• Äldre 18 Sep 17:33
    539 visningar
    8 svar
    8
    539

    Plötslig förändring i mat/sov beteende?

    Hej där!
    Osäker förstagångsmamma här. Min son är 7 veckor, föddes i 35+2. Amningen har inte varit särskilt svår utan för det mesta fungerat bra. Han har gjort en rejäl tillökning och verkligen ätit upp sig fint från lite låg födelsevikt.
    Det normala mönstret (om det ens finns än) har varit amning varje- var fjärde timme 10-40 min. Däremellan sover han mycket, är ledsen en del men har även goa stunder då han ligger och sprallar förnöjt.
    Sedan igår morse har hans beteende ändrats till att han äter 2-15 min per amning (tömmer inte/knappt bröstet) och är väldigt gnällig där i mellan. Jag erbjuder bröstet med jämna mellanrum och oftast tar han det någon minut.
    Ledsenheten i kombination med mindre äta gör mig oroad. Vet ju att så länge han följer kurvan är allt ok men nu dröjer det 2 v till nästa koll. När ska man agera? Och hur? Eller kan det vara lite såhär? Ringde BVC och fick just svaret att det "kan vara så". Han har ingen feber, bajsar och kissar som vanligt. Aningen mer gasig..
    Några tankar eller tips?
    Tack!

  • Svar på tråden Plötslig förändring i mat/sov beteende?
  • Äldre 18 Sep 18:05
    #1

    Bebisar - ja det enda man kan vara säker på är att inget är beständigt. Det är utveckling och mer utveckling som omkullkastar varje försök till kategorisering.

    Amma oftare, så fort han öppnar ögonen kan ni ha en kort mysstund.

    Njut så gott det går i all oro och stökiga stunder.

    Gå med istället för mot så ofta det går.

    Andas och förundras.

    Mina gossar är 4 och 2 och tiden har gått sååå fort. Var bebismamma igår typ.

  • Äldre 18 Sep 20:57
    #2

    min som är precis likadan! han är så nyfiken på omvärlden att han inte hinner äta. På sista vägningen hade han bara gått upp 200gram på 2½ vecka. Han äter bra på natten så de senaste två dagarna har jag ammat honom i ett mörkt rum. telefonen har jag stängt av och tv kan jag inte tittat på längre heller- Det måste vara helt lugnt! Ska tillbaka o väga honom på måndag igen. hoppas då att han gått upp bättre i vikt.
    Så prova att ha det mörkt när du ska amma

  • Äldre 18 Sep 22:05
    #3

    Är du säker på att han äter mindre? De lär sig ju att äta mer effektivt med tiden, och då går det ju snabbare. Sen är det mycket distraktion i perioder, och då kanske man behöver vara noga med att matstunden sker på en lugn plats med minimalt med distraktion.
    Och så är det ju så hela det första året, att rutinerna ändras hela tiden. Ät- och sovmönster förändras och det som funkade igår funkar inte imorgon.
    Det är säkert ingen fara. Men är du orolig så behöver du väl inte vänta två veckor på vägning. Det brukar väl finnas drop in för en extra vägning om man vill?

  • Äldre 25 Sep 16:07
    #4

    Har samma problem! Min tjej är 8 veckor och har ätit och sovit som en skalmanklocka. var fjärde timme och sovit 6-7 timmar på natten och sugit på rejält och gått upp rikitgt bra i vikt. Nu sover hon max 40 min åt gången och bröstvägrar. Hon driker i två min och sen skriker hon rakt ut och blir helt tokig. Känner mig maktlös och på ammningsmottagningen finner man inte vad felet är. Hon verkar aldrig nöjd...
    Ingen feber och kissar och bajsar bra!

  • Äldre 26 Sep 21:43
    #5
    Evelinawahlstrom skrev 2014-09-25 16:07:56 följande:

    Har samma problem! Min tjej är 8 veckor och har ätit och sovit som en skalmanklocka. var fjärde timme och sovit 6-7 timmar på natten och sugit på rejält och gått upp rikitgt bra i vikt. Nu sover hon max 40 min åt gången och bröstvägrar. Hon driker i två min och sen skriker hon rakt ut och blir helt tokig. Känner mig maktlös och på ammningsmottagningen finner man inte vad felet är. Hon verkar aldrig nöjd...

    Ingen feber och kissar och bajsar bra!


    Oerhört frustrerande... Alla säger att han nog lärt sig suga mer effektivt men varför skriker han rakt ut då lixom?

    Vår kille är förkyld och täppt i snoken, kör vi lite koksalt innan ammningen funkar det bättre men fortfarande korta perioder. Testat det? Annars lyfter jag upp och lugnar och försöker igen.. Väldigt slitsamt men det känns lixom inte ok att äta två minuter.

    Har du varit på någon vikt koll?
  • Äldre 26 Sep 23:40
    #6

    vi kör med koksaltlösning också för hon är svullen och låter som en gullig gris när hon andas. plus att hon är förkyld också. jag var på vikt kontroll den 17 och då hade hon ökat med 300 g på två veckor men då var ju allting lite bättre än nu. nästa vägning och kontroll är den tredje oktober så ska bli spännande och se vad som hänt. Tycker dock att hon är tyngre hah.. 
    Lyfter också upp och lugnar men så fort jag bara lutar lite tillbaks kan skriker hon. Idag har hon dock ätit jätte ofta. Vi har även testat amningsnapp och det funkar ibland. 
    Man blir nästan full i skratt, det brukar vara att bebisen vill ha och ha och mamman tycker det är piss att amma och vill sluta för en massa olika orsaker.
    mina bröst producerar perfekt är inte såriga inte torra och gör aldrig ont och jag älskar att amma, MEN då vill inte bebisen... typiskt.

  • Äldre 27 Sep 08:15
    #7

    Kanske bara inne i ett utvecklingssprång? Kan tipsa om en jättebra bok som heter Växa och upptäcka världen. Det första utvecklingssprånget är runt 5 veckor. Eftersom din son är född lite för tidigt så kanske det steget infaller lite senare än vecka 5.

  • Äldre 28 Sep 15:36
    #8
    FCBJ skrev 2014-09-27 08:15:32 följande:

    Kanske bara inne i ett utvecklingssprång? Kan tipsa om en jättebra bok som heter Växa och upptäcka världen. Det första utvecklingssprånget är runt 5 veckor. Eftersom din son är född lite för tidigt så kanske det steget infaller lite senare än vecka 5.


    Absolut kan det vara så. Lite i kombo med förkylning och lite magknip känns det som. Börjar förstå att man kommer stå frågande ett antal gånger framöver när nya faser sätter igång. I morgon ska vi väga, blir spännande att se...
Svar på tråden Plötslig förändring i mat/sov beteende?