköka att förbättra sin svenska. Fråga mig vad du vill.
  • Anonym (Jaha)

    Det heter För-söka och inte För-sköka. Sköka är ett annat namn för hora. Förstår du?

    Kan du uttala SCHampoo? Sked? Ansjovis?

  • Anonym (vai niin)

    Parempi ehkä opetella puhua ennen kun opettelet kirjoittamaan ;)

  • Troya

    Oi, försköka är skrivfel... men tack! :) Åtminstone kan jag uttala "sked".

    "Vai niin", du är inte finne eller hur? Finlandsvenk kanske?

  • Anonym (finnen)
    Anonym (vai niin) skrev 2014-09-18 14:23:41 följande:

    Parempi ehkä opetella puhua ennen kun opettelet kirjoittamaan ;)


    Det heter förresten opetella puhumaan ;)
  • Troya

    Vad bra frågan! Jag tycker att nästan allt är så jävla svårt! Men kanske konjugation (båda, verbs och subjektets). Sedan ordfölj kan vara jätte svårt. För mej alla grammatiker är jobbig.. även finskan! :)

  • Troya

    Jag är inte så säker hur man ska uttala "traktor". Traktuur kanske? Jag är dålig att uttala. Det är så synd och jag skulle prata mer svenskan. :)

  • Anonym (Muminmamman)
    Troya skrev 2014-09-18 19:48:11 följande:

    Jag är inte så säker hur man ska uttala "traktor". Traktuur kanske? Jag är dålig att uttala. Det är så synd och jag skulle prata mer svenskan. :)


    Min väninnas pappa är finne och kan inte uttala "traktor" (tracktårr), han säger "racktårr". Finnar ska tydligen ha svårt att uttala ord som börjar med bokstäverna tr. Är det så? Lycka till med svenskan. Det är bara att öva, öva och öva. Läs svenska tidningar och böcker, titta på tv och prata svenska högt för dig själv när du är ensam.
  • Anonym (vai niin)

    Jaså...jag är väl inte så bra på att prata korrekt finska...kanske för att jag är född i sverige :p mut ei saa antaa periksi. Niinkun joku tässä sano että juttele ruotsia yksistään kotona niin kyl se parempaan päin menee ;)

Svar på tråden Jag är en finne som försköka att förbättra sin svenska. Fråga mig vad du vill.