• Äldre 19 Sep 02:36
    4217 visningar
    14 svar
    14
    4217

    Hjälp! Sambons mamma kräver nyckel!

    Jag och min sambo har flyttat till en ny lägenhet, vi bodde tidigare i hans lägenhet men ville flytta ihop "på riktigt" vi har varit tillsammans i ca 1 år.
    Nu fick jag reda på att sambons mamma har ringt till vår hyresvärd och påpekat att de behöver en extra nyckel... Med min sambos godkännande! Jag har absolut inget emot svärmor och svärfar, MEN jag vill känna att detta är vårt hem, att jag har något att säga till om. Hans mamma hade nyckel till den förra lägenheten och jag kunde komma hem från jobbet och stöta på henne i hallen städandes... Snällt av henne, men känns kränkande på sätt och vis eftersom jag sköter städningen, jag älskar att städa.
    Förstod det då, det var ju ändå hans lägenhet. Men nu...
    Har tagit upp det med sambon och han blir nästan arg på mig, på grund av att dom har ställt upp så mycket med flytten osv. Han tycker att det kan vara smidigt om dom har en extra nyckel. Han vill undvika att hans mamma blir sur på oss, men jag förstår inte varför hon skulle ha anledning att bli det?

    Vad ska jag göra? Jag vill ha bra argument till varför hon inte ska ha en nyckel, jag känner mig inte hemma i mitt egna hem om jag vet att hans föräldrar har en del av lägenheten eller hur man ska förklara... Jag blev så ledsen att jag nästan bad honom flytta ihop med sin mamma. Han blir så sjukt sur när jag ska diskutera med honom :(

    Vill gärna ha så mycket åsikter och hjälp som möjligt! Trivs oerhört mycket i vår nya lya, vill inte behöva flytta men det är nog vad jag kommer göra om detta fortsätter :/

  • Svar på tråden Hjälp! Sambons mamma kräver nyckel!
  • Äldre 19 Sep 03:11
    #1

    Jag kan ju tycka att det ar praktiskt att hans mamma har en nyckel om tex din kille ar bortrest och du tappar din. Sag bara at henne att klart hon kan ha nyckel men att det ar enbart for nodsituationer, hon kan inte bara ga in nar ni inte ar hemma och definitivt inte stada utan tillatelse. Tror inte att hon skulle vara helt okej med att du fipplar runt i hennes hus nar hon ar borta sa det borde hon val forsta? Glad

  • Äldre 19 Sep 03:21
    #2
    kiriaki skrev 2014-09-19 03:11:30 följande:

     Sag bara at henne att klart hon kan ha nyckel men att det ar enbart for nodsituationer, hon kan inte bara ga in nar ni inte ar hemma och definitivt inte stada utan tillatelse.


    Och sen när TS hittar henne i lägenheten oinbjuden, kan hon med rätta kräva tillbaka nyckeln utan att vare sig svärmodern eller pojkvännen kan säga så mycket om det!
  • Äldre 19 Sep 03:27
    #3
    Tow2Mater skrev 2014-09-19 03:21:55 följande:
    Och sen när TS hittar henne i lägenheten oinbjuden, kan hon med rätta kräva tillbaka nyckeln utan att vare sig svärmodern eller pojkvännen kan säga så mycket om det!
    Preciiiiiiiis!!! Cool
  • Äldre 19 Sep 03:54
    #4

    Både mina och sambons föräldrar har varsin nyckel hem till oss och det fungerar jättebra nuförtiden. Till en början använde svärmor gärna din nyckel lite väl mkt, även då vi faktiskt var hemma. Hon kunde låsa upp och traska in istället för att ringa på dörrklockan och vänta på att bli insläppt (vi har oftast låst även om vi är hemma).

    Hon slutade dock med detta efter att hon råkade stövla in och avbryta oss mitt i sexet en gång ????

    Jag tycker du kan låta henne ha en nyckel men tveka inte att ta tillbaka den om hon går över gränsen.

  • Äldre 19 Sep 07:21
    #5
    Curious skrev 2014-09-19 03:54:28 följande:

    Både mina och sambons föräldrar har varsin nyckel hem till oss och det fungerar jättebra nuförtiden. Till en början använde svärmor gärna din nyckel lite väl mkt, även då vi faktiskt var hemma. Hon kunde låsa upp och traska in istället för att ringa på dörrklockan och vänta på att bli insläppt (vi har oftast låst även om vi är hemma).

    Hon slu tade dock med detta efter att hon råkade stövla in och avbryta oss mitt i sexet en gång????


    Jag tycker du kan låta henne ha en nyckel men tveka inte att ta tillbaka den om hon går över gränsen.


    Forlat men... hahahahahhhahaha!!! Cool
  • Äldre 19 Sep 07:43
    #6
    kiriaki skrev 2014-09-19 03:11:30 följande:

    Jag kan ju tycka att det ar praktiskt att hans mamma har en nyckel om tex din kille ar bortrest och du tappar din. Sag bara at henne att klart hon kan ha nyckel men att det ar enbart for nodsituationer, hon kan inte bara ga in nar ni inte ar hemma och definitivt inte stada utan tillatelse. Tror inte att hon skulle vara helt okej med att du fipplar runt i hennes hus nar hon ar borta sa det borde hon val forsta? Glad


    Precis!

