• Anonym (Blivande mamma)

    mor till rasifierad, fler?

    Jag och min man väntar vårt första barn, och vi är absolut överlyckliga. Min man är ursprungligen från Nigeria, och har mörk hy. Jag har ljus hy. Barnet kommer alltså bli betydligt mörkare än jag, kan vi med största sannolikhet förmoda.
    Eftersom jag är vit och ser "typisk svensk" ut så har jag inga erfarenheter av hur det är att vara rasifierad och jag är naturligtvis rädd att vårt barn ska utsättas för rasism och kränkningar.
    Jag är också orolig över att få möta kommentarer som antyder att mitt barn skulle vara adopterat osv.
    Finns det fler här som har barn med män av annan härkomst, som kan berätta lite om egna erfarenheter, vad man svarar på konstiga kommentarer osv? 

  • Svar på tråden mor till rasifierad, fler?
  • Anonym (mhm)

    Jag tror att några kommer att undra hur det kommer sig att hon är mörkare, om hennes pappa är mörk eller om hon är adopterad. och många skulle inte våga fråga för det kan anses va olämpligt. Därför skulle det va en bra grej att säga att din man kommer från Nigeria för det kan sudda ut frågor och osäkerhet. :)

    Egentligen är det er ensak och ni ska inte behöva förklara er för någon hur era familjeangelägenheter ser ut, oavsett om hon biologisk eller ej. men jag tror på öppenhet, än att gå runt och "hålla det för er själva". :)

  • Anonym (mhm)
    Olympia skrev 2014-09-19 18:16:56 följande:
    Ursäkta en dum fråga, men är rasifierad samma sak som att bli utsatt för rasism?
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/begreppet-rasifierad-kan-ha-olika-betydelser_3395288.svd
    Ja. där ser man. :D "Ibland verkar det mer eller mindre synonymt med ”diskriminerad”,

    Jag tänkte inte så mycket på det, :) tänkte att det kanske är ett nytt ord för mulatt? och att mulatt kanske är ett fult ord idag? vad vet jag, man kan aldrig va säker på vad som är förbjudet helt plötsligt. :S
  • mr me

    Med tanke på din mans bakgrund och att du väntar ett "rasifierat" barn med honom så är sannolikheten långt mycket större att ditt barn kommer att utsätta andra för kränkningar och övergrepp än att han eller hon blir utsatt för något av det. Det gäller då i synnerhet om det är en pojke ni väntar.

    Flickor med blandad bakgrund brukar klara sig långt mycket bättre än pojkar med sådan bakgrund.

    Det är ganska vanligt att man känner en rotlöshet, en känsla av att inte höra hemma och söker sig till olika slags gäng ute i förorterna om man har en blandad bakgrund. Så risken är överhängande att, OM som sagt det är en pojke ni får, han minst en gång innan 18 års ålder kommer vara i något slags klameri med rättvisan.

    Det är kanske inte så jättekul att höra om man har en flower power-syn på livet, "gillar olika", svänger sig med uttryck som "rasifierad" och allt det där. Men det är så det ser ut och jag säger det nu, även om du och många andra FL:are kommer att bli rosenrasande på mig, så har du det förhoppningsvis i bakhuvudet och kan parera tendenser åt att det spårar ur på något sätt.

  • mr me
    Olympia skrev 2014-09-19 18:16:56 följande:

    Ursäkta en dum fråga, men är rasifierad samma sak som att bli utsatt för rasism?


    "Rasifierad" är ett politiskt korrekt ord för neger.

    Tänk neger varje gång du hör någon säga "rasifierad". Det är det de menar egentligen, men det är för fult att skriva och säga så därför har man hittat på ett orwellianskt nyord istället som i praktiken betyder samma sak.

    Lästips: 1984
  • Anonym (Idiot)

    Att använda ordet "rasifierad" i det sammanhanget som TS gör är ett gravt missanvändande av ordet. Rasifierad är INTE ett ersättningars för "neger" utan beskrivet ett FENOMEN. Som att exempelvis vissa namn förknippas med en viss identitet.

    "Rasifierad" används dock sedan en tid flitigt av rasister på ett nedsättande sätt genom att exempelvis benämna en svensk kvinna som har en relation med en svart man som "rasifierad" på ungefär samma sätt som man benämner en vit kvinna som blivit våldtagen av en svart man som "kulturberikad"..

  • mr me
    Anonym (Idiot) skrev 2014-09-19 19:07:13 följande:

    "Rasifierad" används dock sedan en tid flitigt av rasister på ett nedsättande sätt genom att exempelvis benämna en svensk kvinna som har en relation med en svart man som "rasifierad" på ungefär samma sätt som man benämner en vit kvinna som blivit våldtagen av en svart man som "kulturberikad"..


    Om man uppfinner orwellianska nyord och försöker skapa ett nyspråk där vissa ord förbjuds och andra införs istället i syfte att kväsa en fri och öppen debatt, och för all del inskränka människors tankeutrymme, så är det ett sundhetstecken om människor, "rasister" eller ej, använder dessa ord på ett sätt som de inte är avsedda för.

