• Anonym (Oroli­gS)
    Äldre 18 Sep 16:31
    7590 visningar
    7 svar
    7
    7590

    Stel klump under höger revben? OROLIG

    Hej
    Jag upptäckte idag att jag har som en stel rörlig klump under höger revben. Den gör absolut inte ont och jag kan inte helt avgöra hur den är i formen. Men står jag upp och trycker på den så rör den sig runt inne i magen och flyttar sig.
    Den är som sagt under höger revben och jag känner mig stel ända ut till sidan av magen. Skulle gissa att det är en muskel eller tarm?
    Är annars ung (25 år) och frisk, födde barn för mindre än ett år sedan. Har haft en förkylning med hosta så jag har hostat en del, men det känns ändå inte som att det är i en muskel det gör ont.
    När jag sitter eller ligger ner så känner jag inte av denna "klump"...?

    Snälla hjälp med råd. Jag har tidigare gått i kbt då jag lider av enorm ångest för allvarliga sjukdomar och jag tror nu det värsta. Kommer ringa vårdcentralen imorgon men har redan fått dödsångest.

  • Svar på tråden Stel klump under höger revben? OROLIG
  • Anonym (Oroli­gS) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 16:52
    #1

    Snälla, någon som kan lugna mig lite?

  • Äldre 18 Sep 17:23
    #2

    Den konstiga känslan från höger sida kan bero på ett flertal olika saker. Tjocktarmen gör en sväng just där och vissa personer har obehag när tarmen blir gasfylld vid denna sväng. Gallblåsan sitter också där. Kanske du har gallsten? Vissa personer har av födsel en ganska framträdande höger leverlob som man kan känna nedanför revbenskanten på höger sida.

    Känns det obehagligt när du andas?

    Tycker absolut du ska ringa vc om du är orolig

  • Anonym (Oroli­gS) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 17:33
    #3
    rere88 skrev 2014-09-18 17:23:51 följande:

    Den konstiga känslan från höger sida kan bero på ett flertal olika saker. Tjocktarmen gör en sväng just där och vissa personer har obehag när tarmen blir gasfylld vid denna sväng. Gallblåsan sitter också där. Kanske du har gallsten? Vissa personer har av födsel en ganska framträdande höger leverlob som man kan känna nedanför revbenskanten på höger sida.

    Känns det obehagligt när du andas?

    Tycker absolut du ska ringa vc om du är orolig


    Tack för svar! Nu när jag kände igen (måste stå upp för att känna) så kändes den längst ut mot sidan av magen, jag känner den inte varje gång då det känns som att jag "trycker in den". Känns som att jag står och petar på en rörlig muskel eller ja, tarm kanske? Det är ju någonting jag känner i alla fall, men jag undrar vad. Har känt av denna sak när jag varit på toaletten också, då hade smärtat lite smått där men gått över så fort jag sträckt lite på mig, då liksom smäller det till där och smärtan släpper. Gasbildning? Men kan det ske på samma ställe hela tiden?

    Känner inget när jag andas... Känner mig väldigt pigg och frisk.
  • Anonym (Oroli­gS) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 18:11
    #4

    Ingen annan?       

  • Anonym (Oroli­gS) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 18:18
    #5

    Är det vanligt att man KAN känna en tarm genom huden? Och att den då rör på sig? Jag är ganska smal, om det har någon betydelse? Tänkte ifall man faktiskt kan känna tjocktarmen, den kanske är extra svullen nu, eller så kanske den alltid varit ytlig på mig?

    Eller borde jag oroa mig ännu mer?

  • Äldre 18 Sep 19:02
    #6

    Jag har läst någonstans att man kan känna tarmen och om där är avföring i tarmen kan det kännas som en klump.

    men eftersom levern och gallan också sitter på höger sida ska du kolla upp det.

Svar på tråden Stel klump under höger revben? OROLIG