• Äldre 19 Sep 11:59
    6013 visningar
    18 svar
    18
    6013

    När bytte ni ersättning till "steg 2"

    Min son, nu 7,5 månad, har fått ersättning sedan han var 2 månader. Han har alltid varit liten i maten och det är han även nu när han äter vanlig mat. Han började äta kompletta måltider när han var 6 månader, innan dess fick han smaksensationer/portioner från 4 månader.
    Han får fortfarande Nan1 några gånger per dygn. Jag har inte velat gå över till Nan2 med tanke på att han äter så lite annan mat, eftersom det står att det är tillskottsnäring. Tänker om han inte får i sig tillräckligt?
    Men nu en annan tanke, om han får Nan2 kanske han äter större måltider mat?
    Hur har ni gjort? När gick ni över till steg 2? Vill gärna diskutera detta :)

  • Svar på tråden När bytte ni ersättning till "steg 2"
  • Äldre 19 Sep 13:02
    #1

    Nan2 kan du ju köra med från 6 månader men vi gick över till Sempers milda havrevälling istället...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 19 Sep 13:13
    #2

    Ja, det vet jag att den är från 6 månader. Men det känns som att de måste äta bra med mat om man ska övergå till den?

    Vi har provat med välling innan läggdags, men han tycker inte alls om det..

  • nozpa
    Äldre 19 Sep 13:35
    #3
    emsa86 skrev 2014-09-19 13:13:59 följande:

    Ja, det vet jag att den är från 6 månader. Men det känns som att de måste äta bra med mat om man ska övergå till den?

    Vi har provat med välling innan läggdags, men han tycker inte alls om det..


    Nej, däremot är det mer järn i 2:an än i 1:an vilket är viktigt för barnet att få i sig.
    Om dom inte ändrat innehållet senaste året. Ska inte säga för mycket men tvivlar på det.
    Du ska inte byta ersättning mot välling dock.
  • Äldre 19 Sep 14:19
    #4

    Tror vi bytte runt 8 månader då hon hade börjat äta riktig mat mer strukturerat. Det är ingen direkt brådska.

  • Äldre 19 Sep 14:22
    #5

    Men äta han bara ersättning några gånger per dygn äter han väl inte så lite vanlig mat? Eller läser jag fel?

    Är det bara ersättning några gånger per dag och han har en normal viktuppgång är det knappast några problem att byta till 2:an.

  • Äldre 19 Sep 14:27
    #6

    I allmänhet ska man nog följa âldersmärkningen pâ dessa produkter, dvs steg 2 frân 6 månader, produkterna är genomtänkta (även om barnet äter mindre av fast föda under en period). Om du tvivlar sâ skulle jag fråga en barnläkare eller den person som du brukar träffa för bebisens medicinska kontroller.

  • Äldre 19 Sep 17:05
    #7
    The Fugly skrev 2014-09-19 14:22:13 följande:

    Men äta han bara ersättning några gånger per dygn äter han väl inte så lite vanlig mat? Eller läser jag fel?

    Är det bara ersättning några gånger per dag och han har en normal viktuppgång är det knappast några problem att byta till 2:an.


    Kanske jag som uttryckte mig dåligt! :) Han äter ersättning ungefär 5-6 ggr på dagen och ungefär 1 gång på natten och 1 gång tidigt på morgonen. Som jag skrev är han liten i maten och har alltid varit, vad gäller ersättningen äter han max 90 ml/gång någon gång ibland kan han äta 120 ml. Han äter lite men ofta. Vad gäller den fasta maten har han den senaste tiden endast ätit några teskedar, är nog en period han är inne i nu, för tidigare åt han åtminstone ½ portion eller mer. Han följer sin kurva som han ska. Tanken är att jag ska ta slut på den ersättningen nr 1 jag har nu och prova övergå till nr 2. Ville bara höra hur andra gjort/gör :)
    Utlandssvensk skrev 2014-09-19 14:27:12 följande:

    I allmänhet ska man nog följa âldersmärkningen pâ dessa produkter, dvs steg 2 frân 6 månader, produkterna är genomtänkta (även om barnet äter mindre av fast föda under en period). Om du tvivlar sâ skulle jag fråga en barnläkare eller den person som du brukar träffa för bebisens medicinska kontroller.


