• Fruwiie

    flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

    Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

    Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

  • Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Fruwiie

    Det jag är mest orolig för är ju detta med maten. Att hon ej äter. Aldrig frukost. Lunch kanske 2 gr i veckan och middag 3 ggr. Det är för mig ett under att hon väger som hon ska. Hon är lång och spinkig precis som jag. Fast jag äter som en häst :)


    syskon på väg!
  • Alexi

    Men alltså dricker hon tio flaskor vatten per dag?? Är det alltid bara vatten i flaskan?

  • Flickan och kråkan

    Hej!

    Jag tror vällingen blivit en mysig och enkel VANA. Dricker hon mycket välling så blir hon självlärt inte heller hungrig på annat. Hon är också i en ålder då det är mycket "KAN SJÄLV!" "BESTÄMMER SJÄLV!" "VRÅÅÅÅÅL OCH PROTEST!"

    Personligen tror jag faktiskt att du måste ta fighten, men det här med mat är svårt och känsligt. Vi föräldrar får lite småpanik om de inte äter, inte går upp i vikt etc. Och för barnen är det en av de få saker som de faktiskt kan styra helt och hållet. Maktmedel.

    Utifrån det du skriver så låter det verkligen inte sjukdomsrelaterat. Jag tycker att du omgående ska ringa BVC och få remiss till eller kontakt med dietist. Mycket enklare att få hjälp med matproblem med personer som faktiskt kan det här.

    Vi har inte haft något vällingproblem, men äldsta var länge väldigt svår med maten och vi fick bollade det hela med en barnpsykolog - hur vi skulle bemöta, agera etc. Gjorde väldigt stor skillnad.

  • Awesome

    Du måste ta fighten, din dotter får absolut inte i sig det hon behöver och det är en stort varningsklocka. Håller man magen full med vatten så blir man heller inte hungrig.

    Det var krig här om nappar, men de "råkade" försvinna en dag och så var det inget mer med det. Gnöl i två dagar, men sen var det överspelat. Ta tag i det när du orkar och har hjälp så det inte blir världskrig. Alternativt att hon får ha flaskan kvar men utan innehåll, är man tre år så kan man dricka ur mugg.

    Om hon fortfarande dricker massor utan flaskan så är det något du absolut måste kolla upp hos sjukvården. Det är heller inte bra att som frisk dricka för mycket, man får obalans på salt och mineraler i kroppen.

  • nernu

    Va? Skämtar du? Du tror att hon inte blir mätt av att dricka 10 flaskor vatten om dagen? Det är väl självklart att hon blir det. Ta flaskan direkt! Det är ju helt absurt att du inte ger ditt barn middag utan låter henne dricka sig mätt. Du är förälder och du bestämmer.

  • Flickan och kråkan

    OJ! Läste slarvigt. Trodde det var välling i flaskorna. Ta fighten givetvis och så ber du om hjälp med att ta den hos vården - dietist, psykolog - så att hon får ett normalt ätbeteende.

  • isolande

    Låter inte normalt detta. Hon är så pass stor nu att hon fått in en dålig livsstil gällande mat. Ta hjälp av BVC och dietist. Nu.

  • Fruwiie

    Ja hon dricker så mycket. Alltid vatten och liite mjölk i för färgens skull sen vi slutade med välling. Aldrig får hon något annat i. Detta är mitt första barn och oerfaren som jag var tänkte jag att samsovning och mycket amning skulle ge barnet trygghet. Jag hade ju inte en tanke på att när vi slutade amma att detta skulle bytas ut mot så mycket flaska. Bvc bryr sig inte så mycket utan säger mest ja men barn gillar flask. Men aldrig att jag hört talas om vår situation innan hos någon annan med barn. Lillebror ammar och får en flaska till kvällen men inte alls samma problem där och han äter MASSOR.

    Sen så ere inte så att jag Ger henne direkt utan hon tjatar o skriker oftast lagom till en måltid när brorsan ska bli matad och jag blir stressad av att hon skriker och drar o bror skriker och blir orolig. Jag har verkligen kört fast. Jag lagar mat jag vet hon gillar. Alltid frukt o massa olika pålägg o bröd o mat hemma så hon kan välja o vraka. Påminner om mat erbjuder fina upplägg med morotsstavar och hjärtformad gurka som hon äter på dagis ibland. Men icke


    syskon på väg!
  • Kira2

    Du måste sluta idag. Hon dricker ju sej mätt vilket absolut inte är okei. Hon kan ju få näringsbrist om hon inte redan fått det. Vilket gör att hon mår dålig och det kan bli jättefarligt. Ta hjälp av Bvc om du är osäker på nåt! Du måste ta fighten nu, inte imån eller nästa vecka. Du klarar det!

  • Fruwiie

    Jag har svårt att få hjälp tyvärr min man jobbar borta på vardagarna och vi bor på landet utan nära till släkt o vänner. Jag står liksom själv med 2 barn i en ålder som kräver mycket. Även när bror ska sova o måste ha lugnt o tyst skriker hon tills hon får flaskan för att bror ska sluta gråta o kunna somna lugnt. Känns som hon kör med mig :(


    syskon på väg!
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT