• Äldre 19 Sep 09:46
    3660 visningar
    13 svar
    13
    3660

    Mina barns mamma stjäl pengar från dem

    Tidvis känns det som jag håller på att spricka av behovet att få lasta av mig saker som ligger på mina axlar. Kanske borde man skapa en anonym avlastningsblogg?!


    Efter ganska många år efter skilsmässan så konstaterar jag att min förhoppning om att allt skulle bli bättre med mitt ex är hon slapp mig (citat från henne tror jag) tyvärr inte stämmer.
    Hon bor inte långt från mig och vi kan oftast prata med varandra utan problem. 

    Dock så har hon tidvis gigantiska problem med våra två gemensamma barn som nu är 14 och 18.
    Tanken är att de ska bo varannan helg hos henne men för något år sedan vägrade den äldre dotterns sätta sin fot hos sin mamma under ett år.


    Nu är det samma sak för den yngre och även om de kan talas vid per telefon (som sagt var är det mindre än 1000 meter till mammans hem) så vägrar hon sova över eller ens besöka mamman om det inte finns synnerliga skäl.

    Jag har pushat på båda döttrarna att försöka ha ett naturligt umgänge med mamman speciellt som hon har rejält förhöjd risk för att dö i förtid.


    Men jag inser att det är just situationen med ätstörningar, psykiska problem och alkohol som satt käppar i hjulen. Attiken jag skilde mig från henne av samma anledningar...
    Mamman är dock pigg och kry just nu (förutom att hon tidvis håller på att dö av näringsbrist och åker in på dropp) men då plötsligt börjar hon stjäla pengar från 14-åringen.
    Snacka om att jobba i uppförsbacke.

    Så som pappa måste jag ställa frågan om jag borde byte bort min nu sju år gamla bil som redan gått 15000 mil innan vintern eller vänta till våren?


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-19 09:47
    usch vilken stavning men jag skyller på dåliga batterier i tangentbordet...
  • Svar på tråden Mina barns mamma stjäl pengar från dem
  • Anonym (fråga­?)
    Äldre 19 Sep 09:55
    #1

    Självklart ska du byta bil.

  • Äldre 19 Sep 10:00
    #2

    För de som undrar hur hon kan stjäla från dottern när hon aldrig är där så är svaret helt enkelt att hon har dispositionsrätt på dotterns kortkonto.


    Dottern har fullmaktsblanketten i sin väska och ska få sin mamma att skriva på den för att lösa problemet på så sätt - men det löser inte det förtroendekapital som sjönk från 0,0 till minst 10 000... (igen)

  • Anonym (fråga­?)
    Äldre 19 Sep 10:03
    #3

    Vad vill du med ditt inlägg? Vilken är frågeställningen?

  • Äldre 19 Sep 10:05
    #4
    Anonym (fråga?) skrev 2014-09-19 10:03:26 följande:

    Vad vill du med ditt inlägg? Vilken är frågeställningen?


    Haha jag satt också och funderade på vad bilen hade med det hela att göra..
    Intellekt i bimbodräkt
  • Äldre 19 Sep 11:10
    #5

    Inser jag var otydlig.


    Min fråga är hur i man sa agera i en sådan här situation.


    Mitt skämtsamma avslut om bilen är inte helt utan grund för i princip är det att man helt enkelt måste försöka släppa det hela och tänka på något helt annat... typ byte av bil.


    Eller har ni smarta där ute några förslag på vad man kan och ska göra?


    Ska man lägga sig mycket (reagera) eller ge upp efter år av "krig"?


    18-åringen har varit på mig att jag ska tala med hennes mamma om att hon "lånar" pengar men inte betalar tillbaka men där har jag sagt att det är upp till henne (18-åringen) att välja låna ut eller inte samt även indikerat att det kan vara ok att efterskänka ibland.
    Är jag för snäll - ska jag slå näven i bordet?!


    (Notera att jag sökte ensam vårdnad två gånger för jag inte anser att deras mamma kan hantera sin del av vårdnadsansvaret men fick inget gehör... mest för att barnen snabbt höll på bli gamla innan processen kom igång).


    Jag har således inte en fråga utan en massa fundering på råd och stöd...

  • Anonym (Passi­onata)
    Äldre 19 Sep 11:42
    #6

    TS: Se till dina barn, till dig, och sist till morsan. Ni har inget ansvar gentemot varandra på det personliga planet längre.

    Sök om egen vårdnad om du anser att barnen skulle ha det bättre hos dig.

    Ge inte ungarna pengar - sätt in på deras konton, då kan inte morsan ta dem.

    Stackars barn som blir dragandes med en mamma som har ätstörningar, psykiska problem och alkohol, man kan välja bort sin partner (som du gjorde), men inte sina föräldrar.

  • Äldre 19 Sep 12:03
    #7

    gå med din 18 åriga dotter till banken och gör något åt att mamman kan komma åt hennes konto, med tanke på att hon nu är myndig borde hon kunna stoppa mammans "tillträde".

  • Anonym (Yf)
    Äldre 19 Sep 13:58
    #8

    Gå till en kurator om du behöver prata o avlasta dig om allt det jobbiga. Allvarligt alltså.

    Sen i första hand ska du hjälpa o skydda dina barn, bra att dom bor hos dig. Tycker dock du gör helt fel som säger till dottern att hon kan efterskänka mammans skulder. Man ska inte efterskänka något till missbrukare!

    Soc? Psyk?

  • Äldre 19 Sep 14:06
    #9

    Slå näven i bordet och stå upp för dina barn! 

    Ring banken och hör vad de säger. Att mamman kan ta ut pengar från din dotters konto betyder inte att hon får använda dem. Det är två olika saker! Har barn ett sparande så är det barnens pengar. Tar föräldrarna ut pengar ska dessa användas för barnet. Finns bestämmelser om detta.

    Är mamman helt knäpp så har bara barnen dig och då måste du vara deras stöd och hjälp. :)

    Lycka till!

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 19 Sep 14:19
    #10

    Avsluta de konton de har idag och öppna nya som mamman inte har rätt till. Då kan hon inte stjäla nåt. Eller skippa banken helt för den som är under 18 och spara pengarna hemma istället. När hon är 18 öppnar hon eget konto som ingen förälder har tillgång till.

    Resten är ju som det är och döttrarna är så stora att de får bestämma umgänge själva.

  • Äldre 20 Sep 13:32
    #11

    När jag och mina syskon var små så stal vår morsa också pengar från våra bankkonton som min pappa satt in pengar på. Jag är inte insatt i hur det gick till men farsan ordnade så att någon typ av myndighetsperson övervakade våra sparpengar så att morsan inte kunde ta ut mer trots att hon hade ensam vårdnad. Undersök om det går att ordna nåt liknande för er.

  • Äldre 21 Sep 20:45
    #12

    Tack för inputen!

    18-åringens konto kommer inte mamman åt nu och 14-åringens fixar vi under veckan.

  • Äldre 21 Sep 20:45
    #13

    Tack för inputen!

    18-åringens konto kommer inte mamman åt nu och 14-åringens fixar vi under veckan.

Svar på tråden Mina barns mamma stjäl pengar från dem