• Anonym (Besviken)

    Några tankar så här efter valet

    Nu har det gått några dagar sedan valet. Besvikelsen över att alliansen nu inte längre kommer styra Sverige är stor, men inte lika intensv som i måndags. Den har förbytts till ett analyserande av människor runt omkring mig och svenska röstare i allmänhet.

    Jag känner mig mer och mer "osvensk" i mitt tankesätt. Jag börjar fundera varför svenskar inte har en mer individualistisk syn på sig själva. Helt enkelt en större tro på sin egen förmåga att bygga sig ett liv och en tillvaro på egna ben och känna glädje över att kämpa för detta. Nej, så många vill att vi ska vara omhuldade, helst med både bälte och livrem. Ibland när jag är riktigt bitsk känns det som att svenskar tycker att vi har rätt till så mycket, endast genom det faktum att vi är födda. Vi behöver inte bidra med särskilt mycket för att tycka att vi har rätt till både det ena och det andra. Offerkoftan är ett plagg som alltför sällan tas av. I mina ögon är Sverige ett fantastiskt land när det kommer till möjligheter. Vi har en bra skola (med undantag som måste ses över) och vi har möjlighet att gratis studera vidare efter gymnasiet. Vi behöver inte ta ett enda lån för själva utbildningen. Vi har lång föräldraledighet, barnbidrag och diverse andra bidrag som underlättar för barnfamiljer, äldre och handikappade. Majoriteten av oss har en god tillvaro. Men likväl klagas det och låter som att var och varannan lever på svältens rand. Jag tror att vi måste omvärdera vårt sätt att leva. Inse vad vi faktiskt har. Vill man ha mer än så får man fasen kämpa med blod, svett och tårar för att få det. Anser jag. Var din egen lyckas smed lite grann. Om det är någon som orkat läsa så här långt kan jag meddela att jag är mycket väl medveten om att det finns personer som inte har råd. Som är riktigt i ekonomisk kris. Som är sjuka. Här ska det självklart finnas ett skyddsnät. Hjälp att få. 

    En annan sak, som framkommit rejält efter valet, när jag diskuterat med folk är att de inte har en aning om hur svensk politik fungerar. Idag fick jag frågan "alltså vad menas med sossarnas buget.... vad är det för nåt?" Det är skämmande att vuxna människor som gått till valurnorna inte har basala kunskaper. Var finns intresset för framtiden? Intresset för den värld vi lever i? Har man inte ens en aning om vad ett partis budget är för något, ja hur ska man då förstå att man inte kan gapa efter mer mer mer???

    Tragiskt är det hela. I min mening.

    Så nu har jag fått skriva av mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 19:07
    *hängslen och livrem. Skrivfel.

  • Svar på tråden Några tankar så här efter valet
  • Anonym (M)

    Håller med dig till 100%!

    Det känns skrämmande. Det känns också som att man är så van vid att ha det så jäkla bra som vi faktiskt har det så man uppskattar inte det utan vill bara ha mer och mer och mer, utan att förstå vad som blir lidande.

    Jag blir både upprörd och skrämd när vuxna människor röstar utan att veta vad de röstar på. Många är helt oinsatta och jag vet flera som på valdagen inte hade en susning om vad de skulle rösta på.

    Bortklemat jäkla folk är vad vi är! Förstår Reinfeldt som drar. Snacka om att kasta pärlor till svin.

  • Orkide

    Tycker det är hemskt och orättvist att människor som jobbar och sliter ska behöva stå ut med en regering som kastar bort pengar till människor som inte gör något för samhället.
    Jag hade hoppats på ett fortsatt moderatstyre men folket tappar snabbt tilltro. De verkar tro att förändringar görs på en sekund och inte långsiktigt. Hoppas faktiskt på ett extraval där jag hoppas att de som röstat på sd denna gång röstar på moderaterna så att rätt parti kan vinna..

  • Anonym (Besviken)

    Pärlor till svin var mitt i prick.

    Och detta snack om förändring. Jag står knappt ut att höra detta längre. Vad vill folk ha? Utopia? Hur har de tänkt att de rödgröna ska få ihop detta? Alla dessa som inte har en aning, som säger "jag är inte så insatt" ..... vad är det egentligen som ska förändras? Perfekt skola, förstklassig sjukvård? Genom att pumpa in skatter och urholka folks plånböcker?

    "Om han/hon har allt det där....då har jag också rätt till det" funkar inte. Livet är fan inte rättvist. Men man kan göra mycket själv. Med ambitioner, visioner och lite jävlaranamma.

