• CaCa

    liten bebis, v 31. vad innebär detta?

    Var hos BM idag, hon blev lite orolig efter mätning och känning på magen.
    Hon tycker bebis växt dåligt sedan sist...och är lite för liten.

    SF mått 27, är i v 31.
    Hon ville ha in mig nästa vecka för en ny mätning.

    Är detta något man behöver oroa sig för?
    Vad händer, vad kan detta innebära för resten av graviditeten?

    Jag kan absolut ingenting om det här med mått osv, helt nollställd.
    Men här i världens bästa forum brukar det finnas både kunniga och erfarna mammor!

  • Svar på tråden liten bebis, v 31. vad innebär detta?
  • CaCa

    Och tyvärr var min BM lite stressad idag, då detta besök var en extra koll (pga något helt annat), så jag kände att hon inte riktigt hade tid för massa frågor utan helt enkelt ville att vi skulle prata mer nästa vecka.

    Därför ställde jag inga vidare frågor till henne idag egentligen...

  • CaCa

    Någon som är kunnig / erfaren på det här med mått och vet om detta är något att oroa sig för?

    Någon som varit med om liknande, haft misstankar/fått bekräftat att bebis varit litet...hur har detta följts upp, vad har gjorts, hur har det gått?

  • tomsfru

    det är väl tillväxtultraljud (tul) som görs om det avviker för mycket från den tillväxt som varit tidigare, eller om sf-måttet skiljer mer än 3 cm från antalet fullgångna veckor, vad jag förstått

  • CaCa
    tomsfru skrev 2014-09-18 19:25:16 följande:

    det är väl tillväxtultraljud (tul) som görs om det avviker för mycket från den tillväxt som varit tidigare, eller om sf-måttet skiljer mer än 3 cm från antalet fullgångna veckor, vad jag förstått


    Vad menas med "om sf-måttet skiljer mer än 3cm från antalet fullgångna veckor".

    Liksom hur räknas det...? Förstår jag det rätt (om man räknar så) så skiljer sig nu måttet 4cm då, eller? (Sf mått 27, v 31)

    Förlåt om jag verkar helt trög, rätt trött och lite sådär gravid-snurrig just nu. :)
  • Orkide

    Bebisen kanske bara ligger lite tokigt. De har hänt för mig och veckan efter så har sf måttet bättrat sig. Oroa dig inte än.
    När jag var i v. 31+5 så hade jag sf 28.

  • CaCa
    Orkide skrev 2014-09-18 19:31:50 följande:

    Bebisen kanske bara ligger lite tokigt. De har hänt för mig och veckan efter så har sf måttet bättrat sig. Oroa dig inte än.
    När jag var i v. 31+5 så hade jag sf 28.


    Det är dock andra gången nu som hon reagerat på att bebisen är liten.

    Första gången hoppades hon på rejäl ökning till detta besöket, och kanske även att hon hade mätt fel pga bebis liggläge eller så.

    Men idag visade det sig dock alltså att hon åter oroade sig för bebis storlek.
  • Orkide

    Mina sf mått har också stannat två gånger tror jag i båda mina graviditeter. Är sf måttet samma nästa vecka och din bm inte säger något så säg att du vill göra tul.

  • CaCa
    Orkide skrev 2014-09-18 19:45:39 följande:

    Mina sf mått har också stannat två gånger tror jag i båda mina graviditeter. Är sf måttet samma nästa vecka och din bm inte säger något så säg att du vill göra tul.


    Okej...

    Hur gick det för dig? Var det något du behövde oroa dig över, blev det några komplikationer? Eller rättade det till sig med tiden?
  • Orkide

    Det var inget avvikande med någon av barnen. Det var bara att sf måttet avvek några gånger men rättade till sig en annan vecka. Alltså var det bara lite busiga ungar som låg lite knasigt

  • CaCa
    Orkide skrev 2014-09-18 20:32:40 följande:

    Det var inget avvikande med någon av barnen. Det var bara att sf måttet avvek några gånger men rättade till sig en annan vecka. Alltså var det bara lite busiga ungar som låg lite knasigt smile1.gif


    Skönt att höra att det kan vara så enkelt! :)
Svar på tråden liten bebis, v 31. vad innebär detta?