    Det kan hända att det är på det viset. Men de som ammar "ändrar" ju inget efter 6 månader, men det faller väl sig naturlig där, och visst, någon anledning finns det väl att det är från 6 månaders ålder. Men Nan 1 är ju modersmjölksersättning och Nan 2 tillskottsnäring.

  • Äldre 19 Sep 20:51
    #8

    När man ammar ändras det vid 6 månader i och med att man börjar ge fast föda och antagligen ammar mindre ofta för att bebisen ska vara tillräckligt hungrig för att äta de fasta födan, det är ofta inte helt lätt i början. 5-6 ggr pâ dagen plus 1 pâ natten och 1 pâ morgonen (alltså 7-8 totalt) låter kanske lite mycket, dâ hinner han nog inte bli hungrig nog att vilja äta det fasta mer än några skedar. Hur mânga ml ger du totalt pâ ett dygn? Om du givit bebisen mjölk pâ morgonen vid uppvak sâ borde den inte fâ något mer innan den fasta födan till lunch (eventuellt en tidig lunch beroende pâ vilken tid bebisen vaknat, men flera timmar borde i alla fall gâ emellan).

  • Äldre 20 Sep 00:23
    #9

    Frångått huvudsakliga ämnet, men för att svara på ditt inlägg.

    Självklart drar man ner på amningen, det jag menade var att innehållet ändras väl inte :) Jag har dragit ner på ersättningsmåltiderna, ersatt med fast föda.

    Istället för att fokusera på hur många mål ersättning han får så kan jag istället säga att han äter med 2-3 timmars mellanrum, av erfarenhet vet jag att han är hungrig då. Och hur fördelningen av mål ser ut beror helt på om han är trött eller jättehungrig, är han det funkar inget annat än flaskan.. såklart vill jag helst att han får i sig fast föda, inte alltid lätt att förutspå när han ska bli hungrig, det går snabbt ibland. skulle det sedan vara så att han ätit lite fast föda försöker jag ge honom något mellanmål tidigare för att han inte ska bli så hungrig och bara vill ha flaskan. Mängd ersättning får han max 90 ml per gång. (Inte lätt att förmedla sig i skrift..) :)

    Till kvällsmaten och idag fick han i sig portionen, han var nog nöjd att han fick hjälpa till att hålla skeden och kladda Hej vilt :) Gick även bra med kvällsgröten, så det kanske vänder nu och han äter mer igen.

    Jag ska se om jag ev kan dryga ut på tiden mellan måltiderna och om det blir någon skillnad att gå över till tillskottsnäringen.

  • Äldre 20 Sep 01:17
    #10
    nozpa skrev 2014-09-19 13:35:51 följande:
    Du ska inte byta ersättning mot välling dock.
    Varför?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 20 Sep 09:11
    #11

    Jag hade en vän som skrev till företaget och frågade när man egentligen ska byta. Dom svarade när dom blivit 6 månader och efter 6 månader får de inte heta modersmjölksersättning längre, därav anledningen. Hon sa även att han äter mer portioner än vad som står på förpackningen och anledningen till de är att dom börjar med smakportioner. Dessutom är de inte samma mängd av allt i 1 ann som 2 an därför rekommenderar dom att byta från 1 an till 2 an vid 6 månader. 

  • nozpa
    Äldre 20 Sep 10:10
    #12
    Frontline skrev 2014-09-20 01:17:31 följande:
    Varför?
    Därför att modersmjölkersättningen är just en ersättning till modersmjölken.

  • Äldre 20 Sep 11:01
    #13
    nozpa skrev 2014-09-20 10:10:29 följande:
    Därför att modersmjölkersättningen är just en ersättning till modersmjölken.