  • Anonym (Besviken)

    Vill folk verkligen sitta och glo på Idol, med sin chipsskål och gnälla över hur kasst Sverige är? Slå över på nyheterna ibland istället. Kolla in verkligheten där ute. Den är rå. Sätt er in i vad som är viktigt. Vad som är rimligt. Ta ert ansvar som vuxna. Som föräldrar.

  • MajaMaria79

    Jag tror att många röstar efter någon gammal slags idealism. Det vill säga att de tror att alliansen vill plocka bort all välfärd, att om de får fortsätta styra så kommer vi snart inte ha gratis skola, bibliotek och bra sjukvård. Bara rika kommer att klara sig, alla andra kommer att svälta till döds medan de välbärgade skrattar rått. 

    Själv är jag helt säker på att både sossar och moderater i grunden vill väl och att målen för Sverige är desamma. Men vägen dit skiljer sig åt ganska markant. 

    Jag känner mig övertygad om att så många som möjligt måste jobba för att vi ska ha råd att ta hand om de som verkligen behöver det på bästa sätt. 

    Vill också poängtera att jag jobbar inom den offentliga vården och jag kan säga att jag har inte märkt några försämringar de senaste åtta åren. Tvärtom. Och jag tycker verkligen att vi tar hand om våra funktionsnedsatta, möjligen med undantag men de är nog snarare på personnivå än politisk nivå. 

  • Anonym (Besviken)
    MajaMaria79 skrev 2014-09-18 19:51:00 följande:

    Jag tror att många röstar efter någon gammal slags idealism. Det vill säga att de tror att alliansen vill plocka bort all välfärd, att om de får fortsätta styra så kommer vi snart inte ha gratis skola, bibliotek och bra sjukvård. Bara rika kommer att klara sig, alla andra kommer att svälta till döds medan de välbärgade skrattar rått. 

    Själv är jag helt säker på att både sossar och moderater i grunden vill väl och att målen för Sverige är desamma. Men vägen dit skiljer sig åt ganska markant. 

    Jag känner mig övertygad om att så många som möjligt måste jobba för att vi ska ha råd att ta hand om de som verkligen behöver det på bästa sätt. 

    Vill också poängtera att jag jobbar inom den offentliga vården och jag kan säga att jag har inte märkt några försämringar de senaste åtta åren. Tvärtom. Och jag tycker verkligen att vi tar hand om våra funktionsnedsatta, möjligen med undantag men de är nog snarare på personnivå än politisk nivå. 


    Jag tror också att båda sidor vill Sverige väl. Men som du säger..på väldigt olika sätt. Det skrämmer mig att folk vill bli styrda...inte ha så mycket påverkan över deras egna liv som möjligt. När jag skriver så tänker jag mer på tex Vänsterpartister, än socialdemokrater. Varför i allsin dar ska mina surt förvärvade pengar gå till andra än de som VERKLIGEN behöver det?
  • MajaMaria79

    Nej det är märkligt, jag vill såklart att mina pengar ska gå till dem som verkligen behöver det. Då ska det verkligen inte snålas tycker jag, är man tex cancersjuk ska man verkligen få all sjukskrivning och sjukersättning som behövs. 

    Men det finns en stor grupp som fuskar eller helt enkelt inte gör så mycket som de skulle kunna. Jag träffar många människor på jobbet som skulle kunna jobba kanske 25% men som istället inte gör något alls och inte heller har gjort det på säkert 10 år. Det känns inte rätt.

    Jag tycker inte vi har råd att betala för alla som kan själva. Folk får fasen skärpa till sig så att vi kan göra det riktigt bra för dem som verkligen behöver det. 

  • Anonym (Tant)

    Jag hade också varit mer nöjd om de borgerliga hade fått fortsätta att styra även om jag alltid varit s k arbetare och bor i en bruksort där man av gammal tradition ska rösta på sossarna.

    Den ekonomiska politiken är viktig och jag tror att sossarna nu jublar att borgarna har skärpt vissa regler i våra välfärdssystem eftersom de själva aldrig hade kunnat göra det för de ska ju "ta hand om" alla och kritiken från deras anhängare skulle ha blivit massiv.

    Jag tror att alla tjänar på att vi har valfrihet. Visst är det lättare att "välja" om det inte finns några alternativ, men vi måste komma ihåg att var och en av oss är en unik individ.

  • Anonym (Besviken)

    Tror du har rätt där "Tant". Sossarna slapp göra vissa tuffa saker de hade varit tvugna att göra om de lett Sverige under finanskrisen.

    Jag är inte heller höginkomsttagare, har två barn och är sambo med en nyinvandrad person (som fick jobb efter några månader i Sverige).

Svar på tråden Några tankar så här efter valet