    Det visar på att människor vägrar inrätta sig efter de tankeramar och "åsiktskorridorer" som man försöker sätta upp. Det är på alla sätt positivt, även om det upplevs som "hotfullt" och "farligt" av kulturmarxister, dvs människor som du, som är anhängare av ett totalitärt samhälle där folk enbart för tycka, tänka och säga det Storebror dikterar att de ska tycka, tänka och säga.

    Och "rasifierad" är ett nyord för neger. Det betyder exakt samma sak. Det man menar när man säger att någon är "rasifierad" är att den personen är en neger. Det är i första hand hudfärgen man syftar på, ingenting annat.
  • Anonym (Idiot)
    mr me skrev 2014-09-19 19:31:04 följande:

    Om man uppfinner orwellianska nyord och försöker skapa ett nyspråk där vissa ord förbjuds och andra införs istället i syfte att kväsa en fri och öppen debatt, och för all del inskränka människors tankeutrymme, så är det ett sundhetstecken om människor, "rasister" eller ej, använder dessa ord på ett sätt som de inte är avsedda för.

    Det visar på att människor vägrar inrätta sig efter de tankeramar och "åsiktskorridorer" som man försöker sätta upp. Det är på alla sätt positivt, även om det upplevs som "hotfullt" och "farligt" av kulturmarxister, dvs människor som du, som är anhängare av ett totalitärt samhälle där folk enbart för tycka, tänka och säga det Storebror dikterar att de ska tycka, tänka och säga.

    Och "rasifierad" är ett nyord för neger. Det betyder exakt samma sak. Det man menar när man säger att någon är "rasifierad" är att den personen är en neger. Det är i första hand hudfärgen man syftar på, ingenting annat.


    Du har givetvis helt missförstått ordets innebörd, men annat är väl knappast att vänta. Rasifierad kan även hänvisa till egenskaper, namn och företeelser som med automatik får oss att associera det med en viss etnicitet. Du vet inte vad du talar helt klart, men fortsätt envisas du. Den enda som framstår som okunnig är du, men det lär du ju vara van vid, vid det här laget ... Im out.
  • Anonym (Gunnar)
    mr me skrev 2014-09-19 18:38:50 följande:

    "Rasifierad" är ett politiskt korrekt ord för neger.

    Tänk neger varje gång du hör någon säga "rasifierad". Det är det de menar egentligen, men det är för fult att skriva och säga så därför har man hittat på ett orwellianskt nyord istället som i praktiken betyder samma sak.

    Lästips: 1984


    Kent.. Är det du? Vad har vi sagt om att sitta på FL en fredagkväll..
  • Anonym (Q)
    mr me skrev 2014-09-19 18:38:50 följande:
    "Rasifierad" är ett politiskt korrekt ord för neger.

    Tänk neger varje gång du hör någon säga "rasifierad". Det är det de menar egentligen, men det är för fult att skriva och säga så därför har man hittat på ett orwellianskt nyord istället som i praktiken betyder samma sak.

    Lästips: 1984
    Okej! Ja "rasifierad" är ett ord som man sällan hört tidigare men som nu kommit rejält i ropet. 
  • mr me
    Anonym (Idiot) skrev 2014-09-19 19:36:47 följande:
    Du har givetvis helt missförstått ordets innebörd, men annat är väl knappast att vänta. Rasifierad kan även hänvisa till egenskaper, namn och företeelser som med automatik får oss att associera det med en viss etnicitet. Du vet inte vad du talar helt klart, men fortsätt envisas du. Den enda som framstår som okunnig är du, men det lär du ju vara van vid, vid det här laget ... Im out.
    Det handlar inte om att "envisas", det handlar om att säga som det är.

    "Rasifierad" är samma sak som neger för politiskt korrekta.

    Han är "rasifierad" = Han är en neger.
    Anonym (Gunnar) skrev 2014-09-19 19:43:32 följande:
    Kent.. Är det du? Vad har vi sagt om att sitta på FL en fredagkväll..
    Kent? Pratar vi om rockbandet nu? De gör hyfsat bra musik, ibland. Lite tjatig och enformig, men men...

  • Anonym (Q)
    Anonym (Idiot) skrev 2014-09-19 19:36:47 följande:
    Du har givetvis helt missförstått ordets innebörd, men annat är väl knappast att vänta. Rasifierad kan även hänvisa till egenskaper, namn och företeelser som med automatik får oss att associera det med en viss etnicitet. Du vet inte vad du talar helt klart, men fortsätt envisas du. Den enda som framstår som okunnig är du, men det lär du ju vara van vid, vid det här laget ... Im out.
    Det är enklare om vi alla googlar på ordet "rasifierad"!!! 
  • mr me
    Anonym (Q) skrev 2014-09-19 19:50:26 följande:
    Okej! Ja "rasifierad" är ett ord som man sällan hört tidigare men som nu kommit rejält i ropet. 
    Precis.

