• Mymlan82

    Socanmäld av bvc

    Jag måste få skriva av mig. Idag ringde bvc-sköterskan och ville prata med mig och "hur jag hade det". Vi har tvillingar som i dagarna fyller 1 år och en son på 2,5. På senaste bvc-tiden var jag hemma med migrän och min man fick vabba och var därför den som kom dit med tvillingarna för deras 1-årsspruta. I vanliga fall brukar jag alltid ha badat dem och valt kläder och sånt för att de ska vara extra söta när vi ska dit, helt enkelt för att jag är stolt över dem. Jag är alltid petig med deras kläder och tycker det är kul att klä dem "tvillingaktigt" och så.

    Den här gången låg jag dock i sängen och mådde uselt, ropade till mannen att han skulle ta på deras tjocka mockasiner som låg i vagnen men han lyssnade inte, allt var kaos för sonen skulle till dagis samtidigt osv så maken hann inte bada dem. Dagen innan var vi på vår kolonilott och de kröp som vanligt runt i gräset och skitade ner sig på jord osv, något jag tycker barn ska få göra. På kvällen började migränen och det blev inte av att bada dem, så de var fortfarande lite skitiga här och var efter utflykten.

    Till bakgrunden hör också att jag är deprimerad och har varit själv med alla tre halva dagarna (kl 12 börjar äldsta sonen dagis så jag cyklar en mil med alla tre och lämnar honom) i sommar då min man jobbat . Det har varit tungt och jag har ingen avlastning eller kontaktnät. Men jag har KLARAT DET. 

    Nu ringde dock sköterskan och sa att barnen "känts smutsiga" och att hon därför hade gjort en socanmälan. Jag är helt knäckt.

    Vi blev socanmälda när jag behövde sova ut på BB en natt en vecka efter förlossningen, för att jag var så himla trött helt enkelt (vem är inte det med 3 barn varav två prematura bebisar??) så vi har redan blivit bedömda som bra föräldrar. Däremot ser det ju inte "bra" ut ur socsynpunkt att det här är andra gången.

    Vet inte vad jag ska ta mig till :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-18 20:16
    Ovanpå allt detta med soc upptäckte jag igår att jag är gravid igen. Trots att jag ätit mina minipiller närmast maniskt för att undvika just detta scenario.... Ringde för att boka in tid för ultraljud för att se hur långt gånget det är och om möjligt, abort :((

    Det känns hemskt, men samtidigt så klarar vi verkligen inte av en 2,5 åring, ettåriga tvillingar och så en bebis ovanpå allt.

    Varit på första mötet med soc, för de bestämde att de skulle göra en utredning. Fått läsa hemska saker i anmälan som inte stämmer. Som att min man är en oengagerad pappa, att jag är känslomässigt distanserad men smart och så skrev de med att jag ska göra en neuropsykiatrisk undersökning (Aspergers) m.m. När vi talade med vår handläggare viftade hon bara bort allt vi sa som om det vore bortförklaringar bara. Förstår inte varför vi ska vara där överhuvudtaget när hon ändå inte lyssnar på vad vi säger :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-18 20:17
    Ska till gyn först på måndag, fick en tid fem dagar efter att jag ringde, en evighet när man inte har en aning om hur långt gånget det är.... Det kan vara flera månader eller vecka 5, jag har ingen aning. Har varit så stressad och mått dåligt över detta med soc så jag trott illamåendet varit magsår... känns som jag redan har lite mage. Det är en mardröm.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-18 20:22
    (börjar bli många tilläggskommentarer...)

    Vet ni förresten om de ALLTID kollar barnens journaler från alla vårdinstanser, (inklusive mina journaler) eller är det bara när de typ tror att barnen blir misshandlade eller nåt? Är det standardprocedur? De ville ha ut alla journaler iaf och det får de naturligtvis, men efteråt har jag undrat om det är att de tror något sådant hemskt om oss dessutom :(

  • Svar på tråden Socanmäld av bvc
  • Ramborg

    Du har säkert ingenting att oroa dig för. Allt har ju naturlig förklaring.

    Som en "fellow migränpatient" kan jag bara uttrycka min djupa medkänsla. Min treåring har börjat kalla den blåa hinken för "mammas kjäkhink".


    42.
  • Mälaröbo

    Oj! Förstår att det måste vara jobbigt, men du skriver ju själv att du har problem, migrän och depression, som gör att du ibland inte orkar hela vägen... Du vet, en socanmälan mynnar inte alltid ut i att man blir av med sina barn. Ofta mynnar det ut i att man får stöd med sånt man inte alltid klarar själv. Lite avlastning tex.

