• Anonym (Kaffedraken)

    Vill inte ha umgänge -pappan sur

    För att göra en lång historia kort.
    Jag och exet är separerat sen 7 år och har två gemensamma barn på 7 och 9 år.
    Jag har ensam vårdnad.
    Pappan misshandlade mig och detta har fortsatt med ytterligare flickvän(ner) och när barnen varit hos honom har det försigått en hel del bråk mellan honom och hans flickvänner.
    Nu var det snart 2,5 månad sedan barnen var hos honom pga att han jobbat långt iväg och nu så vill dom inte åka till honom nästa helg utan hellre vara hemma och "va med kompisar". Dom har inte ens nämnt honom på hela denna tiden. Jag har redan sagt att jag omöjligt kan uppmuntra ett umgänge med honom pga hur han beter/betett sig med misshandel, hot emot mig, ointresse i barnen utöver hans helgumgänge och är inte ett dugg insatt i det ena barnets diagnoser trots att det är något en förälder borde vara men enligt honom så är det inte "lönt" eftersom han bara har helger.
    Dessutom så har jag så sent som för ett år sedan fått bekräftat att han fortfarande är spelmissbrukare och dricker så mycket att han inte har någon kontroll på sig själv.

    Nu till min undran.
    Hur ska jag ställa mig till att barnen inte vill iväg? Jag måste erkänna att jag bara är glad om dom inte vi träffa honom men nu handlar det inte om mig.
    När vi smsade om nästa umgängestillfälle och jag skrev att barnen inte säkert ville komma fick jag bara till svar att han hämtar då och då utan att fråga om den tiden ens funkar för oss. Ska han kunna tvinga fram ett umgänge emot barnens vilja? Jag vet redan att han inte kommer att ta detta med umgänge vidare för det har han redan hållit på att hota med i flera år men det är bara tomma hot.

  • Svar på tråden Vill inte ha umgänge -pappan sur
  • Anonym (Kaffedraken)

    Stackars barn med en sådan far anser jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om han hade uppfört sig som en far så hade varit en helt annan sak men han har aldrig gjort någonting som man kan tycka att en far bör ha gjort utan det har varit mycket bekvämare att lassa över allting på mig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2014-09-19 20:55:45 följande:

    Stackars barn med en sådan far anser jag.


    håller med. min pappa var inte i närheten av det du beskriver och min mamma uppmuntrade oss och vi var där VV, det blev sämre och sämre och jag mådde dåligt hela tonåren över min alkoholiserade far. 

    vill inte barnen så tycker jag inte att man ska "tvinga" dit dom. han kasnke kan komma och hitta på nåt roligt över dagen istället? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (suck) skrev 2014-09-19 20:53:31 följande:

    Stackars barn med en sån mamma som dig som inte uppmuntrar barnen till umgänge med sin FAR!


    Vissa ska inte vara föräldrar. Min stackars bonus har råkat få två som inte skulle ha fått ha barn nån av dem.

    Föräldrarollen är inget man bara kan ta av och på sig som en rock, antingen är man en engagerad förälder eller en frånvarande, några jävla halvmesyrer blir bara blaha.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (asd) skrev 2014-09-19 20:59:27 följande:

    håller med. min pappa var inte i närheten av det du beskriver och min mamma uppmuntrade oss och vi var där VV, det blev sämre och sämre och jag mådde dåligt hela tonåren över min alkoholiserade far. 

    vill inte barnen så tycker jag inte att man ska "tvinga" dit dom. han kasnke kan komma och hitta på nåt roligt över dagen istället? 


    Jag har vid tidigare tillfällen föreslagit kortare umgänge typ över dagen men det har inte gått hem hos honom då han inte tycker att det är lönt det heller för det är slöseri med pengar på bensin. Kan tillägga att vi bor ungefär 5 mil ifrån varandra så det är inte särskilt långt och motorväg hela vägen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2014-09-19 21:04:59 följande:
    Jag har vid tidigare tillfällen föreslagit kortare umgänge typ över dagen men det har inte gått hem hos honom då han inte tycker att det är lönt det heller för det är slöseri med pengar på bensin. Kan tillägga att vi bor ungefär 5 mil ifrån varandra så det är inte särskilt långt och motorväg hela vägen.
    det bevisar ju bara ytterligare att han inte är så intresserad av barnen... 5 mil är inte mycket alls..
     hur väl tar han hand om dom när dom är där på helgen? får dom lagad mat och så? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eh?) skrev 2014-09-19 21:03:46 följande:

    Fö har ni ett umgängesavtal?


    Vi har inget umgängesavtal och med tanke på att han har börjat att åka iväg och jobba på annan ort så hade det ju ändå inte funkat. Han gör lite som han vill utan att ens informera om det utan man får i bästa fall reda på det någon dag innan han skulle haft umgänge.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (asd) skrev 2014-09-19 21:07:37 följande:

    det bevisar ju bara ytterligare att han inte är så intresserad av barnen... 5 mil är inte mycket alls..

     hur väl tar han hand om dom när dom är där på helgen? får dom lagad mat och så? 


    Han själv lagar väldigt sällan mat utan helgen brukar delas upp på kusiner/farmor/farfar så det är ganska rutinmässigt när dom är iväg.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2014-09-19 21:09:29 följande:
    Vi har inget umgängesavtal och med tanke på att han har börjat att åka iväg och jobba på annan ort så hade det ju ändå inte funkat. Han gör lite som han vill utan att ens informera om det utan man får i bästa fall reda på det någon dag innan han skulle haft umgänge.
    Då så, meddela att han får ringa famrätten för samtal om umgängesavtal. Tills dess hämtas inga barn om de säger nej.
Svar på tråden Vill inte ha umgänge -pappan sur