• Lisa1976

    Berlin-tips!

    Ska åka till Berlin en helg om ett tag. Ingen familjeresa.
    Vad ska jag inte missa? Vad kan jag skippa?
    Var ska man shoppa? HM-butiker är ointressant. 2nd hand njaaa...
    Något museum om 2:a världskriget hade varit intressant. Finns det något speciellt?
    Hur tar man sig enklast runt?
    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Berlin-tips!
  • Nymedlen

    Enklast runt är med s och u-bahn. Köp ett visitberlincard kostar 28? för en helg. Då kan ni åka fritt med hela kollektivtrafiken. Från flygplatsen(tegel) tar ni buss X9 in till Zoologischer garten . Därifrån går både u-bahn (tunnelpanna) och s-bahn (typ pendeltåg). Berlin har en av världens bästa kollektivtrafik.

    Måste besöken är enligt mig.

    KaDeWe på kurfürstenstraße

    Checkpoint charlie där besöker ni DDR museumet som handlar om hur de flydde över muren. Även blackbox är intressant då det handlar om politiken bakom DDR uppkomst

    Tv-tornet på Alexanderplatz är också ett måste men boka bord innan så får ni rabatt på inträdet, visitberlin ger även det rabatt.

    Os stadion kan ni skippa lika så Zoo dä ni reser utan barn.

    Men Das klo är ett måste. Där dricker ni öl med rom ur en potta. Ligger rätt nära Hard rock cafe. Där ni även borde äta. Men äter man på hard rock cafe så dela på en huvudrätt och förrätt det räckte för oss med 2 vuxna och 2 barn.

    Vart ska ni bo i vilken stadsdel?

    Det är relativt ofarligt att röra sig i Berlin så länge ni håller innanför ringbahnan. Ska man undvika något så är det horkvarten runt Charlottenburg.

    Vad mer vill ni veta?

  • Nymedlen

    Rättelse Ka De We ligger på kurfürstendamm i korsning med Tenzinger Straße.

  • Pellelilla

    Vi bor nära Alexanderplats så hyfsat centralt ändå!!!

    Tror vi har tänkt skippa välkommen Berlin och köpa tageskarte för grupp istället. Men det är inte bestämt än!

  • Nymedlen

    Bor man nära alexanderplatz så går det en buss även dit från Tegel.

  • Lisa1976

    Behöver tips på lunchresturang nära checkpiont charlie och tips på partyställer där vi kan rulla hatt på natten! Nåt som passar en vanlig svensk i 35-årsåldern.

  • Nymedlen

    Lunch brukar jag ta något to go eller liknade. Typ en Currywurst som är ett måste om man är i Berlin. Men precis vid checkpoint charlie finns ett cafe med lite mackor och enkel mat.

    Nattklubbarna stänger aldrig i Berlin. Så googla och kolla runt vad exakt ni gillar.

  • nevermind

    Berlin är ju skittråkigt på dagen...

    Kan tipsa om en guidad pub-runda. Jäklar vilket drag! Googla!!! Berlin på natten alltså, så vansinnigt kul!

Svar på tråden Berlin-tips!