  • Mymlan82

    Ja, jag tycker också det är väldigt konstigt. Iofs har hon alltid liksom sökt efter problem. I början tyckte jag att hon var bra att prata med och jag var ju deprimerad. Sist jag var där pratade jag med en vikarie för henne om att det var svårt att få sonen att förstå att han inte ska slå sina småsyskon. Jag sa att jag var rädd för att bli för arg på honom och lyfta undan honom för hårt för att det var bråttom och jag var rädd att han skulle skada de små, och efterlyste sätt att prata med honom som kunde fungera. Det tog hon förstås också upp, att vi kanske "behövde hjälp med sonens humör". Jag sa att han är inte argare än någon annan som fått två små syskon, och han är de facto en i övrigt mycket harmonisk pojke. Det känns ändå som att hon typ vände det som att jag slog honom eller nåt. :(

  • Mymlan82

    Tack för alla svar! Nej, jag har bara migrän kanske en gång om året och sällan speciellt allvarligt. Denna gång höll det dock i sig ett helt dygn så det var ju lite olyckligt.

    Vi hade ett samtal med soc den där första gången om saker man kunde få hjälp med, och ville inte ha något av det. Det var typ att nån kunde komma hem till en och säga hur man gör när man städar, eller en stödfamilj, men det tyckte de var överdrivet. Inte någon timmes barnvakt då och då vilket är vad vi egentligen skulle behöva, men vilka föräldrar vill inte det....

  • Lena

    Det jag undrar över är om pappan är inkompetent eller varför han inte tvättade barnen och om du får hjälp med deppen.

  • Tow2Mater

    Råd 2: Efter du bytt BVS, sluta prata med dem om allt. Håll konversationen till minsta möjliga helst. Ibland kan det t o m krävas att man ljuger. Lär dig göra det så du blir bekväm med det, om du inte gjort det förr.

  • Mymlan82
    Tow2Mater skrev 2014-09-18 20:17:09 följande:

    Råd 2: Efter du bytt BVS, sluta prata med dem om allt. Håll konversationen till minsta möjliga helst. Ibland kan det t o m krävas att man ljuger. Lär dig göra det så du blir bekväm med det, om du inte gjort det förr.


    Bra råd :) Jag önskar jag alltid gjort så...
  • Virus85

    Jag kom till BVC med två grusiga barn som varit ute och lekte precis innan vi skulle till BVC och hon tyckte de va så roligt att se skitiga barn och då ser man att de får vara barn för de flesta typ tvättar alltid barnen innan de ska ditt

  • Mymlan82
    Virus85 skrev 2014-09-18 21:45:30 följande:

    Jag kom till BVC med två grusiga barn som varit ute och lekte precis innan vi skulle till BVC och hon tyckte de va så roligt att se skitiga barn och då ser man att de får vara barn för de flesta typ tvättar alltid barnen innan de ska ditt


    Precis!! Det är precis så jag tycker. Men det känns som hon varit ute efter nåt att anmäla oss för ända från början. Typ som om det vore synd om alla som har tvillingar eller nåt. Hon har liksom varit som en målsökande robot och ställt ledande frågor känns det som.
  • Aileen Allannah

    Det där känns ju inte helt bra... Om era barn en gång är smutsiga vid ett bvc-besök så ska det inte spela någon som helst roll! Jag tror inte att du behöver oroa dig ett dugg, men jag hade absolut tappat förtroendet för den sköterskan.

    Har du fått hjälp för depressionen?

    Vi har en fantastisk sköterska, jag har kommit dit med tvillingarna i pyjamas fortfarande, med de vanliga kläderna i väskan, eller direkt från sandlådan, bara torkat av det värsta innan vi gått in. Sköterskan har inte brytt sig det minsta om det, fast jag har ursäktat mig.

  • Mymlan82

    Tack för alla förstående svar... Det är lätt att känna sig som världens sämsta mamma nu. Önskar jag inte varit så öppen med min psykiska hälsa. Hon remitterade mig till psykolog inom mödra- och barnhälsovården tidigare vilket jag tyckte var bra, men det är som att hon bara väntat på att få hugga på nåt.

    Ja, jag får medicin mot depressionen som hjälper sådär. Ska ringa läkaren och byta medicin. Den beror nog egentligen på att äktenskapet knakar i fogarna med tre småbarn och att ingen av oss har jobb och har lägsta a-kassan så det är fattigt. Det är alltså av praktiska orsaker jag deppar.

  • alva91

    hur har allt gått? hoppas du bytt BVC 
    hur gick det med graviditeten ?

    ett tips är ju att ha en barnvakt, anställ en tonåring dom brukar inte ta så mycket betalt heller :)

Svar på tråden Socanmäld av bvc