    Jo visserligen men barnet är ju 7½ månad och äter även vanlig mat...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nozpa
    Äldre 20 Sep 13:35
    #14
    Frontline skrev 2014-09-20 11:01:42 följande:
    Jo visserligen men barnet är ju 7½ månad och äter även vanlig mat...
    Jo, en 7½ månaders äter ju smakportioner. Och utöver det är så ska man ju fortsätta med bröstmjölk/ersättning. För att barnets mage ska vänja sig, och så att man barnet får i sig allt det behöver. Visst kan man ju ge välling eller gröt också. Men man ska inte ersätta med det.
  • Äldre 20 Sep 20:58
    #15
    emsa86 skrev 2014-09-20 00:23:49 följande:

    Frångått huvudsakliga ämnet, men för att svara på ditt inlägg.

    Självklart drar man ner på amningen, det jag menade var att innehållet ändras väl inte :) Jag har dragit ner på ersättningsmåltiderna, ersatt med fast föda.

    Istället för att fokusera på hur många mål ersättning han får så kan jag istället säga att han äter med 2-3 timmars mellanrum, av erfarenhet vet jag att han är hungrig då. Och hur fördelningen av mål ser ut beror helt på om han är trött eller jättehungrig, är han det funkar inget annat än flaskan.. såklart vill jag helst att han får i sig fast föda, inte alltid lätt att förutspå när han ska bli hungrig, det går snabbt ibland. skulle det sedan vara så att han ätit lite fast föda försöker jag ge honom något mellanmål tidigare för att han inte ska bli så hungrig och bara vill ha flaskan. Mängd ersättning får han max 90 ml per gång. (Inte lätt att förmedla sig i skrift..) :)

    Till kvällsmaten och idag fick han i sig portionen, han var nog nöjd att han fick hjälpa till att hålla skeden och kladda Hej vilt :) Gick även bra med kvällsgröten, så det kanske vänder nu och han äter mer igen.

    Jag ska se om jag ev kan dryga ut på tiden mellan måltiderna och om det blir någon skillnad att gå över till tillskottsnäringen.


    Ja, du kanske inte har samma "problem" som jag hade med min son vid den åldern. Jag ammade dâ och gav ingen ersättning sâ det var svârt att veta hur mycket han drack och dessutom hade han för vana att amma ofta sâ det var svârt att fâ till det där med fast föda. Men det är ju helt normalt också att bebisar inte blir tokiga i vanlig mat direkt och det är ju oftast inget att oroa sig för sâ länge de växer och gâr upp i vikt normalt osv. Hursomhelst sâ tror jag fortfarande pâ steg 2 :)
  • Äldre 20 Sep 23:35
    #16

    Jag kan bara svara för hur vi gjorde. Lillfisen är 8 mån om en vecka och han har fått ersättning ända från start då amning inte funkade. Semper 1. När han blev 4 mån fick han börja med barnmat och gröt i små portioner. Och det dröjde inte länge förrän han åt hela portioner. Vid 6 månader gick vi över till Sempers milda havrevälling och slutade med ersättningen. Magen har funkat fint och han lider ingen järnbrist.

  • Äldre 21 Sep 00:48
    #17
    nozpa skrev 2014-09-20 13:35:09 följande:
    Jo, en 7½ månaders äter ju smakportioner. Och utöver det är så ska man ju fortsätta med bröstmjölk/ersättning. För att barnets mage ska vänja sig, och så att man barnet får i sig allt det behöver. Visst kan man ju ge välling eller gröt också. Men man ska inte ersätta med det.
    Jaha ok vad fan gör vi nu då när vi har gett 3 barn välling från ca 6 månaders ålder, fan har vi förstört deras liv?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nozpa
    Äldre 21 Sep 10:24
    #18
    Frontline skrev 2014-09-21 00:48:04 följande:
    Jaha ok vad fan gör vi nu då när vi har gett 3 barn välling från ca 6 månaders ålder, fan har vi förstört deras liv?
    Har jag sagt det? Jag skrev till ts att hon inte ska byta ut ersättningen emot vällingen.
    Du hade visst ingen koll på varför och frågade mig, varpå jag svarade. Vad ni gör är väl upp till er.
Svar på tråden När bytte ni ersättning till "steg 2"