    Men nu handlade ju inte tråden om det, utan om att TS väntar ett blandrasbarn med sin nigerianske man och då får man väl ge de råd man kan utifrån de erfarenheter man har från mångkulturen och andra som växt upp med blandrasbakgrund.

    Det brukar vara så att mångkulturella barn får en mångkulturell bekantskapskrets och i och med det dras in i mångkulturella miljöer där det florerar en hel del kriminalitet.

    Så det bör man vara observant på som förälder. De flesta har ingen aning om vad deras barn har för sig förrän polisen kommer och knackar på dörren.

    Så TS barn kommer med stor sannolikhet utsätta andra för mer lidande än han eller hon blir utsatt för av andra.

    Men det är väl en vinkel som är extremt känslig och kontroversiell att ta upp i politiskt korrekta miljöer som helst ständigt ser de hemska vita svenskarna som förövare och rasister medan de som är "rasifierade" är offer. Och det i sig är kanske en fara då om man är mamma till ett "rasifierat" barn/mulatt/blandrasbarn. Oviljan att se de problem som hopar sig, till men både för det egna barnet och barnets omgivning.
  • Anonym (Q)
    mr me skrev 2014-09-19 19:56:29 följande:
    Precis.

    Men nu handlade ju inte tråden om det, utan om att TS väntar ett blandrasbarn med sin nigerianske man och då får man väl ge de råd man kan utifrån de erfarenheter man har från mångkulturen och andra som växt upp med blandrasbakgrund.

    Det brukar vara så att mångkulturella barn får en mångkulturell bekantskapskrets och i och med det dras in i mångkulturella miljöer där det florerar en hel del kriminalitet.

    Så det bör man vara observant på som förälder. De flesta har ingen aning om vad deras barn har för sig förrän polisen kommer och knackar på dörren.

    Så TS barn kommer med stor sannolikhet utsätta andra för mer lidande än han eller hon blir utsatt för av andra.

    Men det är väl en vinkel som är extremt känslig och kontroversiell att ta upp i politiskt korrekta miljöer som helst ständigt ser de hemska vita svenskarna som förövare och rasister medan de som är "rasifierade" är offer. Och det i sig är kanske en fara då om man är mamma till ett "rasifierat" barn/mulatt/blandrasbarn. Oviljan att se de problem som hopar sig, till men både för det egna barnet och barnets omgivning.
    Gääsp. Ja ursäkta. Jag hamnade i fel tråd för jag har blonda, vita barn och drar mig tillbaka.
  • mr me
    Anonym (Q) skrev 2014-09-19 19:58:29 följande:
    Gääsp. Ja ursäkta. Jag hamnade i fel tråd för jag har blonda, vita barn och drar mig tillbaka.
    Det var inte tänkt att tillrättavisa specifikt dig. Mer för att jag upplevde att tråden spårade ur lite, även pga mig.
  • Jesseee

    Hej ts!

    Jag (som vit svensk tjej) är tillsammans och har barn med en utlandsfödd, mörkhyad (svart) kille. Vi bor i en medelstor stad här i Sverige och har så gott som aldrig råkat ut för några tråkigheter. Det jag vill minnas är bara ett litet barn på kanske runt 8 år som frågade varför mitt barn var brunare än jag men det var ju bara en fråga av ren nyfikenhet. En annan gång så var den en gammal tant som frågade om mitt barn förstod svenska. Men det var heller inte något elakt menat tror jag. Däremot så har det varit några gamla kompisar till mig som har uttryckt sig grovt rasistiskt om just min familjekonstellation och då rök dom direkt efter en rejäl utskällning. Bara skönt att slippa såna människor runtomkring sig känner jag.

    Dock så vill jag invända mot att du använder ordet "rasifierad" för du måste använda det på rätt sätt. Och även när det används på rätt sätt så tycker jag att det är riktigt osmakligt ord som klingar illa i munnen. Precis som att bara för att man har något mörkare hud så MÅSTE man automatiskt bli utsatt för förtryck och bli mobbad. Det är inte alls säkert utan det kanske går jättebra. Man behöver inte se rasism lura runt varje hörn. Du gör som du vill men det är absolut inget fel på att använda ord som mörkhyad, brun, svart, blandad etnicitet, vit osv för att beskriva utseendet hos en människa.

    Och just det, jag kom på en annan sak som hände, som inte mina barn men min kille råkade ut för. Han skulle köpa jordgubbar från en gatuförsäljare nu i somras. Försäljaren såg ut att komma från eller ha ett påbrå från mellanöstern och sa till min kille med ett stort flin att "tyvärr, jag säljer inte till negrer". Han trodde väl att han var rolig och kunde komma undan med det för att han själv var "utländsk" liksom men sådana saker är ju inte okej att säga. Det jag vill säga är att det inte bara är vita människor som kan vara rasister utan rasism finns överallt i världen från alla olika folk. När jag besöker min killes hemland så får jag också höra en hel del just för att jag är vit, generaliseringar och annat mysigt men men.. Överlag så har allt funkat bra. Ha en positiv attityd och ta det som det kommer.

Svar på tråden mor till rasifierad, fler?