    Nyckel ok för nödsituationer eller då ni ber henne gå in, t ex för att vattna blommor när ni är i Thailand några veckor.

    Absolut inte ok att gå in utan tillåtelse. Det är ert privata hem. Oavsett om ni är hemma då eller ej. Detta är inte din killes pojkrum. Han är vuxen nu. Och oavsett det så är det din integritet. Bryter hon mot det så är det först en allvarlig varning och sedan väck med hennes nyckel.

    Det här behöver ni fixa annars blir det ohållbart för er och kanske till och med grogrund för en separation såsmåningom.
  • Äldre 19 Sep 09:06
    #7

    Låt inte svärmor ha någon nyckel! Hon har ju redan bevisat att hon inte klarar av det. Hon måste acceptera att sonen och flickvän är vuxna och har ett eget liv!

  • Birgit­ta02
    Äldre 19 Sep 10:23
    #8

    Ts. Din sambo skall ha sin lojalitet hos dig. Inte sin mamma. Där har han totalt missförstått. När man flyttat hemifrån, skaffat sambo och eget boende - då är det dags att flytta lojaliteterna. Prata med din sambo: Är det verkligen ok att svärmor stövlar in i ert gemensamma boende när som helst?

    Min son hade blivit vansinnig! Han hade tagit ifrån mig nyckeln per omgående. Det handlar om integritet. Och respekt från mammans sida.

  • Äldre 19 Sep 10:40
    #9

    Jag tycker det är konstigt att så pass många i tråden är ok med att mamman har extranyckel. Det vore KANSKE ok om hon hade normala gränser, men det är ju tydligt att så inte är fallet. I förra lägenheten, där inte bara hennes son utan även hans tjej bodde, tyckte hon det var helt i sin ordning att gå in och städa medan de var borta! Helt bisarrt. Tror hon inte de kan städa sitt eget hem? Undrar vad mer hon gjorde där när de inte var hemma - snokade bland deras saker? Även om endast han hade bott i lägenheten hade jag tyckt det var konstigt att mamman inte lät sin son växa upp och ta ansvar för sitt eget hem. En tjänst är inte alltid en tjänst - det kan vara en oönskad tjänst eller t.o.m. en björntjänst.

    Och att mamman nu BETT om en extranyckel till deras nya lägenhet, utan att prata med båda först, är skandal tycker jag. Ok, åker de på semester i två veckor och behöver en blomvattnare kan de väl låna henne (eller nån annan!) sin extranyckel i två veckor. Men vad kan det komma för gott av att hon när som helst kan klampa in hos dem?

    Jag har själv en gränslös mamma som jag otaliga gånger under mitt vuxna liv fått ryta ifrån till, men aldrig att hon hade/har haft extranyckel till mig eller mig och min man!

  • Birgit­ta02
    Äldre 19 Sep 11:11
    #10
    beli skrev 2014-09-19 10:40:15 följande:

    Jag har själv en gränslös mamma som jag otaliga gånger under mitt vuxna liv fått ryta ifrån till, men aldrig att hon hade/har haft extranyckel till mig eller mig och min man!


    Jag har haft extranyckel till båda mina barn. Men enbart av den anledningen att ifall nån skulle tappa sin nyckel, förlägga den eller glömma eller vad som helst. Skulle inte drömma om att gå in utan "inbjudan". Om jag haft extranyckel till min granne skulle jag väl inte heller traska in till grannen hur som helst?
  • Äldre 19 Sep 11:38
    #11
    Alexis111 skrev 2014-09-19 02:36:15 följande:
    Hans mamma hade nyckel till den förra lägenheten och jag kunde komma hem från jobbet och stöta på henne i hallen städandes... Snällt av henne, men känns kränkande på sätt och vis eftersom jag sköter städningen, jag älskar att städa. Förstod det då, det var ju ändå hans lägenhet. Men nu...
    Jag har fattat att det är ganska vanligt bland killar att deras mamma kommer hem till dem och städar, disk/tvätt. så hon kanske inte kan släppa att han faktiskt har en tjej nu som kan städa? annars kan du låta henne städa så slipper du? :)

    Jag tycker det är bra att de har en extra nyckel, men jag förstår irritationen. vet faktiskt inte hur du kan lösa det på bästa sätt. :(
  • nernu
    Äldre 20 Sep 08:28
    #12

    Problemet är inte din sambos mamma utan din sambo. Hon verkar ju ha fått hans tillåtelse att gå in. Då är det sambon du ska vara arg på och inte henne.

  • Äldre 20 Sep 19:29
    #13

    Det verkar som du fått en riktig morsgris till sambo TS! Grattis! Vad kan rimligen gå fel??? ;)

  • ica
    Äldre 24 Sep 17:14
    #14
    Birgitta02 skrev 2014-09-19 10:23:03 följande:

    Ts. Din sambo skall ha sin lojalitet hos dig. Inte sin mamma. Där har han totalt missförstått. När man flyttat hemifrån, skaffat sambo och eget boende - då är det dags att flytta lojaliteterna. Prata med din sambo: Är det verkligen ok att svärmor stövlar in i ert gemensamma boende när som helst?

    Min son hade blivit vansinnig! Han hade tagit ifrån mig nyckeln per omgående. Det handlar om integritet. Och respekt från mammans sida.


    Och man lämnar inte ut en nyckel utan att den man lever med är med på det!
Svar på tråden Hjälp! Sambons mamma kräver nyckel!