• Äldre 19 Sep 15:16
    1111 visningar
    8 svar
    8
    1111

    Jättearg dotter som inte själv vet varför

    Hej!

    Jag har en dotter som är 6 ½ år och som de senaste har haft många gånger som hon blivit riktigt arg och vägrar lyssna eller göra som man ber henne. När hon efter utbrotten har lugnat sig och vi pratar blir hon jätteledsen och säger att hon inte vet varför hon blir arg.

    Vi har pratat olika strategier som hon kan anväda när hon känner sig arg och de funkar oftast, dock en i skolan (där det verkligen behöver funka).

    Utrbotten pendlar mellan att hon vrålar "jag hatar dig mamma!" och "snälla gulliga mamma kan du..." (med otroligt mjuk och inställsam röst).

    Hur kan jag möta henne i detta? Känner mig totalt hjälplös!

  • Svar på tråden Jättearg dotter som inte själv vet varför
  • Äldre 19 Sep 16:54
    #1

    Åh, jag har samma problem. Har frågat min dotter och hon förklarar att "Det är som ett stort svart monster som bor i henne och gör så hon blir arg".


     


    Har läst om detta och det har att göra med 6-7årspuberteten eller vad det kallas. Att försöka anpassa sig i livet när man är stor men endå liten. 

    Ingen aning hur man ska göra dock, all tips mottages här med!

  • Äldre 19 Sep 17:04
    #2

    Vad skönt att höra att det finns fler som min dotter! Det är givetvis jättejobbigt.

    Idag när jag frågade min dotter varför hon gjort tvärtemot pedagogernas instruktioner svarade hon att hon glömde att lyssna på de vuxna. Hon har klarat detta i flerspråkigt, varför inte nu?

  • Äldre 19 Sep 20:23
    #3

    Har samma dilemma med min dotter... Hon är som förbytt och går från 0-100 på en sekund! Jag har en pojke på 9 och han var oxå mycket arg i den åldern men inte såhär som min tjej.... Men jag har en man som jobbar med barn och ungdomar och han säger att det är normalt i den åldern... Det går över :0)

  • Äldre 19 Sep 22:12
    #4

    SofiaC: vad lättad jag blir av att din man som jobbar med barn säger att det är normalt. Jag har under dagen funderat på om hon har någon extra svårighet som hon behöver hjälp och stöd i.

  • Äldre 19 Sep 22:29
    #5

    6-åringar är på det där sättet - de rår liksom inte för det. Det växer bort, och till dess gäller det bara att härda ut och sätta stopp för de värsta dumheterna.

  • Litet My
    Äldre 19 Sep 23:42
    #6

    När började det? Just 6 åringar kan vara som små minitonåringar. Googla gärna på "lilla tonåren" eller på hur 6 åringar är så får du upp massor.

  • Äldre 23 Sep 14:25
    #7

    Så är vår 7-åring också. Blir som en helt annan tjej ibland. Gapar, skriker, slår i dörrar, sparkas och säger massa "fula" saker. 


    När vi pratar om det efteråt säger hon att hon inte vet varför hon blir så arg.

    Skönt att höra att det är normalt.

    Storasyster var aldrig sån.


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Äldre 25 Sep 22:49
    #8

    Nu har det gått ett litet tag sen jag skrev... Jag blev mycket lugnare av det ni skrev och har avvaktat för att se utvecklingen. Det verkar som om det är skolsituationen som triggar henne. Vi har bestämt att avvakta en vecka, har det inte lugnat sig bokar jag ett möte med läraren.

Svar på tråden Jättearg dotter som inte själv vet varför