• Äldre 19 Sep 07:46
    223 visningar
    5 svar
    5
    223

    Ska ni ta säsongens influensavaccin?

    Sitter och funderar på att ta influensavaccin för första gången i mitt liv då de rekommenderar det i slutet av graviditeten... Ska ni som är gravida ta sprutan?

  • Svar på tråden Ska ni ta säsongens influensavaccin?
  • Äldre 19 Sep 16:37
    #1

    Jag kommer ta den. Tar den även när jag inte är gravid eftersom jag har astma. Nu när jag är gravid kan jag inte ta alla mediciner mot astman, så då känns det ännu viktigare.

    En influensa med underbehandlad astma hade inte vart kul :/ Så hoppas på att slippa.

  • Äldre 19 Sep 16:42
    #2

    Vilka mediciner får du inte ta? Enligt min läkare var det farligare för mig att sluta eller ta mindre av mina astmamediciner.

    Jag kommer mest troligt ta sprutan i år igen, fast jag ej är gravid.

  • Äldre 19 Sep 16:43
    #3
    hrewak skrev 2014-09-19 16:37:18 följande:

    Jag kommer ta den. Tar den även när jag inte är gravid eftersom jag har astma. Nu när jag är gravid kan jag inte ta alla mediciner mot astman, så då känns det ännu viktigare.

    En influensa med underbehandlad astma hade inte vart kul :/ Så hoppas på att slippa.


    Blev lite fel. Vilka mediciner får du inte ta?
  • Äldre 19 Sep 18:20
    #4
    EMmaSol skrev 2014-09-19 16:42:24 följande:

    Vilka mediciner får du inte ta? Enligt min läkare var det farligare för mig att sluta eller ta mindre av mina astmamediciner.

    Jag kommer mest troligt ta sprutan i år igen, fast jag ej är gravid.


    Jag ringde iförsig och rådfrågade sköterskan på VC, träffade aldrig läkaren. Slutade (på inrådan av henne) med oxis, flutide, en kortisontablett samt allergitablett jag använde. Sa att jag skulle testa och se om det funkade utan och återkomma om astman blev alltför jobbig. Har gått rätt ok hittills iallafall med bara ventolinen.
  • Äldre 19 Sep 21:19
    #5

    Nej absolut inte. Trots att jag har nedsatt immunförsvar så skulle jag aldrig komma på att ta influensa vacciner som går direkt till fostret dessutom. Jag va gravid när svininfluens vaccinet kom och hela kroppen skrek nej till vaccinet. Det finns andra saker att ta om man är orolig flr influensan och sen så är inte vaccinet så tillförlitligt. Min man har alltid tagit vaccinet på läkarnas beordran pga astman men alltid blivit sjuk ändå så han slutade för några år sedan och boostar sig med bra mat och citronvatten och har inte varit förkyld på evigheter.

Svar på tråden Ska ni ta säsongens influensavaccin?